Навчальна практика студентів спеціальності «Громадське здоров’я»: захопливе віяло можливостей професійної реалізації
Влітку, з 09 червня по 04 липня 2025 року, у студентів другого курсу спеціальності «Громадське здоров’я» (освітня програма «Нутриціологія здорового харчування») відповідно до навчального плану та наказу відбувається чотиритижнева навчальна практика. Вона дозволяє бакалаврам ознайомитися з їх майбутньою професійною діяльністю у багатьох напрямах.
Зокрема, вони можуть здійснювати інформаційно-освітню роботу та промоцію здоров’я в освітніх, лікувально-профілактичних та реабілітаційних установах різних типів, на підприємствах, зокрема, на підприємствах харчової промисловості, в закладах ресторанного господарства тощо.
Анна САМІЙЛЕНКО проходить практику в медичному центрі «Doctor Sam» (м. Київ). Аня зазначає, що під час практики в цій діагностично-консультативній установі вона регулярно комунікує з лікарями, іншими працівниками та пацієнтами, розробляє матеріали з промоції здоров’я та рекомендації з харчування, дотримуючись нових підходів до складання меню, яких навчилась на практичних заняттях в університеті. У неї є можливість спостерігати за різними лікувально-діагностичними процедурами та ознайомитись із обладнанням та апаратурою центру.
Анастасія НЕХОРОША та Юлія ШАРКОВА проходять навчальну практику на посаді асистента менеджера в медичному центрі «SatiMed» (м. Київ). Анастасія НЕХОРОША зазначає: «Клініка спеціалізується переважно на психічному здоров’ї, але з нашим приходом як студентів напряму «Громадське здоровʼя: нутриціологія здорового харчування» почала активно розвивати ще один напрям — нутриціологічний супровід. Ми долучилися до формування цього напряму з нуля: від збору первинної інформації та аналізу харчових звичок пацієнтів до розробки індивідуальних рекомендацій.
У межах практики я вивчала нормативну базу, що регулює надання нутриціологічних послуг, аналізувала приклади раціонів для пацієнтів з різними станами (стрес, порушення сну, хронічна втома), брала участь у підготовці освітніх матеріалів — буклетів, опитувальників, презентацій. Ознайомилася зі структурою медичної карти, особливостями ведення анамнезу з урахуванням харчового статусу. Була присутня на консультаціях фахівців, де мала змогу спостерігати, як складаються рекомендації на основі аналізів, способу життя та психологічного стану людини.
Практика дозволила мені побачити, як нутриціологія може інтегруватися в роботу клініки, що фокусується на ментальному здоров’ї, і як зміни в харчуванні можуть підтримувати загальний стан людини. Також я здобула базові навички міждисциплінарної взаємодії — спільної роботи з лікарями, менеджерами та пацієнтами», — підсумовує наша студентка.
Інший напрям професійного зростання обрала Анастасія БІЛИК, яка працює у ресторані «Консул» (Київська обл., м. Васильків). Анастасія вважає, що оскільки в цій установі є можливість безпосереднього спілкування зі споживачами та спостереження за їхніми харчовими потребами і звичками, вона отримала чудову нагоду попрактикуватись у комунікації з людьми, дізнатись про їхню харчову поведінку, ставлення до їжі, дізналась, які страви є найпопулярнішими серед різних груп людей. Її, насамперед, цікавить, як часто люди замовляють здорову їжу і що вони вважають здоровим; як виглядає реальна порція, скільки в ній грамів та як вона насичує. На думку Насті, цей досвід дає їй розуміння психології харчування, що є цінним для практичних порад у нутриціології.
Дєонісій ЛУНЕВСЬКИЙ обрав для проходження практики заклад ресторанного господарства – ФОП «Мурашко» (Київська область, с. Усівка).
Підприємство, на якому працює Дєонісій, займається приготуванням сніданків, обідів та вечерь для працівників великої агропромислової компанії «МХП-Агро-С». Під час практики він бере участь у різних етапах харчового виробництва: перевіряє якість сировини, допомагає у приготуванні страв, фасуванні та транспортуванні готової продукції, складає меню відповідно до норм енергетичної цінності. Також удосконалює навички роботи з технологічними картками, дотримання гігієнічних вимог, аналізу поживної цінності раціону та врахування потреб споживачів.
Дєонісій вважає цей досвід базовим для спеціальності «Громадське здоров’я», оскільки отримані навики дозволяють планувати та створювати раціони, які відповідають принципам здорового харчування, а також впливати на формування харчової поведінки в трудових колективах. Цей практичний досвід підтвердив, що знання з дієтології, санітарії, гігієни харчування, епідеміології та профілактики — це не лише теорія, а життєво необхідні навички для забезпечення здоров’я людей у будь-якій сфері.
Димитрій БУРДЮГ проходить практику в Старооржицькій початковій школі — дитячому садку (Київської обл., с. Стара Оржиця). Димитрій зазначає, що хоча школярі з початку літа вже пішли на канікули, проте малеча з дитячого садочку відвідує заклад, і він навчився готувати для них дуже добрі сніданки і обіди. Під час практики він вчиться готувати по одній страві в день, зосереджуючись на користі, збалансованості, простоті та різноманітності страв. Діма вважає це дуже цікавим, особливо йому подобається, що діти їдять із задоволенням. Він задоволений своєю практикою і тим, як професійно і терпляче його навчають, надаючи змогу готувати самостійно. Це безцінний досвід в організації дитячого та шкільного харчування.
Бажена КОСТЕНКО проходить практику в Смілянській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів №12 Смілянської міської ради (Черкаської обл., м. Сміла). Під час літніх канікул там працює табір для молодших класів, і Бажена має можливість попрактикуватись у складанні меню, плануванні раціонів відповідно до віку дітей, приготуванні їжі, контролі за дотриманням санітарно-гігієнічних норм під час приготування та видачі страв. Особливу увагу Бажена приділяє балансу харчових речовин, правильному чергуванню страв, обліку харчових алергенів та забезпеченню питного режиму. Особливо цінним студентка вважає набуття досвіду роботи в колективі та відповідальності за здоров’я інших.
Вона зазначає: «Я спостерігала за тим, як діти реагують на певні страви, що дозволило краще зрозуміти смакові вподобання та необхідність адаптації корисної їжі під дитячі потреби. Я навчилась самостійно складати технологічні карти страв, дізналась більше про організацію харчування у шкільних закладах. Усе це напряму пов’язано зі спеціальністю «Громадське здоров’я» та освітньою програмою «Нутриціологія здорового харчування», адже правильне дитяче харчування – це основа профілактики багатьох захворювань у дорослому віці».
Також у студентів була можливість відпрацювати окремі практичні навички в Українській лабораторії якості та безпеки продукції АПК НУБіП України (Київська обл. с. Чабани) та навчально-науково-виробничій лабораторії нутриціології та геноміки людини НУБіП України (м. Київ).
Слід зазначити важливість ознайомчих екскурсій під час навчальної практики. Так, вкрай важливим для становлення професійного мислення майбутніх фахівців громадського здоров’я був візит до Інституту медицини праці імені Ю.І. Кундієва НАМН України, де для них був організований огляд лабораторій та зустріч із провідними фахівцями.
Студенти спеціальності «Громадське здоров’я» вдячні керівництву факультету харчових технологій та управління якістю продукції АПК, а також викладачам кафедри м’ясних, рибних та морепродуктів, які надали можливість здобувачам освітньої програми «Нутриціологія здорового харчування» доєднатись до організованих ними екскурсій, що проводились у межах практики студентів спеціальності «Харчові технології». Майбутні бакалаври громадського здоров’я побували на загальних екскурсіях до ТОВ Сільськогосподарське риборозводне підприємство «Осетр», крафтофтової броварні «Beermaster Brewery», пекарні і чізарні у «Сільпо» в ТРЦ «Respublika Park», ресторану «DVIR Русанівська Гавань» та одного із лідерів українських виробників морозива акціонерного товариства «Рудь».
Це сформувало уявлення про різні технологічні процеси — від підбору сировини до приготування напоїв, морозива, сирів, страв, а також про стандарти гігієни та безпечного зберігання продуктів, практичну реалізацію принципів HACCP та документацію контролю чистоти обладнання та харчових потоків. Студенти зрозуміли важливість контролю продукції та навчання персоналу з профілактики харчових інфекцій, що, беззаперечно, пов’язано з їхньою майбутньою діяльністю в галузі громадського здоров’я.
Незабутньою стала поїздка до лабораторного центру та відділу якості продукції Миронівського хлібокомбінату (організатор — викладач СТЕЦЮК І.М.). Студенти мали можливість ознайомитись, як на високоточному обладнанні проводиться контроль якості та біобезпеки продукції на всіх етапах — від виробництва до реалізації споживачеві та поспостерігати за лабораторними випробуваннями у фізико-хімічній та ветеринарній лабораторіях.
Майбутніх фахівців з нутриціології здорового харчування зацікавило визначення в харчових продуктах вмісту вітамінів та амінокислот; показників безпеки — мікотоксинів, залишків ветпрепаратів, пестицидів, важких металів, транс-ізомерних жирних кислот; харчової цінності (протеїн, жир, вуглеводи, клітковина, клейковина); виявлення патогенних мікроорганізмів; ідентифікація мікроорганізмів сучасними методами; виявлення та кількісне визначення ГМО.
Тож навчальна практика студентів 2 курсу спеціальності «Громадське здоров’я» пройшла успішно та подарувала широкий вибір можливостей. Бакалаври вдячні керівництву факультету, роботодавцям, організаторам, усім небайдужим за професійні відкриття, фахове зростання, зароджену та підкріплену віру в себе та цінність свого професійного вибору. Саме це і є завданням першої практики.
Альона АЛЬТАНОВА,
керівник практики студентів 2 курсу,
спеціальності «Громадське здоров’я»