Роль освіти для сталого розвитку у досягненні глобальних та національних стратегічних цілей

22 серпня 2025 року
   Впровадження принципів сталого розвитку в освіті є надзвичайно важливим для формування свідомого покоління, здатного дотримуватися балансу між економічним зростанням, соціальною рівністю та збереженням довкілля. Освітній процес повинен допомогти молоді розуміти екологічні виклики, розвивати критичне мислення та інноваційні рішення, що є ключовим для забезпечення добробуту як сучасних, так і майбутніх поколінь. Принципи сталого розвитку мають бути інтегровані в усі рівні освіти, від дошкільної до вищої. Одним із критеріїв оцінювання освітніх програм є включення в навчальний процес питань, які стосуються сталого розвитку. Саме тому для гаранта освітньої програми «Менеджмент» підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти та члена проєктної групи ОНП «Менеджмент» підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії Віри Бутенко був надзвичайно цікавим вебінар «Роль освіти для сталого розвитку у досягненні глобальних та національних стратегічних цілей», який відбувся 21 серпня 2025 року.


   На вебінарі було обговорено питання про те, як реалізується освіта зі сталого розвитку у формальній освіті; чи інтегрується така освіта у корпоративне навчання та підготовку фахівців; як освітні програми впливають на виконання національних стратегій та кліматичних планів, як бізнес може бути партнером у розвитку освіти у сталому розвитку; які існують можливості грантового фінансування та міжнародних освітніх програм для України та багато іншого.
   Серед спікерів, котрі ділилися досвідом впровадження принципів сталого розвитку в освітню діяльність була Ганна Мелеганич - к.пол.н., керівниця Центру сталого розвитку, доцентка кафедри міжнародних студій та суспільних комунікацій Ужгородського національного університету, керівниця ГО "Мегасоціум", членкиня Асоціації експертів зі сталого розвитку. Вона визначила, що освіта в дусі сталого розвитку виховує свідомих громадян, які розуміють свої права та обов'язки перед суспільством і планетою, сприяючи соціальній справедливості.

   Василь Намонюк - завідувач кафедри міжнародних фінансів, доцент, Навчально-наукового інституту міжнародних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка зазначив, що впровадження принципів сталого розвитку в освіті готує майбутні покоління до реалій світу, де економічний розвиток має бути збалансованим з екологічною безпекою та соціальною стабільністю. Також він поділився досвідом участі у міжнародних проєктах та стратапах, які стосуються сталого розвитку. Звернув увагу на те, що всі університети повинні вийти за рамки звичайного освітнього процесу і готувати фахівців, які у своїй професійній діяльності на практиці будуть враховувати принципи сталого розвитку.

   Світлана Страпчук — кандидатка економічних наук, доцентка Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна, експертка Нацагентства із забезпечення якості вищої освіти, членкиня Асоціації експертів зі сталого розвитку розповіла про необхідність впроваджувати в освітній процес не лише навчальні дисципліни, які формуються на міждисциплінарних зв’язках, а й відкривати освітні програми, котрі готують фахівців зі сталого розвитку.

   Хочеться відмітити, що на факультеті аграрного менеджменту під час освітнього процесу при підготовці фахівців на всіх рівнях вищої освіти відбувається імплементація питань сталого розвитку за рахунок певних модулів, окремих тем освітніх компонент або навіть і спеціальних дисциплін.
   Зокрема, на першому(бакалаврському) рівні вищої освіти окремі освітні компоненти формують екологічну свідомість, розуміння соціальної відповідальності, справедливості, рівності, вміння ефективного управління ресурсами, впровадження енергоефективних технологій, стратегії зниження впливу на довкілля та інші компетентності, що відповідають глобальним цілям сталого розвитку.
   У навчальний план підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії включено дисципліни «Біоекономіка» «Екологічний менеджмент», «Інновації в менеджменті та інтелектуальна власність», які сприяють розвитку критичного мислення, навичок прийняття рішень та інновацій, що допомагають знаходити нові шляхи для сталого розвитку.
   Крім того, здобувачі вищої освіти виконують наукові, кваліфікаційні роботи, пов'язані з впровадженням економіки замкнутого циклу, соціальних інновацій, управління змінами для досягнення екологічних і соціальних цілей.
   На факультеті є навчально-наукова лабораторія економічної теорії та біоекономіки, на базі якої постійно проводяться наукові конференції, заняття зі студентами і постійно робиться акцент на необхідності досягнення цілей сталого розвитку.
   Таким чином, освіта на факультеті аграрного менеджменту в дусі сталого розвитку виховує свідомих громадян, які розуміють свої права та обов'язки перед суспільством і планетою, сприяючи соціальній справедливості та економічному зростанню.
Віра Бутенко,
професор кафедри економічної теорії
Захисти дисертаційРегіональні навчальні заклади (синій)Набір на навчання (синій)_2015

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook