ДИСТАНЦІЙНА ОСВІТА В УМОВАХ КАРАНТИНУ: роздуми викладачів та студентів

11 квітня 2020, 13:42

Місяць карантину позаду і вже розвіялися надії на його швидке закінчення. З кожним днем статистика все більш тривожна і сумна… Медичні маски, антисептики, рукавички, непрацюючий транспорт, зачинені магазини стали невід’ємною частиною нашого бурхливого життя. Навчальний процес у всіх закладах освіти проходить у дистанційному режимі. Ми всі потрапили у складну, нестандартну ситуацію. І ми робимо все від нас залежне, щоб не стояти на місці, рости, розвиватися, надавати якісні освітні послуги навіть в таких умовах.

Які ж думки приходять в наші голови у перерві між перевірками  домашніх завдань (і, зауважу, «списаних частенько». Думки не тільки викладачів, а і самих студентів, які вмотивовані, самодисципліновані і працелюбні, тих, які впевнено йдуть до наміченої цілі), прослуханих вебінарів та семінарів підвищення кваліфікації, між приготуванням сніданку, обіду та вечері для всієї сім’ї, написанням звітів про виконану роботу, розмовах з колегами і студентами, чергою до ноутбука, бо в сім’ї 1 – 2 школярі? Думки різні. Переконалися, що працювати дистанційно нелегко. Нічим не можна замінити справжнє спілкування як викладача зі студентами, так і між собою. Живе пояснення матеріалу, коли бачиш очі студента, не замінює навіть найкрутіше відео.

Колектив кафедри англійської філології самовдосконалює володіння різноманітними платформами, шляхом вебінарів, семінарів, конференцій, підбирає нові методи навчання та їхнє «неможливе у можливому» поєднання – усе це наші реалії, але сподіватимемося на живе спілкування, яке таке необхідне задля навчання та виховання справжніх фахівців!

Хочу відмітити, що майже всі викладачі кафедри прослухали тижневий цикл вебінарів від Dinternal Education (3.04 – 11.04), а Клименко Л. В. ще й перемогла у розіграші та виграла книгу видавництва Pearson.
Дистанційне навчання реально існує! Як альтернативне доповнення до лекцій та семінарів на нашій кафедрі, так і на всіх кафедрах  НУБІП України, створено дистанційні курси Elearn, які викладачі успішно використовують у своїй роботі.

Старший викладач Данькевич Л. Р. відмічає: ”Я переконалась, що п’ять курсів, створених мною на базі платформи Еlearn для спеціальностей «Туризм» та «Менеджмент» забезпечують доставку всім моїм студентам основного обсягу навчального матеріалу, дають можливість спілкуватися й одержувати постійний зворотний зв'язок від будь-якого студента, де б він не перебував, сприяють інтерактивній взаємодії студентів під час виконання завдань у віртуальних парах чи групах, надають як студентам, так і мені особисто більше можливостей для творчості та ефективної самостійної роботи з навчальними матеріалами. Систематично виконуючи практичні завдання, прослуховуючи й повторюючи за диктором вправи на аудіо та відеоносіях, студенти здобувають стійкі автоматизовані навички.


Створені ще на початку навчального року групи у Viber для швидкого обміну новинами, повідомленнями, наразі органічно вплітаються у навчальний процес. Я активно застосовую Viber у випадках, коли виникають проблеми у долученні студентів до електронних курсів та наданні допомоги. Однак, на жаль, домінує у цій формі передача інформації в "одну сторону". Оскільки соціальним замовленням суспільства є особистість, здатна до самоосвіти, я вважаю, що дистанційна форма навчання забезпечує цю потребу через мобільність знань та ідей”.
Інтенсивно працюють з дистанційним курсом Elearn доценти Христюк С. Б., Качмарчик С. Г., Шанаєва-Цимбал Л. О., старші викладачі Дубовик О. М., Чернеля І. М.

    

     


Звичайно, єдиних підходів не існує і це дуже добре, бо кожен викладач має достатньо простору для реалізації своєї академічної свободи. Інша справа, що результативність цієї роботи може бути дуже різна, а оцінка поточної самостійної роботи студентів залишається слабким місцем для багатьох викладачів усіх кафедр університету. Ось і наші викладачі оцінили дієве використання різних платформ для проведення дистанційних занять.

Наприклад, старший викладач Ямнич Н. Ю. для проведення дистанційного навчання на факультеті інформаційних технологій використовує сервіси платформи Zoom. Сервіс дозволяє не тільки слухати, а й брати активну участь в on-line-зустрічах. Завдяки можливості ділитися трансляцією екрану будь-який учасник може надати своєю інформацією на екрані, що дозволяє підтримувати зворотній зв’язок зі студентами. Завдяки численним функціям, які надає платформа, дуже просто подавати новий матеріал, зокрема презентації, і перевіряти як студенти засвоїли його. Студенти розігрують ситуації, спілкуються з викладачем та між собою. Такі заняття сприяють розвитку комунікативних навичок.

Доцент Качмарчик С. Г. ґрунтовно проаналізувала платформу Zoom також і відмітила наступні переваги: сервіс безкоштовний, легко встановити, має зрозумілий інтерфейс. Можна запросити 100 учасників. Активна форма спілкування. Демонстрація екрана (при бажанні з сумісним доступом). Можна запланувати дату проведення конференції. Відбувається запис конференції і зберігається в окремій папці. Можна встановити на мобільні телефони, планшети. Заходити можна за посиланням без установки програми. Контроль за чатом (можна видаляти або додавати учасників, надавати право голосу, право їх відео і доступ до екрану, окремий зв’язок). Організація дистанційного навчання в програмі Zoom. Доцент Качмарчик С. Г. звернула увагу і на недоліки даної платформи: тривалість 40 (30) хвилин. Деякі безкоштовні версії лише на 1 місяць. Відмітила Світлана Григорівна і цікаві функції програми Zoom: дозволяє встановлювати анонімні або відкриті опитування респондентів заздалегідь або під час зустрічі. Цей інструмент буде корисний викладачам: можна провести опитування студентів, оцінити заняття перед тим, як покинути конференцію, або опитати студентів для оцінки знань. Під час дзвінка можна ділитися своїм екраном. Так, можна показати презентацію PowerPoint або відкрити будь-який файл на робочому столі. Весь сеанс спілкування або його частину можна записати, натиснувши кнопку "Запис". Ще однією цікавою функцією є "Кімнати обговорення". Вони дозволяють проводити обговорення в невеликих групах. Можна скористатися автоматичним підбиранням Zoom або вручну розділити учасників дзвінка на групи. Для них можуть бути встановлені обмеження за часом і таймер зворотного відліку. Організатор заняття може заходити в групи для участі або спостереження.

Старший викладач Агапітова Г. Ю. висловлює свою думку, що навчання он-лайн є чудовою альтернативою очним заняттям в аудиторіях завдяки сучасним платформам та сервісам, що дозволяють якісно продовжити навчальний процес під час карантину. Робота на платформі Zoom дозволяє демонструвати екран викладача, де студенти можуть користуватись не лише підручниками в електронному форматі, але й аудіо та відео матеріалами. Чат дозволяє задавати питання чи писати коментарі під час заняття. Платформа також має “дошку оголошень”, де як викладач так і студенти можуть робити записи, видимі для всієї групи. В цілому за відгуками студентів, працювати в Zoom зручно та цікаво.

Робота в Google Classroom також має безліч переваг, серед яких виконання тестових завдань на основі засвоєного на занятті чи опрацьованого самостійно матеріалу, та отримання результатів кожним студентом миттєво. В разі виникнення запитань по роботі, є можливість написати коментар. Тобто зберігається діалог між викладачем та студентами.


Доцент Дебич М. А., старші викладачі: Розгон І. Ю., Клименко Л. В., Харчук Н. С., викладач Величко І. Г., асистенти Сухомлин О. А., Медяник Г. А. у своїй роботі ведуть активне навчальне спілкування у Viber та Telegram, Skype, WhatsАрр, електронна пошта і навіть звичайний мобільний звʼязок, адже намагаються підібрати зручний для кожного студента вид зворотного зв’язку.

   
 

Весь колектив кафедри уважно прослухав інтерв’ю з ректором НУБіП України, професором Ніколаєнком С. М., який відмітив, що не всі студенти мають доступ до якісного інтернет-зв’язку, та і нам усім треба пам’ятати, що більшість студентів родом із сільської місцевості. І весна – це час допомоги батькам, щоб вижити, адже карантин боляче вдарив укладу не тільки містян, а і селян також. Звичайно аудиторні заняття є незамінними, однак розвиток цифрової сфери створює чудові альтернативні можливості навчання та розвитку сучасних студентів та майбутніх професіоналів. Дійсно, всі викладачі кафедри прислухаються до студентів як краще проводити заняття.

Особистий досвід дистанційної роботи зі студентами викладача Сергієнко І. В.: “Для роботи зі студентами були обрані такі платформи як Viber, Telegram та Zoom. Для себе зрозуміла, що зручніше давати завдання у Viber, Telegram, так як студенти можуть виконати завдання в будь який зручний час для них, чітко бачать завдання та кінцевий термін здачі роботи.

Але з іншого боку при такій роботі відсутній психо-емоційний фактор. Тому додатково для зворотнього зв’язку обрала платформу Zoom.

Під час відео-занять з різними групами зрозуміла, що деяким групам такий вид роботи підходить, а деяким – ні. Реакції при підключенні були різними від «Вау, рада(ий) вас бачити!» до «Знову Ви…». Деякі не вмикали звук або, коли потрібно було відповідати, просто виходили з конференції. Хоча з іншої сторони, не зважаючи на перебої Інтернету та хитрощі студентів, відчувався інтерес до отримання знань та був очевидний прогрес. З отриманого досвіду зробила невеликий аналіз використання програми Zoom.

Переваги:

  • Емоційний зв'язок
  • Аналог живого спілкування
  • Одразу видно хто розуміє, а хто ні

Недоліки:

  • Перебої Інтернету
  • Не всі чують
  • Не всі хочуть працювати
  • Забирає багато часу на очікування повернення зв’язку
  • Все одно потрібно давати завдання для самостійної роботи


Також для мотивації до навчання та отримання додаткових балів я залучила студентів до творчо-дослідницької діяльності. По темі, яку ми проходимо по плану були надані різні підтеми для створення презентації. Така робота їм сподобалася та активно виправляли недоліки після моїх зауважень та аналізу. Сергієнко І. В. відмічає, що і надалі використовуватиме обрані платформи для роботи, планує застосовувати Zoom, щоб пояснити конкретні елементи програми, до яких нема відео-пояснень в Інтернеті, всі інші відео-уроки, які є легко-доступними – підбирати самостійно і скидати в групи. Студенти можуть переглядати їх в будь який час та по кілька разів.

Хочу відмітити, що викладачі завжди спілкуються зі своїми студентами і про наболіле: карантин, здоров’я, вільний час, самовдосконалення, допомога батькам. Розмовляючи зі студентами, ми зробили невеличке усне анкетування про відношення і розуміння дистанційної освіти. Результати були цікаві.
Думка студентів: «Нині дуже популярна дистанційна освіта, тому практикування такого навчання в нашому університеті є гарним досвідом».

Можна відзначити переваги та недоліки дистанційної форми навчання на думку студентів.
Переваги:
-    Доступність навчальних матеріалів. Доступ до всієї необхідної літератури та завдань відкривається студенту після реєстрації в системі Еlearn, або він отримує навчальні матеріали електронною поштою чи через мобільні додатки. Зникає проблема нестачі чи відсутності підручників, навчальних посібників чи методичних розробок.
-    Можливість навчатися у темпі, якому зручно студентові. Не обов’язково навчатися у тому ж темпі, що й інші. Студент завжди може повернутися до вивчення більш складних питань, кілька разів вивчати лекції, перечитати переписку з викладачем, а вже відомі йому теми може пропустити. Головне, успішно і вчасно проходити атестації, виконувати роботи та здавати тести в on-line – режимі.
-    Можливість навчатися в будь-якому місці. Студенти можуть вчитися, не виходячи з дому, перебуваючи у будь-якому місті, селі. Щоб приступити до навчання, необхідний лише комп'ютер з доступом до Інтернету. 
-    Можливість навчатися у будь-який час. Студент, який навчається дистанційно, може самостійно вирішувати, коли і скільки часу йому приділяти на вивчення матеріалу. Він будує для себе так званий індивідуальний графік навчання.
-    Навчання без відриву від іншої діяльності, роботи чи хобі. Для дистанційного навчання зовсім не обов'язково брати відпустку на основному місці роботи, кидати займатися улюбленою справою чи обмежувати себе в чомусь.
-    Мобільність. Зв'язок з викладачами, здійснюється різними способами: по телефону, системою Еlearn, електронною поштою та через мобільні додатки.
-    Навчання в спокійній обстановці. Атестація студентів дистанційного навчання проходить у формі on-line тестів. Тому в студентів менше причин для хвилювань. Виключається можливість суб'єктивної оцінки: на систему, яка перевіряє правильність відповідей на питання тесту, не вплине успішність студента з інших предметів, його соціальний статус та інші чинники.
-    Індивідуальний підхід. При традиційному навчанні викладачеві досить важко приділити необхідну кількість уваги всім студентам групи, підлаштуватися під темп роботи кожного. Використання дистанційних технологій підходить для організації індивідуального підходу. Крім того, що студент сам обирає собі темп навчання, він може оперативно отримати у викладача відповіді на виникаючі питання.
З перерахованих вище переваг можна зробити висновки, що дистанційна форма навчання дає нові можливості для навчання студентів, головне їх бажання.
Але є і недоліки даної системи освіти, а саме:
-    Необхідна сильна мотивація. Практично весь навчальний матеріал студент-дистанційник освоює самостійно. Це вимагає достатньої сили волі, відповідальності і самоконтролю. Швидше за все, ніхто його підганяти чи заохочувати до навчання не стане. Підтримувати потрібний темп навчання без контролю з боку вдається не всім.
-    Проблема ідентифікації студента. Поки найефективніший спосіб простежити за тим, чи студент самостійно здавав тести, виконував завдання, не списував і т.д. - це відеоспостереження, що не завжди можливо. Та що поки не практикується в нашому університеті.
-    Необхідно мати якісний Інтернет, сучасний комп'ютер або ноутбук, смартфон
-    Вміти працювати із сучасними програмами, оволодіти написанням ессе та іншими письмовими роботами, тому що тести не завжди показують реальні знання.

Дистанційна освіта не розвиває комунікабельність студента. При дистанційному навчанні особистий контакт студентів один з одним і з викладачами мінімальний, а то і цілком відсутній. Тому така форма навчання не підходить для розвитку комунікабельності, впевненості, навичок роботи у команді. Ось такі цікаві результати.

Так, дистанційна освіта непроста річ. Це окремий вид навчання, це філософія, методологія, психологія, навчання та викладання. Все необхідно ґрунтовно вивчити, розробити, постійно вдосконалювати, як подавати матеріал, які засоби допомоги і самоконтролю. Розробити віртуальні лабораторії. Підібрати висококваліфікованих спеціалістів із сфери ІТ-технологій, які допомагатимуть викладачам із певних дисциплін створювати відповідні on-line курси. І, мабуть, зрозуміти найголовніше, що дистанційне навчання тільки для самодисциплінованих, мотивованих, чесних, насамперед, із собою та своєю совістю студентів, які хотіли б навчатися без хитрувань.

Безперечно, в арсеналі кожного викладача повинен бути ”запасний аеродром”, розроблені електронні курси на випадок нестандартної ситуації, така як карантин, або ж для додаткового навчального ресурсу.


Через тиждень Великдень. Викладачі кафедри англійської філології щиро вітають увесь колектив і студентство славетного університету зі святом! Бажаємо миру, здоров’я, посмішок, позитивних емоцій від яскравих подій у вашому житті! Хай Божа ласка зайде в кожен дім!
 

Думки колег вислухала та впорядкувала
Людмила Клименко,

старший викладач кафедри англійської філології
 

Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015Регіональні навчальні заклади (синій)

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook