Що зробити, щоб підготувати наукову статтю до Web of Science?
Саме на це та ряд інших, болючих для українських науковців питання, пов’язані з підготовкою магістрів та аспірантів, організацією науково-педагогічної діяльності в виші, особистим професійним вдосконаленням та науковим ростом почули відповідь та отримали рекомендації учасники міжнародного науково-практичного семінару «Як стати успішним науковцем на міжнародному рівні», що проходив в університеті 15-17 червня 2016 р.
Почесними лекторами семінару були професор Яцек Козел (Державний Університет Штату Айова, США) та д-р Яцек Марковський (Вроцлавський природничий університет, Польща).
Семінар проходив англійською мовою, а лекції закордонних лекторів супроводжувалися для більш точного розуміння змісту, попередньо підготовленими перекладами їхніх презентацій.
То ж учасникам з навіть порівняно низьким рівнем англійської мови було легко зрозуміти виступи, проаналізувати представлений матеріал і зробити важливі висновки.
Наприклад, щодо типових помилок при підготовці наукової публікації: «Ви не приділяєте спеціального часу для написання в щоденному розкладі роботи; Ви приділяєте неправильний час; Ви не уявляєте скільки часу займе процес написання; Ви вважаєте, що все повинні зробити самі; завдання, які Ви окреслили занадто складні; Ви не пам’ятаєте, що потрібно зробити; неправильна організація місця роботи», – це лише конспективні нотатки, які розгорнуто, на прикладах пояснював проф. Яцек Козел.
До основних стратегій успішного наукового публікування належать: розміщення статей в кращих міжнародних журналах; використання останніх статей цього журналу в якості шаблону; виділення значення та новизни дослідження, представленого в статті; уникнення публікування платних статей у відкритому доступі; здійснення рецензування з метою навчитися писати власні статті.
Учасники семінару під керівництвом американського професора проаналізували причини прийняття статей до друку та відхилення їх на доопрацювання.
До рекомендацій підготовки гарної статті належить: здійснення докладного огляду літератури з використанням порталу Web of Science; чітке окреслення завдань, які відповідають прогалинам, виявленим на підставі аналізу досліджень, здійснених закордонними вченими з вашої сфери; правильно написана анотація та вдала назва статті. Ці, на перший погляд, зрозумілі і всім відомі рекомендації, в дійсності не дотримуються в статтях, що надходять до редакцій визнаних закордонних журналів. Підтвердженням цього є низький показник наукових публікацій НПП НУБіП України в журналах, що входять до бази Web of Science (табл. 1).
Таблиця 1. Порівняльні дані щодо наукових публікацій в
Державному університеті Штату Айова та деяких університетів Польщі і України
Університет | Кількість публикацій в 2015 (Web of Science) | Показник міжнародного рейтингу в 2015, QS | Академічний рейтинг университетів світу (2015) | Times Higher Education Всесвітній універсиетський рейтинг (2015-2016) |
США (всього) | 1 685 000 | |||
Державний університет штату Айова | 7 678 | 355 | 151-200 | 251-300 |
Польща (всього) | 91,800 | |||
Ягелоньский університет (Краків) | 7 040 | 411-420 | 301-400 | 601-800 |
SGGW (Варшава) | 370 | - | - | - |
Вроцлавський природничий університет | 200 | - | - | - |
Україна (всього) | 12 860 | - | - | - |
НУБіП Украини | 24 | |||
Львівский національний аграрний університет | 10 |
То ж прагнути є до чого. Крім того без публікацій у міжнародних журналах Web of Science немає шансу отримати міжнародний грант, що до певної міри пояснює низькі показники отримання грантів українськими вченими.
Проте, все ж 24 публікації авторства НПП НУБіП України опублікувалися! То ж є на кого рівнятися і у кого вчитися!
На необхідність взаємного обміну досвіду теж звертав увагу проф. Яцек Козел.
В циклі своїх виступів він зупинився також на діяльності Центру передового досвіду в навчанні та викладанні (Center for Excellencein Learningand Teaching) в структурі Університету Штату Айова. Метою функціонування Центру є підтримка, заохочення та підвищення ефективності викладання і навчання студента в університеті. Результатом є «культурні зміни», спричинені поширенням кращого досвіду в навчанні та викладанні в передовому університеті. В Центрі працює спеціально підібраний персонал та використовуються спеціальні програми вдосконалення методичних компетенцій для викладачів і аспірантів. А кожен викладач, який прагне зробити кар’єру в університеті, повинен пройти поважну методичну підготовку, в процесі якої не лише опанувати певними навчальними дисциплінами та продемонструвати на практиці педагогічну майстерність і володіння інтерактивними методиками, але й розробити власний навчальний курс і розмістити його для онлайн-освіти.
Програма семінару крім теоретичної передбачала також практичну частину, під час якої його учасники під керівництвом доцента Вікторії Арестенко, ознайомились з процедурою реєстрації на основних міжнародних наукових порталах та спробували особисто створити власний профіль на них.
Людмила Данкевич в рамках варштатів з ділової англійської мови розглянула з учасниками рекомендації підготовки успішного абстракту своєї статті англійською мовою.
Завершився семінар урочистим врученням міжнародних сертифікатів, підписаних закордонними лекторами.
Наталія Демешкант,
керівник підрозділу професійного розвитку кадрів