Навчальна практика з гідробіології – формування базових практичних навичок із вивчення водних екосистем
Навчальна практика з гідробіології – формування базових практичних навичок із вивчення водних екосистем
27 червня 2025 року
Навчальний процес для здобувачів 1 та 2 курсу першого (бакалаврського) рівня вищої освіти факультету тваринництва та водних біоресурсів спеціальності 207 «Водні біоресурси та аквакультура» закінчується навчальними практиками. Одна з них — навчальна практика з гідробіології. Її мета — освоїти методи гідробіологічних досліджень в польових умовах та закріпити отримані теоретичні знання на практиці.
Згідно ректора та робочого навчального плану студенти ОПП «Водні біоресурси та аквакультура» проходять навчальну практику з освітньої компоненти «Гідробіологія». Основні завдання навчальної практики зводяться до збору інформації про досліджувані водойми, вивчення екологічних умов водойм, проведення польових гідробіологічних досліджень з відбирання проб фітопланктону, зоопланктону, зообентосу, макрофітів, ідентифікації водних організмів, визначення їх кількісних показників, виявлення організмів-індикаторів сапробності й визначення якості води за біологічними показниками.
На початку навчальної практики студенти прослухали інструктаж щодо техніки безпеки при польових роботах на водоймах, отримали завдання щодо збору інформації про Дідорівські озера, Горіхуватський став та стави ННВЛ рибництва, формування списку обладнання, приладів і матеріалів для відбирання планктонних та донних угруповань водних організмів.


Польові дослідження водойм студенти розпочали з обстеження водойм на предмет антропогенного навантаження (рекреаційні зони, ливневі стоки), встановлення станцій для відбирання гідробіологічних проб. Це був непростий день, бо прийшлося багато ходити, уважно спостерігати, фіксувати біотопи з різним ступенем заростання вищими водяними рослинами, на окремих водоймах виявляли рибалок. Втомлені, але з почуттям виконаних завдань студенти повернулися в ННВЛ водних біоресурсів та аквакультура ім. В. М. Кондратюка для оформлення звіту. Наступний етап був дуже відповідальним — студенти під керівництвом викладачів кафедри гідробіології та іхтіології — доцентом Меланії ХИЖНЯК та асистентом Олександром ТІМЧЕНКОМ провели відбір проб фіто- та зоопланктону, зообентосу, макрофітів на різних станціях за допомогою спеціальних знарядь лову та обладнання. І на диво — виходили сухими з води, бо в активі матеріально-технічної бази кафедри є не лише професійні прилади та обладнання для відбирання проб, а й професійні рибальські комбінезони — вейдерси, незамінні помічники для роботи на природних водоймах.
Особливо сподобалось студентам відбирати проби зообентосу дночерпаком Ланга, бо справитися з ним відразу і правильно відібрати пробу донних організмів не просто. Перш за все треба правильно вкрутити дночерпак в донні відклади, побачити заповідний «фонтанчик», акуратно витягнути прилад з донними відкладами, щоб вони не впали назад у воду. І це вдавалося не з першого і, навіть, не з третього разу. Свої навички здобувачі вищої освіти вдосконалювали поступово і, на кінець, це їм вдалося — проби зообентосу у відрі, а через мить — уже купаються у промивальному ситі (відділяємо організми від мулу). Командна робота при проведенні навчальної практики згуртовує студентів, розвиває комунікаційні зв’язки між собою та з викладачами, підвищує відповідальність за виконану роботу.





Наступний етап навчальної практики — це лабораторні дослідження відібраних гідробіологічних проб, які проводилися в сучасно обладнаних лабораторіях факультету.
Не менш відповідальний етап навчальної практики — підготовка гідробіологічних проб до камерального опрацювання та ідентифікація водних організмів. Це кропітка робота, яка вимагає теоретичних знань морфології мікроскопічних водоростей, планктонних та донних водних безхребетних, уміння налаштувати освітлення мікроскопа, правильно підготувати препарат для мікроскопічного дослідження. Камеральне опрацювання проб — надзвичайно цікаві, бо дають уяву про невидимий «неозброєним» оком дивовижний мікроскопічний світ живих організмів водойм, проте вони вимагають повного зосередження й уваги, наполегливості, терпіння в ідентифікації організмів. Ця робота зайняла у здобувачів вищої освіти левову частину практичного навчання.




Самостійно опрацьовані проби гідробіологічних угруповань, визначення чисельності і біомаси водних організмів, які є кормовими ресурсами водойм, кормовою базою іхтіофауни, а оформлені звіти й гарні оцінки стали фінальним акордом навчальної практики з гідробіології й неабияким задоволенням від якісно виконаної роботи й усвідомлення значення обраної професії.
Меланія ХИЖНЯК,
доцент кафедри
гідробіології та іхтіології
Олександр ТІМЧЕНКО,
асистент кафедри
гідробіології та іхтіології