Розвиток професійної компетентності під час виробничої (консультативної) практики
Із 23 червня 2025 року триває виробнича (консультативна) практика студентів 3 курсу спеціальності «Психологія» під керівництвом від університету доцента кафедри психології Оксани ОЛІЙНИК.
Студенти Поліна ТИЩЕНКО, Анастасія МОХОРТ, Діана СУПРУНЕНКО активно набувають професійні уміння і навички на різних базах практики. Зокрема, під час проходження практики в Інклюзивно-ресурсному центрі № 7 Подільського району м. Києва студенти мають змогу бути присутніми у ролі спостерігачів на індивідуальному консультуванні дитини дошкільного віку. Консультацію проводить психолог ІРЦ з використанням низки методик для оцінки рівня розвитку дитини (когнітивна, емоційна сфера тощо). До консультації обов’язково долучають одного із батьків дитини (клієнта).
У Комунальному некомерційному підприємстві Київської обласної ради «Обласне психіатрично-наркологічне медичне об’єднання» практика проходить у формі спостереження за роботою медичних психологів, де студенти мають можливість бути присутніми на індивідуальних консультаціях з пацієнтами, спостерігати за проведенням психодіагностичних обстежень (тестувань) та подальшою інтерпретацією результатів. Так, студентка 3 курсу Олена ЗАСУХА відвідує групові заняття, які психологи проводять із пацієнтами, що дозволяє краще зрозуміти динаміку групової взаємодії в клінічному середовищі; бере участь у супервізіях із практикуючими психологами та інтервізіях з іншими практикантами, де обговорюються робочі ситуації, етичні аспекти та способи професійного розвитку.
У Чернігівському міському центрі соціальних служб проходить практику Аліна КАРМАЗІНА. Щодня студентка спостерігає за роботою психолога-консультанта, бере участь у консультаціях під наглядом психолога та оволодіває умінням вибудовувати взаємодію з клієнтами; вчиться формулювати запит, підтримувати клієнта під час бесіди та застосовувати знання, які отримала під час навчання. Аліна бере участь в інтервізіях і обговореннях, де має змогу проаналізувати ситуації та почути думку професіоналів.
Упродовж першого тижня практиканти Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України Анна ВОРВУЛЬ, Ольга ГЛОБЕНКО, Євгенія СИМОНЕНКО та інші не лише повторили теоретичні засади професійної діяльності психолога-консультанта, а й ознайомилися з особливостями практичної роботи: організацією робочого простору, етичними стандартами зовнішнього вигляду спеціаліста, веденням документації, підготовкою звітів і роботою з клієнтами. Під керівництвом фахівців студенти аналізували реальні кейси: збирали й систематизували інформацію, добирали діагностичні методики, формували план консультаційної роботи.
Цікавий практичний досвід отримують студенти у «Центрі пробації», важливою особливістю якого є те, що клієнти, які отримують умовно засуджений статус, по протоколу мають проходити діагностику, після чого психологічна допомога, а саме консультація надається лише на основі добровільної згоди. Психолог виконує профілактичну, діагностичну, консультативну функцію. Часто проводяться заходи, презентації, бесіди, тренінги задля ознайомлення клієнтів з можливими труднощами та ймовірними варіантами вирішення складних ситуацій.
Проходження практики на базі КНП «Чернігівська обласна психоневрологічна лікарня «ЧОР» під керівництвом експерта Управління охорони здоров’я обласної державної адміністрації зі спеціальності психологія Анатолія ЧЕЧАЙЛЮКА дає можливість Єлизаветі ШЕВЧЕНКО відвідувати консультації (з дозволу пацієнта) та знайомитися з особливостями їх проведення в умовах медичного закладу; розвивати професійні навички етичного спілкування з клієнтами та медичним персоналом.
Із специфікою роботи дитячого психолога знайомляться студенти у Центрі «Мр. Лідер Глобал»: етапи консультування, зосереджують увагу на спостереженні за дітьми (емоційна, поведінкова сфери); проводять діагностичні методики та беруть участь у заняттях. Зокрема, студентами були проведені заняття з елементами арт-терапії для відреаговування емоцій; заняття з елементами тілесно-орієнтованої терапії, релаксаційні методики сприяли зниженню у дітей тривожності, страхів, покращенню прсихоемоційного стану.
Ще однією цікавою локацією для набуття практичного досвіду майбутніх психологів є Реабілітаційний центр «Спіріт», який спеціалізується на іпотерапії для дітей з інвалідністю, ВПО та військових, а також застосовує каністерапію, групову психотерапію та психологічне консультування. В даний час центр проводить групові та індивідуальні консультації з військовими та дітьми. За перший тиждень проходження практики студенти ознайомилися з планом проведення таких консультацій, а також планують відвідати такі консультації із дозволу психологів центру та клієнтів.
Бажаємо успіхів нашим студентам у набутті цікавого практичного досвіду, оволодінні навичками проведення консультацій за запитами клієнтів.
Доцент кафедри психології Оксана ОЛІЙНИК,
студенти 3 курсу спеціальності Психологія