Відкрита лекція з дисципліни «Лідерство та адміністрування» для студентів ОП «Професійна освіта (Технологія виробництва і переробки продуктів сільського господарства)»
20 лютого 2020 року завідувач кафедри, доктор педагогічних наук, доцент Руслан Васильович Сопівник провів відкрите лекційне заняття для студентів освітньої програми «Професійна освіта (Технологія виробництва і переробки продуктів сільського господарства)» з дисципліни «Лідерство та адміністрування» на тему «Типологія і стилі лідерства». Заняття розпочалось із актуалізації опорних знань, засвоїних на попередніх лекційних і семінарських заняттях. За допомогою бесіди та експрес-опитування розкрито сутність понять «лідер» і «лідерство», повторено матеріал з теми «Теорії походження лідерства», акцентовано увагу на відмінностях між керівництвом і лідерством. Лектор зосередив увагу присутніх на важливості знань у галузі лідерології для особистісного і професійного становлення майбутніх педагогів професійного навчання та фахівців АПК, «коучів» із навчання персоналу агропідприємств України. Це дуже важливо, коли йдеться про типи і стилі лідерства, як своєрідні форми маніфестації, самопрезентації провідної, домінуючої у групі чи виробничому колективі особистості, яка має індивідуально-типовий «почерк» управлінської поведінки і спосіб упливу на свідомість і діяльність послідовників.
У процесі лекційного заняття висвітлено такі питання: типи лідерів і лідерства; типи лідерів на основі морально-етичних і ціннісних факторів; стилі лідерства; резонансне лідерство.
Лектором було розкрито сутність основних термінів, охарактеризовано ознаки, ідеологічні цінності, типи, стилі лідерів і лідерства, надано пояснення поняттям. Викладачем було підібрано цікавий науковий матеріал, що дозволив застосовування прийомів розповіді, бесіди, пояснення, коментування, постійного діалогу з аудиторією, що забезпечувало підтримку стійкої уваги студентів протягом всього заняття.
Зміст лекції охоплював широкий спектр даних із різних наук і галузей знання. Проблема типології і стилів лідерства розглядалась із педагогічної, психологічної, соціологічної, політологічної, економічної, медико-біологічної, історичної точок зору. Це дало можливість висвітлювати різні сторони багатогранного феномену лідерства в освіті, науці, політиці, громадсько-політичному житті на міждисциплінарному рівні.
При цьому, лектор в якості прикладів до характеристики певного типу лідерства, наводив історії життя відомих людей, лідерів країн, політичних рухів, освітніх установ, певних соціальних класів і груп, що викликало особливий інтерес і жваву дискусію в аудиторії. До обговорення питань долучились майже усі студенти, але особливо активними були Іванна Дутка, Ольга Приходько, Галина Лошній, Максим Банніков, Олександр Веременко, Олег Мороз, Владислав Убирай, Максим Таран, Аліна Дюджок та інші.
У цілому, виклад змісту лекції був аргументованим і логічним, доступним для розуміння. Використання проблемних прийомів викладу дозволило здобувачам освіти шукати істину самостійно, генерувати знання, як то кажуть, - «з середини». Такий спосіб засвоєння матеріалу є ефективним, бо відповідна наукова інформація добувається студентом, а не дається одразу в готовому викладі. Велика кількість прикладів, наведених викладачем, сприяли розкриттю теми.
Лекцію супроводжував вдало підібраний різноманітний мультимедійний презентаційний матеріал, який враховував, психологічні особливості сприймання за формулою «1:2:7», «10:20:30» (О.Чайка) та передбачав побудову слайдів трикомпонентними структурами з максимальною кількістю візуалізованої, схематичної інформації (графіки, фото, таблиці, схеми тощо).
У ході заняття, використано SMART – технології он-лайн тестування студентів з використанням QR- коду, який дозволив за допомогою смартфону вийти на відповідну платформу і визначити за допомогою «МАК-шкали» Крісті-Гайза рівень макіавеллізму та тип лідерства студентів під час заняття («Високий МАК» чи «Низький МАК»). Також, Русланом Васильовичем запропоновані інші тестування з визначення співвідношення стилів лідерства (демократичний, авторитарний, відсоторонений) та опитувальник Меграбяна-Епштейна на визначення емпатії.
На занятті, у різний час, були присутні викладачі кафедри професор О.Васюк, доценти О.Варава, О.Прохорчук, К.Саф’ян, асистенти П.Смоляк, М.Роганов.
Заняття завершилось підведенням підсумків, формулюванням висновків.
У цілому, лекція проведена на достатньому організаційному, методичному і дидактичному рівні та схвалена позитивними відгуками студенів.
Студентка ОП «Професійна освіта (Технологія виробництва і
переробки продуктів сільського господарства)» Адріана Литюк;
Доцент кафедри педагогіки, к.п.н. Карина Саф’ян