Геоінформаційний моніторинг – важлива складова просторового аналізу у вивченні різноманітних екологічних проблем

23 червня 2021 року

 Згідно навчального плану студенти 3-го курсу спеціальності 101 «Екологія» вивчають цікаву і необхідну для набуття фахових компетенцій дисципліну «Моніторинг довкілля-ІІ (геоінформаційний моніторинг)», де окрім іспиту, заплановано ще написання курсової роботи. Вивчення цієї дисципліни забезпечує формування розширених знань про актуальні методи вирішення задач моніторингу за допомогою сучасних картографічних методів із використанням геоінформаційних систем й засобів дистанційного зондування Землі; а також функціональні можливості сучасних геоінформаційних систем для задач моніторингу змін стану довкілля. Здобувачі набувають теоретичних знань і практичних навичок використання просторового аналізу у сфері моніторингу, вивчення відомих прикладів та практичних методів вирішення прикладних задач за допомогою ГІС.

Для студентів було запропоновано цікаві і різнопланові теми для підготовки курсових робіт. Зокрема, такі теми робіт, як «Saveecobot» –відкритий геопортал якості повітря у містах України», «ГІС аналіз в прийнятті стратегічних рішень щодо розташування сонячних електростанцій», «Геоінформаційний моніторинг водних ресурсів на прикладі р. Унава»,  «Геоінформаційний моніторинг екологічного стану Чорного моря», були відмічені викладачами. Особливо цінними виявилися творчий і оригінальний підходи студентів щодо висвітлення практичної частини курсових робіт. Не зважаючи на те, що інформації з деяких тем на порталах з україномовним контентом було недостатньо, знання англійської мови й англомовні ресурси стали у нагоді.

 

Рис. 1. Помірний рівень забруднення атмосферного повітря 27.05. 2021 р. за даними станції 1 (м. Київ, с. Петропавлівська Борщагівка, вул. Миру, 11 с. Петропавлівська Борщагівка – дослідження Кабиш Миколи, 3 курс, 2 група, спеціальність 101 «Екологія»)

 

 

Рис. 2. Момент зйомки паводків за допомогою безпілотних літальних апаратів (Васіна В., 2020)

 

Важливим аспектом при вивченні дисципліни «Моніторинг довкілля – ІІ (геоінформаційний моніторинг) є те, що студенти-екологи вивчають програмні засоби для роботи із просторовими даними – Google Earth, Quantum GIS, ЕО Browser. Також вони вчаться аналізувати за допомогою дистанційних методів стан посівів сільськогосподарських культур, визначають вегетаційні індекси і їх використання у моніторингу довкілля, здійснювати ретроспективний аналіз і охарактеризовувати екологічні проблеми стану агроландшафтів, лісових масивів, водних об’єктів, тощо.

 

Рис. 3. Вивчення розвитку ерозійних процесів за мозаїкою знімків (Долгирев А.В., Забелин С.А., Кондракова С.А., 2015)

 

Як результат, понад 60% студентів отримали свої заслужені оцінки «відмінно», а також можливість продовжувати надалі розвивати отримані знання й вміння з питань геоінформаційного моніторингу при підготовці випускних бакалаврських та магістерських робіт.

 

Рис. 4. Студенти 3-го курсу ІІ і ІІІ-ої груп опісля захисту курсових робіт

 

 

Рис. 5. Студенти 3-го курсу І гр. успішно захистили курсові роботи

 

Ладика М.М., Бережняк Є.М.

доценти кафедри екології агросфери

та екологічного контролю 

Регіональні навчальні заклади (синій)Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook