Online практика з “Грунтознавства”
Традиційно після другого курсу студенти спеціальності 201 «Агрономія» проходять навчальну практику із дисципліни «Ґрунтознавство з основами геології». Тривалість практики – 6 днів.
Базою практики, зазвичай, були: ВП НУБІП „Агрономічна дослідна станція” чи ВП НУБІП „Великоснітинське НДГ ім. О.В. Музиченка", але в цьому році практика проходила дистанційно і кожен студент мав змогу дослідити ґрунти свого господарства згідно місця проживання. Навчальну практику для студентів 3 і 4 групи проводила доцент кафедри ґрунтознавства та охорони ґрунтів ім. проф. М.К. Шикули Карабач Катерина Сергіївна.
Характерною особливістю такої практики є можливість дослідження ґрунтів безпосередньо у польових умовах. Майбутнім агрономам для забезпечення продуктивного використання природних ресурсів, отримання сталих високих врожаїв сільськогосподарських культур з високою якістю продукції важливими є знання про ґрунти та їх агрономічні властивості.
Метою навчальної практики є закріплення теоретичних знань, отриманих під час лекцій і лабораторних робіт і пізнання ґрунтового покриву як середовища росту сільськогосподарських культур, вивчення закономірностей основних процесів ґрунтоутворення і особливостей дослідження ґрунту.
Дистанційно практика проводилася за допомогою програми для відеоконференцій Zoom, при спілкуванні також використовували Viber, e-mail та мобільний зв’язок.
Допомогла зорієнтуватися студентам у правильному виборі ґрунту для опису інтерактивна карта ґрунтів України (https://superagronom.com/karty/karta-gruntiv-ukrainy#close).
Студенти надавали детальні відомості про своє господарство, додаючи власні фотографії рельєфу місцевості, рослинності та місця закладки розрізу.
Озима пшениця - Сорт Антонівка Кукурудза – Сорт Піонер
Макростадія 7 Макростадія 1
BBCH 73 – Рання молочна стиглість BBCH 19 – Фаза інтенсивного росту
Під час практики студенти мали змогу самостійно викопати ґрунтовий розріз, дати характеристику умовам ґрунтоутворення та детально описати профіль ґрунту за морфологічними ознаками. Додавалася повна агро- та фізико-хімічна характеристика грунту. Також, студенти опановували методику відбору зразків ґрунту за генетичними горизонтами для подальшого проведення лабораторних аналізів.
Так, студентка 3 групи Шліхта Іванна досліджувала ґрунти ФГ «Таїсія» розташованого на території Білоцерківського району с. Трушки, Київської області.
Таблиця 1. Аналіз горизонтів профілю ґрунту
Профіль ґрунту | Генетичний горизонт | ||||||||||||||||||||||||
Глибин, см |
| Ширина моноліту, см | мазки | символ | межі та глибина, см | глибина зразка для аналізу, см | |||||||||||||||||||
0 | 20 | 40 | 60 | 80 | |||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||
0 |
|
| |||||||||||||||||||||||
20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Норн |
0-35 |
17 | ||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||||||||||||||||
40 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Нп/орн | 35-50 | 40 | ||||||||||||
60 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
НРк |
50-120 |
85 | ||||||||||||
80 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||||||||||||||||
100 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||||||||||||||||
120 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Phк |
120-200 |
160 | |||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||||||||||||||||
140 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||||||||||||||||
160 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Рк |
200 см і нижче |
220 | ||||||||||||
180 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||||||||||||||||
200 |
| ||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||
Студенти в польових умовах самостійно вчилися визначати гранулометричного складу грунту “Мокрим польовим методом”.
У висновках студенти пропонували заходи, щодо підвищення родючості грунту.
За підсумками, обидві групи успішно справилися із завданнями навчальної практики і надали змістовні цікаві звіти, ілюстровані фото з власними дослідженнями і спостереженнями. Сподіваюсь, практика була їм цікавою і в подальшому допоможе в професійному житті.
Доцент, Карабач К.С.