Від теорії – до практики: про особливості організації навчальної педагогічної практики

5 липня 2021 року

Сучасний ринок праці вимагає від випускника закладу вищої освіти вміння використовувати набуті теоретичні знання у нестандартних ситуаціях та мінливих умовах ринку праці; здійснюється своєрідний перехід від суспільства, у якому віддають перевагу знанням, до суспільства, яке складається із життєво компетентних громадян.

Фахова компетентність, якої набуває здобувач освіти, тобто – здатність успішно виконувати професійні завдання й обов'язки тієї посади, на яку людина претендує, є наслідком професійного зростання особистості майбутнього фахівця та розвитку його професійних здібностей. Оскільки професійна компетентність розглядається як якісна характеристика особистості, то вища освіта має бути спрямована на підготовку фахівця, який відповідає певним кваліфікаційним характеристикам: ґрунтовні знання із загальноосвітніх і фахових дисциплін; володіння практичними навичками вирішення конкретних професійних проблем; уміння аргументувати способи вирішення проблеми на різних рівнях активності; уміння співпрацювати з колегами.

Саме тому невід’ємним компонентом професійної підготовки компетентного фахівця – випускника сучасного закладу освіти є професійно-практична підготовка. Висока конкуренція на ринку праці, виклики сьогодення (пандемія та карантинні обмеження) змушують заклади освіти розробляти нові механізми співпраці з підприємствами, закладами, організаціями, налагоджувати нові стосунки з роботодавцями, розробляти та апробувати нові форми практичної підготовки.

Підготовка фахівців за освітньо-професійною програмою 015.37 Професійна освіта освіта («Аграрне виробництво, переробка сільськогосподарської продукції та харчові технології») передбачає організацію трьох видів практики, що дає змогу студентам за час навчання стати конкурентоспроможними на ринку праці. Перелік видів практик, їх форми, тривалість і терміни проведення визначаються навчальним планом та графіком навчального процесу. Зазначені види практики відображають безперервні та послідовні етапи професійної підготовки, що забезпечує наступність при їх вивченні, поступове розширення обсягу базових понять у галузі, застосування фахових знань у розв’язанні конкретних педагогічних завдань практики.

Метою і завданням першого циклу практичної підготовки - навчальної педагогічної практики, яка організовується та проводиться на кафедрах Національного університету біоресурсів і природокористування України, є закріплення і поглиблення теоретичних знань, отриманих під час вивчення дисциплін; поглиблення та застосування фахових знань у розв’язанні конкретних педагогічних завдань практики; отримання уявлень про діяльність кафедри на посаді науково-педагогічного працівника у період проходження педагогічної практики; відвідування та аналіз семінарських та практичних занять у реальній навчальній групі із фахових дисциплін та напряму спеціалізації; виявлення та формування педагогічних здібностей на основі первинного досвіду педагогічної практики та формування навичок самоосвіти і самовдосконалення.

Зважаючи на карантинні обмеження та ознайомчо-аналітичний характер названого виду практики, на кафедрі педагогіки, НПП якої організовують та забезпечують цей вид навчальної діяльності здобувачів першого (баклаврського) рівня освіти, було прийнято рішення про дистанційне її проведення.

Для цього ще до початку періоду практичної підготовки керівниками практики к.п.н. Лідією Чередник та к.п.н. Максимом Рогановим було проведено організаційне зібрання здобувачів освіти груп ПО-20001б та ПО-20002бск, на якому студентів ознайомили з особливостями практики, її метою 'перший день практики відповідно до програми її проведення для студентів пройшов інструктаж з техніки безпеки, який провела к.с.г.н., старший викладач кафедри охорони праці та інженерії середовища Тетяна Зубок. Вона акцентувала увагу на дотриманні правил техніки безпеки, особливо під час роботи з комп’ютером.

