Навчальна практика студентів першого курсу факультету землевпорядкування з топографії: досвід та здобутки

22 серпня 2025 року
З 21 липня по 16 серпня 2025 року на території Національного університету біоресурсів і природокористування України успішно проведена щорічна чотиритижнева навчальна практика з топографії для студентів першого курсу факультету землевпорядкування. Це ключовий етап освітнього процесу, спрямований на закріплення теоретичних топографо-геодезичних знань та опанування практичних навичок роботи з геодезичними приладами та обладнанням при виконанні топографічних знімальних робіт на місцевості.

Перед початком польових робіт студентам провели обов'язковий інструктаж, де нагадали про основні вимоги безпеки, правила поведінки на відкритій місцевості, протипожежну охорону, а також наголосили на важливості виконання захисних заходів в умовах воєнного стану, зокрема під час повітряної тривоги. Особливу увагу приділили безпечній роботі в умовах лісопаркової зони та дотриманню правил збереження навколишнього природного середовища. Після цього студенти, поділившись на бригади, отримали на кафедрі геодезії та картографії необхідні прилади та приступили до виконання завдань, передбачених Робочою програмою практики з топографії.

Цьогорічна практика з дисципліни «Топографія» була організована на території університету та в мальовничому Голосіївському парку імені Максима Рильського (частина Національного природного парку «Голосіївський»), що дозволило студентам поєднати інтенсивне навчання з приємним дозвіллям на природі. Його просторі алеї та мальовничі озера стали ідеальним місцем для відшліфовування навичок, набутих під час лекцій і лабораторних робіт з «Топографії».

Робоча програма практики була структурована таким чином, щоб студенти послідовно оволодівали усіма ключовими методами і прийомами виконання польових геодезичних зйомок та камерального опрацьовування отриманих даних.

Впродовж першого тижня практики студенти зосередилися на теодолітному зніманні місцевості. Вони вчилися створювати геодезичні мережі. У їх якості виступали «теодолітні ходи», які слугують основою для подальшого знімання прилеглої до них території. Через особливості паркового ландшафту, студентам довелося вирішувати складні завдання з вибору точок стояння та візування, щоб обійти природні перешкоди — дерева, кущі та невеликі перепади висот. Цей етап дав змогу зрозуміти принципи побудови знімальної основи та навчитися працювати з одним з основних геодезичних приладів — теодолітом.

Другий тиждень був присвячений нівелюванню. Студенти виконували два види робіт:

  1. Нівелювання траси: цей метод використовують для визначення висотних позначок на певній ділянці, наприклад, при проєктуванні доріг, каналів чи трубопроводів. Студенти проводили нівелювання вздовж однієї з паркових доріжок, що дозволило їм навчитися працювати на ділянці зі значним ухилом та за результатами досліджень будувати поздовжній профіль лінійного об’єкта.
  2. Нівелювання поверхні по квадратах: ця робота дала змогу отримати детальну інформацію про рельєф місцевості, що є основою для розрахунку обсягів земляних робіт та створення топографічних планів. Цей вид робіт проводився на відкритій місцевості перед одним з корпусів НУБІП, де студенти відпрацьовували технологію топографічного знімання земної поверхні і створення топографічного плану місцевості.

Останній етап практики об'єднав тахеометричне знімання та камеральне опрацювання отриманих результатів. Студенти виконували комплексне знімання рельєфу місцевості та розташованих на його поверхні різноманітних об’єктів, одночасно вимірюючи кути, відстані та відносні перевищення точок місцевості. Робота в парку, з його складним рельєфом, густими насадженнями та різноманітними об'єктами, стала чудовим викликом і водночас ідеальним навчальним полігоном для майбутніх фахівців. Саме на цьому етапі студенти навчилися фіксувати найрізноманітніші об’єкти паркової інфраструктури: пішохідні доріжки, лавки, ліхтарі, а також контури водних об’єктів. Результатом їхньої роботи став детальний топографічний план однієї з ділянок парку.

Після завершення польових робіт розпочався найважливіший етап — опрацювання зібраних даних. Студенти перейшли до «камеральних» робіт, виконуючи обчислення, побудову профілів та оформлення топографічних планів.

«Практика виявилася справжнім марафоном геодезиста: від нівелювання і теодолітних знімань до тахеометрії та камеральних робіт. Ми встигли все — і поміряти, і виконати розрахункові роботи, і накреслити, і навіть трохи пожартувати, коли руки вже не слухались. Кажуть, де нога людини не ступала — там вже стоїть землевпорядник з рейкою, і цього разу ми цю думку своєю діяльністю на практиці повністю підтвердили. Особисто я тестувала межі людської витривалості: дві години сну за добу, сонце, вітер і купа приладів у руках. І знаєте що? Воно того вартувало — досвід безцінний, а спогади про труднощі вже зараз видаються смішними. За цю практику хочемо подякувати Яніні Анатоліївні. Вона для нас не просто керівник, а справжній наставник, який підтримує й вчить бачити більше, ніж написано у плані», — поділилась враженнями студентка першої академічної групи Валерія НАЗАРОВА.

«Наш викладач, Яніна СТЕПЧУК, змогла зробити практику не лише корисною, але й цікавою. Усі пояснення були зрозумілими, а підтримка щирою», — наголосив студент Ілля БУЛАВІН. «Так, наша практика з топографії — справжній скарб! А керівник завжди підтримає, підкаже та зарядить гарним настроєм», — погодилась його колега Анастасія СИВОЛОЖСЬКА.

«Практика з топографії стала для мене дуже цінним досвідом, який неможливо отримати лише з підручників, чи слухаючи лекції. Ми не просто працювали з приладами й будували топографічні плани — ми вчилися ефективно взаємодіяти в команді та знаходити рішення в реальних умовах. Найбільше сподобався момент, коли після тижнів зйомок та обрахунків ми почали будувати топоплани — все складається в одне ціле і неймовірно приємно на власні очі бачити результат нашої спільної бригадної роботи! Окремо хочу відзначити нашу керівницю практики, Катерину ЛУК'ЯНЧУК, за її підтримку, терпіння та готовність пояснювати найдрібніші деталі, навіть в позаробочий час. Її поради та досвід зробили наше навчання значно ефективнішим і цікавішим. Ця практика дала мені не лише нові знання та навички, а й впевненість у тому, що я обрав правильний фах», — підсумував студент другої групи Сергій ВІТЕР.

«Практика з топографії для мене стала не просто частиною навчального року, а справжньою пригодою, де кожен день приносив щось нове. Найяскравіші враження залишилися саме від роботи з приладами — відчуття, коли тримаєш у руках теодоліт чи нівелір і розумієш, що ті теоретичні знання, які ми так довго здобували в аудиторіях на лекціях і лабораторних роботах, нарешті можна застосувати на практиці! Враження просто неймовірні! Кожне вимірювання, кожна позначка на абрисі — це маленький крок до кінцевого результату, за яким було досить цікаво спостерігати, і тим паче, брати у цьому участь. Ще одна важлива складова — люди, з якими ми працювали. За час практики довелося проводити досить багато часу зі своєю бригадою, з якою вдалося отримати незабутні враження, завдяки яким можна буде згадувати про літню практику із усмішкою на обличчі. Не можна не згадати також про нашу керівницю Катерину Анатоліївну. Завдяки її професіоналізму, терпінню та вмінню пояснити складне простими словами, робоча атмосфера завжди залишалася легкою й дружньою. Було приємно відчувати, що вона поруч не тільки як викладач, а і як людина, яка щиро підтримує. Ця практика показала, що топографія — це не лише цифри й креслення, а живий процес, в якому важливі і точність, і командна робота, і бажання дійти до результату. І я радий, що перший такий досвід у мене був саме в такому оточенні», — розповів Владислав УСТИМЕНКО.

«По закінченню практики я зрозуміла що ці чотири тижні пройшли дуже швидко та зовсім не дарма. Всі отримали цінний практичний досвід, який безумовно залишиться в пам'яті на довго. Незабутні враження та приємні емоції принесли Літня школа та виїзд у Дзвінкове. Ці заходи тільки зблизили студентів та створили більш дружню атмосферу. Дякуємо Наталії КОЛЕСНІК, яка чітко пояснювала матеріал та підтримувала дружню атмосферу під час практики», — підсумувала староста третьої академічної групи Анастасія БОНДАР.

Іван КОВАЛЬЧУК,
завідувач кафедри
геодезії та картографії

 


Набір на навчання (синій)_2015Регіональні навчальні заклади (синій)Захисти дисертацій

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook