Зі сталими традиціями до нових горизонтів у 2021 році!

13 січня 2021 року

   Завершився непересічний, у понад 100-річній історії кафедри, 2020 рік. Рік пандемії, рік у якому переважала дистанційна (онлайн) форма навчання, рік, який багато у чому став перевіркою готовності кафедри та її науково-педагогічного і допоміжного персоналу до роботи в екстремальних умовах.
 Загалом, упродовж минулого року кафедра успішно працювала за усіма напрямами діяльності, передбаченими законодавчими матеріалами, що регламентують роботу ЗВО. Водночас, якщо судити за результатами чинного університетського рейтингу, рік для кафедри і більшості її викладачів став провальним… Вперше – останнє місце у рейтингу! Для кафедри з багаторічними традиціями, навіть з урахуванням напруженого минулого року – року сторіччя – це не припустимо. Треба розібратися у причинах і прийняти вірні рішення. Головне питання: з ким бути? З рейтингом чи віковими традиціями кафедри, започаткованими її корифеями професорами: А.П. Тольським, І.А. Яхонтовим, В.Е. Шмідтом, М.М. Степановим, Б.Й. Логгіновим, О.В. Бодровим, П.Г. Кальним, А.В. Цилюриком, О.І. Пилипенком та іншими?
  Кафедра завжди гордилася своїми випускниками: виробничниками, науковцями і громадськими діячами. Не буду заглиблюватися в історію… Тільки на сьогодні четверо випускників кафедри, а саме: доктор наук А.О. Бондар, кандидат наук Ю.М. Тараненко, дипломники Т.Г. Касіч та С.М. Аніщенко очолюють відповідно Вінницьке, Полтавське, Херсонське та Чернігівське обласні управління лісового і мисливського господарства, а кандидата сільськогосподарських наук В.С. Кузьовича Розпорядженням Кабінету Міністрів № 868-р від 15 липня 2020 р. призначено Головою ДАЛР України. Багато дипломників кафедри очолювали та очолюють підприємства лісової галузі, працюють головними лісничими, інженерами, лісничими та їх помічниками. Це радує нас, надихає і додає наснаги. І це не випадково. В усі часи у центрі уваги кафедри був, є і сподіваюся буде навчальний процес, його ефективність, питання зміцнення матеріально-технічної та науково-методичної бази, гармонійне поєднання навчання, виробництва й науки, що перевірено і передано нам нашими Вчителями.
  Тільки минулому року кафедрою запущено оновлену, відремонтовану власними силами насіннєву лабораторію в аудиторії 52. Співробітниками кафедри (за відсутності студентів через карантин) виконано значний обсяг робіт на розсаднику та будівництві лабораторного будинку. Не пасли задніх і наші студенти. На інститутській студентській конференції майже третина тез підготовлено гуртківцями та дипломниками кафедри. Не випадково, три з чотирьох студентських наукових гуртків кафедри стали переможцями на інститутському рівні, а один переміг серед СНГ університету.
  Порадували наукових керівників, рідних та своїх майбутніх роботодавців дипломники кафедри, які успішно захистили свої магістерські роботи, що вирізнялись неабиякою актуальністю і були виконанні на реальних матеріалах. Загалом дипломниками кафедри у грудні цього року було захищено 34 магістерські роботи, з яких 28 на «відмінно» і 6 на «добре».
  Незважаючи на пандемію кафедра продовжила співпрацю з виробничниками – реальну роботу із апробації перспективності клонів тополь і верб для плантаційного вирощування на Чернігівщині та Київщині, екоадаптаційного відтворення території екопоселення ПП «Тихий хутір» на Херсонщині та букових пралісів Карпат. Розширюється плідна співпраця науковців кафедри з європейською федерацією агролісівників. За наближеними підрахунками у звітному році кафедралами виконано робіт і вирощено садивного матеріалу на суму понад 200 тисяч гривень (більше ніж по 20 тис. на викладача)… Перелік можна продовжити.
  Чому останні за рейтингом? Чи це об’єктивно. Хай вибачають мене усі, хто працювали з рейтингом і виконали значний обсяг роботи. Я за РЕЙТИНГ!!! За правильний і об’єктивний рейтинг, який сприяє виконанню надважливої місії, яку ми виконуємо. На кафедрі свято пам’ятають: «Куди піде молодь, яку ми готуємо, туди піде Україна». Це не мої слова. Вислів належить повоєнному президенту Франції генералу Шарлю де Голлю.
  Що таке правильний рейтинг? Передовсім, це система оцінки, у якій правильно, відповідно до чинного законодавства розставленні пріоритети діяльності, тих кого вона оцінює. Гадаю нема потреби акцентувати увагу на те, що в усіх ЗВО, включаючи і дослідницькі, відповідно до чинних документів пріоритетним видом діяльності є навчально-виховна робота. Якщо взяти нашу систему рейтингової оцінки, то нормативна частка навчальної роботи дійсно одна з найбільших (38%), але у реальному рейтингу максимально набрати по ній навіть завідувачу, який ходить не тільки на свої заняття, а і контролює якість викладання та ще багато чого, не набрати 1,3, тоді як з інших видів діяльності можна набрати 2 і більше. Питається: «Який сенс якісно навчати, якщо рейтинг цього не оцінює навіть опосередковано»?
  Безумовно, такий стан справ, такий рейтинг сприятиме відтоку тих викладачів, у яких пріоритетом є навчальна робота. Мені здається це очевидно.
  Правильним, на мою думку, є той рейтинг, який об’єктивно оцінює й інші види діяльності (наукову, науково-методичну, виховну та ін.), підкреслюю, правильно! з позиції, на скільки вони сприяють виконанню викладачем його пріоритетної цілі підготовки фахівців – навчанню. Наведу один приклад (а їх є чимало). Я не буду говорити про якість окремих статей, але якщо вона присвячена «космічним кораблям, що борознять простори світового океану», а її автор читає, наприклад, лісові культури, то у рейтинг має піти мінус, а не плюс! Бо він зарплату отримує за якість викладання лісових культур, а робочий час потратив на інше. Згоден, що якщо треба збільшити частку статей у Скопусі, то робити це треба! Але за рахунок наукових праць, зміст яких не тільки актуальний, а і сприяє підвищенню фахового рівня викладача. Підготовка статей заради рейтингу, а не заради справи більш, ніж шкідлива…
  Ще. Рейтингова система оцінки ефективності діяльності НПП має сприяти зміцненню вертикалі управління, а не її розбалансуванню. Основним підрозділом ЗВО, що визначає успішність його роботи, є кафедра. Виключення завідувача кафедри, як і інших керівників університету (ректора, проректорів, директорів, декана та інших управлінців) із рейтингової оцінки послаблює не тільки вертикаль управління, а і об’єктивність рейтингу.
І останнє, для дискусії. Чи однаковою має бути оцінка за підготовку правильної статті професором і асистентом? Питання не тривіальне, оскільки в основі рейтингу має бути, еквівалент робочого часу на виконання певного виду робіт професором, доцентом, асистентом. Питань для дискусії багато і рано чи пізно на них прийдеться давати відповіді.
  Одне знаю точно – Рейтинг у такому вигляді призведе, а швидше усього уже призвів, до формування серед НПП університету викладачів, які працюють на рейтинг і, частка їх буде зростати, а тих, що працюють на олтар якості підготовки фахівців, буде зменшуватися (частина піде геть, а інша частинна перейде…, звісно куди). Можливо помиляюся, але боюся, що результат таких метаморфоз не сприятиме виконанню покладених на нас державою завдань із підготовки кваліфікованих фахівців.
   Достатньо про підсумки, про рейтинг… Нам треба далі вперед іти і робити усе можливе аби наше майбутнє було кращим за сьогодення…
   Головними напрямами діяльності кафедри у 2021 році залишаються:
- удосконалення та оптимізація аудиторної і самостійної роботи студентів, передусім, за рахунок акценту на формування у них навичок самоосвіти (мені здалося, що саме готовності до самоосвіти не вистачало нашим студентам у період онлайн навчання);
- зміцнення матеріально-технічної і навчально-наукової бази кафедри за рахунок продовження будівництва та облаштування лабораторного будинку (за умови допомоги керівництва університету і спонсорів) та закладання нових наукових об’єктів у ВП НУБіП України «Боярська ЛДС» і досвідно-виробничих – у підприємствах галузі;
- підвищення якості викладання фахових дисциплін викладачами кафедри з урахуванням набутого у минулому році досвіду онлайн навчання і покращення організації індивідуальної роботи зі студентами та підвищення її ефективності;
- підготовка власних викладацьких кадрів із кращих випускників кафедри (нині на кафедрі гармонійне поєднання ветеранів, досвідчених і перспективних), але важливо не допустити, як казав проф. П.Г. Кальной, «трагедії», коли залишилися одні мудрі, а за ними нема креативної молоді (у нас вона є), або «комедії», коли є ця молодь, але відсутній досвід ветеранів;
- продовження поглибленої науково-дослідницької і практичної роботи викладачів з дипломниками і гуртківцями, відповідно до кафедральної концепції щодо збільшення частки занять у лісі за рахунок проведення виїзних навчально-наукових і науково-практичних семінарів;
- сприяння студентам у визначенні своєї професійної кар'єри, допомога їм з працевлаштуванням, залученням до практичної діяльності за майбутнім фахом на випускних курсах та продовження формування електронної бази випускників для систематичного інформування їх про можливості навчання на нових освітніх програмах, курсах підвищення кваліфікації тощо;
- поширення міжнародних зв'язків, налагодження співпраці з провідними вищими навчальними закладами та науковими установами, молодіжними організаціями в Україні та за кордоном;
- створення регіонального навчально-науково-виробничого центру лісового насінництва, деревного розсадництва, лісовідновлення і лісорозведення кафедри з метою гармонізації співробітництва з галузевими науковими установами, лісовими підприємствами та ефективної інтеграції фахової освіти, галузевої науки і виробництва;
- розширення участі кафедри в розробленні проектів наукових досліджень, що виконуються коштом бюджетного фінансування, національних та іноземних грантів;
- запровадження практики викладання на кафедрі окремих дисциплін англійською мовою та активізація заходів із підвищення рівня володіння іноземними мовами студентами та науково-педагогічними працівниками з перспективою відкриття у майбутньому англомовної магістерської спеціалізації «Агрофорестер»;
- забезпечення, у рамках прийнятої в університеті концепції студентоцентризму, умов для успішного навчання, поєднання освітнього процесу, здорового способу життя, спорту і культурного дозвілля студентів.
У роботі кафедри можна виокремити ще багато завдань, вирішення яких не можливе без рівнонапруженої та злагодженої роботи усього колективу. Розуміння цього усіма кафедралами, буде надійним гарантом збереження сталих традицій і досягнення кафедрою нових горизонтів у 2021 році!

Завідувач кафедри відтворення лісів
та лісових меліорацій, проф. В. Маурер

Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015Регіональні навчальні заклади (синій)

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook