Тільки у співпраці ми покращимо дистанційне навчання
Надзвичайно влучним є вислів Президента Принстонського університету Джона Хіббена: «Освіта — це вміння правильно діяти за будь-яких життєвих ситуацій». Так, і в нашій країні, і в усьому світі нині ситуація є доволі складною і потребує перебудови підходів до багатьох процесів. Тому ми прийняли на себе виклик долі і реагуємо моментально, знаходячи нові ресурси та покращуючи існуючі з метою забезпечення освітнього процесу на належному рівні та створення атмосфери для якісного вивчення дисциплін студентами, опанування ними нових знань й умінь через дистанційну форму навчання в реаліях сьогодення.
З початку карантину всі дисципліни кафедри технологій у птахівництві, свинарстві та вівчарстві проводяться у дистанційному режимі за використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, насамперед, на навчальному порталі elearn.nubip.edu.ua. Всі курси атестовані та впроваджені у навчальний простір. Перехід до дистанційної форми навчання відбувся оперативно, оскільки студенти і раніше використовували електронні навчальні курси в системі Moodle. Відзначимо, що активність студентів за останні тижні значно зросла – з 35-65% до 75-92%.
Результати роботи з дисципліни «Технологія виробництва і переробки продукції тваринництва» для магістрів 1 року навчання спеціальності «Технологія виробництва і переробки продукції тваринництва» свідчать про те, що ця платформа є надзвичайно зручним інструментом у реалізації дистанційного навчання, оскільки дозволяє своєчасно проконтролювати опанування студентами лекційного матеріалу та виконання лабораторних й самостійних робіт. Протягом цих трьох тижнів студенти намагалися якомога ефективніше опанувати всі можливості платформи Elearn, долучалися до спільних лекційних та практичних занять, через дану платформу активно відсилали (і продовжують) роботи на оцінювання. Крім того, йде постійне листування через мобільний телефон та електронну пошту щодо питань, які виникають у студентів з тієї чи іншої лабораторної та самостійної роботи. Вивчення дисциплін «Технологія виробництва продукції свинарства», «Основи тваринництва», «Технологія виробництва продукції козівництва» відбувається за активного використання платформи Elearn, для кращого освоєння матеріалу надаються консультації та організовуються дискусії за допомогою таких програм як Skype, Viber, Instagram, Telegram, Messenger, для відповідей на поставлені завдання також активно використовуємо електронну пошту. Викладачами дисципліни «Технологія виробництва продукції птахівництва», поряд з використанням вищезазначених ресурсів для проведення занять і консультацій щодо роботи над курсовими проектами, відповідно до начального плану проводилась інкубація оцінених студентами на лабораторних заняттях яєць сільськогосподарської птиці, і в режимі реального часу була можливість спостерігати за розвитком ембріонів, а тепер вже й за ростом отриманого молодняку. Приємним є те, що багато хто зі студентів використовує час знаходження вдома не тільки для набуття знань й навичок з дисципліни, але й допомагаючи батькам, працюючи з тваринами.
Викладачами кафедри продовжується і підготовка студентів для участі у ІІ етапі Всеукраїнської студентської олімпіади зі спеціальності «Технологія виробництва і переробки продукції тваринництва» як через створені Viber-групи, так і за використання електронних навчальних курсів в системі Moodle, йде робота щодо підготовки студентів до участі у студентських науково-практичних конференціях, до написання магістерських робіт, налагоджений постійний зв'язок кураторів зі студентами з метою надання консультацій щодо організації і проведення дистанційного навчання. Постійно проводиться й моніторинг ефективності проведення дистанційного навчання шляхом спілкування зі студентами, отримання їхніх думок щодо організації і проведення занять, оскільки вони по-різному сприймають таку форму організації навчального процесу. Саме відгуки студентів, їх побажання, наша тісна співпраця допомагає робити дистанційне навчання кращим.
Рудь Марія: «На мою думку, платформа Elearn дуже потрібна не тільки на випадок таких ситуацій як зараз, але й для навчання загалом, оскільки дає можливість вивчити матеріал, який студент пропустив з певних причин, повторити теми, а також поглибити свій рівень підготовки. На окремих курсах існують пробні тести або можливість дати відповіді на контрольні питання до теми і точно бути впевненим у своїх знаннях! Та, на жаль, не всі студенти мають можливість відвідувати дану платформу, у зв’язку з поганим Інтернетом, або й взагалі з його відсутністю у їхніх населених пунктах. Я вважаю, що наші викладачі найкращі, оскільки вони дуже швидко зорієнтувалися у реаліях сьогодення і не дали нам можливості сумувати за спілкуванням з ними і забути, що ми студенти і навчальний рік у розпалі. Оскільки я є старостою групи, то можу з впевненістю сказати, що кожен викладач відповідально ставиться до своєї дисципліни, нагадуючи про заняття, пояснюючи лекції, лабораторні й самостійні роботи, проводячи онлайн лекції та перевіряючи виконання завдань. «Технологія виробництва продукції птахівництва» - це мабуть один з найбільш пристосованих курсів, які можна вивчати вдома, де завдання розписані дуже ретельно та ще і постійно додаються до кожної лабораторної роботи додаткові матеріали у реальному часі. Особливо, коли ти живеш в сільській місцевості і маєш змогу проводити ці лабораторні роботи власноруч у домашніх умовах. Зважуючи курчат, оцінюючи добовий молодняк чи проводячи оцінку якості інкубаційних яєць за наведеною у методичних рекомендаціях інструкцією, відчуваєш себе справжнім птахівником. Наші викладачі надають нам можливість вивчати не лише птахівництво, а й мотивують нас до вивчення іноземної мови, пропонуючи сучасні відеоматеріали та презентації мовою оригіналу. Ми маємо відповідати вимогам висококваліфікованих фахівців, незважаючи на дистанційне навчання під час карантину».
Чалій Поліна: «Я легко адаптувалась до дистанційного режиму навчання, так як з електронними ресурсами ми неодноразово працювали. Ми на зв'язку кожного дня. Викладачі висилають нам завдання, які ми опрацьовуємо і відправляємо назад для перевірки. Презентації, відеоролики, реферати, лабораторні – це все ми маємо у вільному доступі для вивчення предмету. Навіть модульні роботи можна здати онлайн і зразу дізнатись свою оцінку. Мені комфортно працювати на електронній платформі, адже ти можеш це зробити у будь-який вільний для себе час, маючи при цьому весь курс. Мені краще займатись кожного дня, це дає можливість досконало вивчити даний предмет. Бажаю, щоб викладачі більш лояльно ставились до терміну виконання завдань, адже не у всіх є доступ до інтернету безперервно.
Ткаченко Юлія: «На карантині ми знаходимо всі способи, щоб максимально точно і наближено до справжнього заняття, виконати поставлені перед нами завдання, але, на мою думку, електронні ресурси ніколи не зможуть замінити живого спілкування між викладачем і студентами, між самими студентами в групі, тому з нетерпінням чекаємо закінчення карантину, щоб знову поринути у вирій справжнього навчання, а не віртуального».
Куцан Анна: «Сказати, що адаптуватися до дистанційного навчання дуже легко – то ні, все таки матеріал краще сприймається з вуст викладача, а практичні роботи набагато легше виконувати у лабораторіях, де є всі інструменти, станки і все інше для вивчення даного предмету. Кожного дня я стараюсь виділити максимальну кількість часу, щоб опрацювати всі матеріали з предметів, що вивчаємо. Викладачі намагаються давати матеріал, який є доступний для студентів. Пропозицією, мабуть, є тільки те, щоб на деякі теми додавали певні відеоматеріали для більш ефективнішого вивчення теми».
Колісник Анастасія: «Спочатку це мені здалось доволі цікавим – новий experience, відео-заняття з викладачами за чашечкою чаю. Домашні умови мали б сприяти невимушеній атмосфері і стимулу до легкого навчання. Спочатку так і було. Коли дізналась про продовження карантину, буду відвертою, руки опустились, завдання від викладачів почали накопичуватись, почала збиватись з режиму навчання. Згодом прийшло сприйняття та натхнення на нову роботу, за деякий час довелося надолужити пропущене, включитись у роботу знову. Насправді, карантин, навпаки, стимулює до якогось особистого саморозвитку, крім самого дистанційного навчання. Маючи ще додатково бізнес-проект на конкурс в університет, я змогла більш детальніше пропрацювати нюанси проекту, що, чесно кажучи, навряд чи в мене б вийшло в гуртожитку. Бажаю нашим викладачам не втрачати натхнення. Вони доволі оперативно склали новий план, зв’язалися з нашими старостами та зкооперували нас. Так тримати!»
Такі відгуки наших студентів надають нам, викладачам, реальну оцінку сприйняття студентами навчального матеріалу, що дозволить покращити нашу роботу, удосконалити представлення матеріалів на навчально-інформаційному порталі.
Наприкінці – побажання студентки ОС «Магістр» Юлії Лебедевої: «Всім викладачам й іншим працівникам НУБіП України я бажаю здоров’я, взаємної любові між близькими до них людьми й також великої самовіддачі своїх сил заради функціонування одного з найкращих університетів України».
Прокопенко Наталія Павлівна,
завідувач кафедри технологій у
птахівництві, свинарстві та вівчарстві