Навчальна педагогічна практика проходила у визначені графіком освітнього процесу терміни та за планом. Здобувачі освіти вивчали та аналізували нормативно-правові акти, які регламентують діяльність НУБіП України, планування й організацію освітнього процесу; знайомилися із функціональними обов’язками науково-педагогічних працівників НУБіП України, особливостями оформлення індивідуального плану роботи НПП; досліджували особливості впровадження та практику використання комп’ютерної техніки, інформаційних та мультимедійних систем в освітньому процесі; вивчали структуру та зміст навчальних планів, а також форми, методи, засоби організації проведення навчальних занять та їх контролю за допомогою дистанційних методів навчання (Zoom, Cisco Webex, навчальний електроний портал НУБіП України Elearn); вивчали вимоги до складання робочої навчальної програми, планів-конспектів семінарського і практичного занять, методику їхньої підготовки, проведення й аналізу.

«Тільки на перший погляд перехід від теоретичного навчання до практичної ралізації вивченого видається простим. Але процес вивчення та аналізу нормативної документації, що забезпечує освітній процес університету та окремих кафедр, потребує від кожного зосередженості, сформованості уміння виділяти головне, бачити деталі», - зазначає студент першого курсу Юрій Тітов.

Марія Зацарна, студентка першого курсу скороченого терміну навчання, маючи уже і досвід отримання освіти освітнього рівня молодший спеціаліст, і досваід роботи у закладі освіти, зазначає: «Відкрила для себе багато нового. Незважаючи на дистанційний формат, практику було організовано раціонально у плані розподілу робочого часу, обрано оптимальні форми спілкування (це і формат конференцій zoom; і організація Viber-групи, де викладалася вся потрібна для нас інформація, зразки документів, надавалися рекомендації щодо оформлення звіту з практики, ведення щоденника тощо), і індивідуальні консультації. Практика для нас була пізнавальною і цікавою: ми вивчали, аналізували, ділилися думками, давали пропозиції».

«Без співпраці досягнути оптимального результату неможливо, - зазначила здобувачка освіти Наталія Радкевич, - тому в процесі аналізу освітнього процесу університету та кафедр, за якими ми були закріплені для проходження практики, ми інколи організовувалися у групи, обговорювали самостійно ті моменти, що викликали питання чи були не зрозумілими, а вже потім зверталися за консультацією до викладача. Наприклад, для мене цікавим моментом було відвідування навчальних занять та їх аналіз. Відкрила для себе багато нового і цікавого».

У період практики її керівник Лідія Чередник та Максим Роганов забезпечували чітку організацію, планування та облік результатів; створювали необхідні умови для виконання у повному обсязі програми та індивідуального плану проходження практики здобувачем вищої освіти; проводили виховну роботу зі здобувачами вищої освіти з акцентом на розвиток ділових та морально-вольових якостей, дотримання правил етичної поведінки; надавали допомогу організаційного та методичного характеру; на засіданнях кафедри доповідали про стан проходження практики, а також про її підсумки.

Навчальна педагогічна практика закладає основи практичної роботи в установах, організаціях, на підприємствах різної форми власності. Адже знання основ етики ділового спілкування, дотримання мовних норм під час оформлення ділової документації, сформованість уміння аналізу та синтезу, уміння створювати консолідовану команду та працювати в ній, знайомство студентів з особливостями організації освітнього процесу в університеті та його підрозділах – це основа підготовки конкурентоспроможного фахівця. Водночас, практика надає професійної спрямованості викладанню суспільно-гуманітарних дисциплін; закріплює найважливіші розділи основних дисциплін кафедри.

Ефективність цього етапу практичної була забезпечена новітніми методиками, сучасними педагогічними та інформаційними технологіями, а саме: використанням мультимедійних технологій, елементами ділової гри, тренінгу, ситуаційних вправ, кейс-методу.

Отримана звітна документація та успішний захист студентами пройдених етапів навчальної педагогічної практики підтверджують правильність обраних форм роботи та переконують, що зі стін НУБіП вийдуть конкурентноспроможні фахівці зі сформованими теоретичними знаннями та практичними компетентностями!

Лідія Чередник,
ассистент кафедри педагогіки

Набір на навчання (синій)_2015Регіональні навчальні заклади (синій)Захисти дисертацій

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook