Елементи арт-терапії як ресурс підвищення професійної компетенції соціального працівника
Елементи арт-терапії як ресурс підвищення професійної компетенції соціального працівника
2 квітня 2018 року
м. Київ
3 квітня 2018 року студенти спеціальності Соціальна робота групи СР17001б члени гуртка Соціальний практик кафедри соціальної педагогіки та інформаційних технологій в освіті гуманітарно-педагогічного факультету НУБіП України готувалися до святкування 120 річчя славетного НУБіП України! Провели мастер-клас по Арт-терапії і власними руками виготовляли футболки з символікою університету!
Творчі методи, що вийшли в основному з психіатрії і психології, все частіше використовуються в інших сферах (медичній, соціальній, освітній). Їх застосування засноване на специфіці дії на людину різних видів мистецтва. Арт-терапія, що належить до творчих методів і підходів, в соціальній роботі є однією з технологій, що входять в соціальну терапію, і порівнюється з трудовою терапією, ритмотерапией, соціотерапією. Можна також, вважаючи арттерапію одним з методів вирішення проблем клієнта, характеризувати її з позиції різних теорій і моделей соціальної роботи.
Отже, виникає нагальна проблема визначення впливу потенціалу арт-терапії з різних позицій (можливості терапевтичного ефекту, зв'язок з практикою соціальної роботи), сфокусуємося на ресурсах, що дозволяють розвивати необхідні професійні компетенції студентів, навчаються за фахом «Соціальна робота».
Отже, виникає нагальна проблема визначення впливу потенціалу арт-терапії з різних позицій (можливості терапевтичного ефекту, зв'язок з практикою соціальної роботи), сфокусуємося на ресурсах, що дозволяють розвивати необхідні професійні компетенції студентів, навчаються за фахом «Соціальна робота».
Сучасні навчальні програми спеціальності «Соціальна робота» допускають і визначають арттерапію як один із складових творчих методів роботи, але не означають її істотних відмінностей від усього ряду візуально-орієнтованих творчих методів роботи. Істотніших і детальніших зв'язків арт-терапії з практичною соціальною роботою доки знайти не вдається, тому ми практично шукаємо шляхи взаємопроникнення цих видів соціальної діяльності і частково аргументуємо правомірність використання арт-терапевтической програми фахівцем з соціальної роботи.
Арт-терапія є таким же практичним методом роботи з клієнтами, як і соціальна робота, в ній приділяється велика увага стосункам між клієнтом і фахівцем.
Взаємодія і в арт-терапії, і в роботі соціального працівника включає вербальну і невербальну поведінку. Грати роль активного спостерігача, мати навички в отриманні інформації різного рівня, уміти користуватися механізмами зворотного зв'язку - головні завдання фахівця з соціальної роботи.
Одна з головних цілей соціальної роботи (незалежно від методу) - це зміна ситуації, психологічного стану клієнта. В даному випадку можуть бути ефективні як соціальні зміни, що допомагають вирішувати проблеми у відносинах між людьми, так і особистісні, спрямовані на розкриття здібностей або ухвалення самостійних рішень. Зміни відбуваються і на різних етапах арт-терапевтической діяльності і можуть відбуватися на трьох рівнях: внутрішньоособовому, міжособовому і соціальному. Соціальні зміни припускають зміни в стосунках клієнта з оточенням (сім'я, професійне оточення). Відмінністю буде те, що в арт-терапії цим змінам допомагають не лише стосунки, що складаються між фахівцем і клієнтом, як це відбувається в практичній соціальній роботі, але і створювана в ході роботи продукція, художня експресія.
Існуюча в соціальній роботі екосистемна модель є найбільш відповідною для порівняння з багатьма елементами арт-терапії. Арт-терапевтичні відношення в даному випадку припускають наявність системи різноманітних зовнішніх і внутрішніх чинників, вплив яких на клієнта необхідно враховувати. Це сімейне, професійне, соціальне оточення і соціальні норми, що складаються у зв'язку з цим, установки, професійна і сімейна культура. Уся система є динамічною і відкритою, тому початкуючий фахівець з соціальної роботи, використовуючи елементи арт-терапії, повинен враховувати актуальні соціально-економічні умови життя клієнта.
Програма з елементами арт-терапії в соціальній роботі припускає, на наш погляд, групову роботу, оскільки в цьому випадку дозволяє змінити сприйняття учасників групи через вивчення колективного досвіду, поліпшити соціальне функціонування, розширити життєвий простір учасника. Групова арт-терапія розвиває цінні соціальні навички, «дозволяє освоювати нові ролі і проявляти латентні якості особистості, спостерігати, як зміна власної поведінки впливає на оточення».
Творчі методи в підготовці фахівців з соціальної роботи служать новим доступним способом пізнання професійних навичок і отримання «тілесних» знань, самоідентифікації і підвищенню рівня соціальної активності, самоврядування. Система самоаналізу по виявленню фахівцем своїх недоліків і ресурсів підвищення якості послуг представляється одній зі значущих в умовах сучасної культури. Таким чином, потенціал творчих методів здатний не лише підтримувати професійний рівень компетенцій, а отже, якість соціального обслуговування, але і виступати ресурсом у боротьбі з професійним вигоранням соціальних працівників. Потенціал творчих методів розширює межі оцінних практик соціальної взаємодії і соціального обслуговування в цілому.
Соціальна робота зв'язана з великим емоційним і психічним навантаженням. Фахівці не лише підпорядковані безлічі етичних вимог, але і несуть серйозну відповідальність за поліпшення життя своїх клієнтів.
Соціальна робота зв'язана з великим емоційним і психічним навантаженням. Фахівці не лише підпорядковані безлічі етичних вимог, але і несуть серйозну відповідальність за поліпшення життя своїх клієнтів.
Сучасні методи навчання все більше використовують творчі ресурси людини, можливості мистецтва впливати на них і сприяти розвитку особистості в цілому. Творчі методи роботи займають значне місце в прикладних науках. Завдяки багатому арсеналу різних технологій і терапій, ці методи викликають теоретичний і практичний інтерес у багатьох галузях знань і займають особливе місце в підготовці професійних працівників в галузі Соціальної роботи.
Геннадій Ржевський,
доцент кафедри соціальної педагогіки
та інформаційних технологій в освіті
гуманітарно-педагогічного факультету