Результати першого тижня інформаційно-аналітичної навчальної практики студентів-міжнародників
Із 9 червня 2025 р. успішно стартувала інформаційно-аналітична навчальна практика для студентів 2 курсу освітньо-професійної програми підготовки бакалаврів денної форми навчання спеціальності 291 «Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії». Базами практик, зокрема, стали навчально-наукові й науково-дослідні лабораторії кафедри міжнародних відносин і суспільних наук, а також Музей історії університету. Інформаційно-аналітична навчальна практика має на меті закріплення, розвиток та вдосконалення практичних навичок збору, аналізу, обробки та інтерпретації міжнародної інформації, необхідної для прийняття рішень у сфері дипломатії, зовнішньої і внутрішньої політики, міжнародного бізнесу та комунікацій. На першій організаційній зустрічі зі студентами було проведено інструктаж з охорони праці та безпеки життєдіяльності фахівцем найвищої кваліфікації, доцентом кафедри охорони праці та біотехнічних систем у тваринництві Тетяною Зубок, а також здійснено консультації з питань організації та проведення практики її керівниками Вікторією Хвіст, Оксаною Силкою та Людмилою Лановюк.
На виконання завдань практики було організовано зустріч із співзасновником компанії Daitex Software Максимом Макаренко. Daitex Software займається розробкою спеціалізованого програмного забезпечення для аналізу інформації; складанням, тестуванням й оптимізацією відповідних стратегій та систем. Фахівці компанії активно застосовують у своїх розробках машинне навчання: нейронні мережі, регресійні моделі, моделі SARMA та ARIMA. Говорили про ETL технології, тобто збір даних, парсинг сайтів, скрапінг (дані треба зібрати, опрацювати і кудись завантажити) Звідки дістаються дані? Що значить опрацювати дані? Коли програма завантажує, наприклад, сторінку сайту, програма отримує файл (формату HTML) і його треба «розпарсити» - розібрати його по деталям, щоб отримати ті дані, які ми шукаємо; отримані дані треба привести в потрібний формат, відформатовані дані записати в структуровану сутність (реструктуризувати зібрані дані, покласти кожен зібраний параметр «на своє місце»). Що значить завантажити зібрані дані? Коли дані зібрані і опрацьовані, вони існують тільки в оперативній пам’яті (всередині програми, закриєш програму, дані зникнуть), тож їх треба записати в постійну пам’ять. Варіантів куди записувати дані багато, до прикладу: база даних (бувають різних типів: Postgres, MySQL, SQLite, MongoDB), файл нотацій (такі формати як: JSON, XML, YAML, Protobuf), таблички (CSV, XLSX), але можна записувати і у текстові файли, і в PDF, і взагалі будь-куди. Основними принципами роботи з інформаційними базами даних й поділився під час зустрічі зі студентами Максим Макаренко.
Особливу дискусію викликала проблема штучного інтелекту: у чому його суть, види, історія розвитку, можливості, майбутнє, проблеми етичного характеру, застосування ШІ в аналізі даних тощо. Ці та інші питання обговорювалися під час теоретично-практичного заняття із керівником практики, професором кафедри міжнародних відносин і суспільних наук Оксаною Силкою.
Вікторія Шеховцова-Бурянова, асистент кафедри філософії та міжнародної комунікації, поділилася секретами та кейсами ораторського мистецтва як головного інструменту в дипломатичній діяльності. Вміння гарно говорити і володіти ораторським мистецтвом має важливе значення і впливає на людей з численних причин. Спілкувалися про методи боротьби з ораторським страхом, зупинилися на азах написання промови, аналізі її структурних елементів, як правильно готуватися до публічного виступу та багато іншого. Крім того, студенти мали змогу відчути себе у статусі оратора, долучившись до майстер-класу Вікторії Шеховцової-Бурянової.
У контексті реалізації програми практики також відвідали Представництво Президента України в Автономній Республіці Крим, де надихнулися кураторською екскурсією Христини Бурдим виставкою «Тінь від води». Вона змусила замислитися над важливими питаннями ідентичності, пошуку, втрат, циклічності та надії. Почуте та побачене нікого не залишило байдужим. Своїми думками й враженнями поділилися наші студенти. Так, Наталя Гуцол, відмітила: відвідування Представництва Президента України в АРК було справді захопливим. Я дійсно не очікувала, що мені вона так сподобається і запамʼятається. Нам представили виставку до 11-ї річниці спротиву окупації Криму «Тінь від води». Координаторка виставки просто неймовірно цікаво розказала про всі експозиції. Дійсно, з її переказів розумієш яку глибоку ідею заклав кожен автор у свій витвір. Ірина Кравченко відзначила, що її виставка вразила своєю атмосферою та символізмом, через які митці розповідають про долю кримськотатарського народу. Особливо сильне враження залишили особисті історії та образи втрати дому, які змушують задуматися про ціну свободи. Ця виставка – не лише про культуру, а й про пам’ять, біль і надію на повернення Криму. За словами Кароліни Груби: … я була приємно вражена кількістю мистецьких витворів у невеличкому куточку присвяченому важливій тематиці народу, який досі проживає попри окупації в Криму та зберігає свою культуру та ідентичність, не дивлячись на притиски та маніпуляції з боку ворога починаючи з 2014 року. Картини та витвори переносять всю атмосферу культури у боротьбі з ворогом, адже хто, як не кримськотатарські художники можуть передати всі свої хвилювання та переживання за свою рідну землю, при цьому намагаючись своїми творами зберегти пам’ять про спогади про вільний Крим, мрії побачити такий Крим у майбутньому. Ця екскурсія показала мені важливість пам’ятати історично споріднений народ задля загального розуміння ідеї об'єднання, де мистецтво стає свідченням нашої спільної боротьби та незламності.
Так неймовірно цікаво та захоплююче пройшов перший тиждень практики. Попереду ще багато нового та корисного!
Оксана Силка,
професор кафедри міжнародних відносин і суспільних наук,
Вікторія Хвіст,
Людмила Лановюк,
доценти кафедри міжнародних відносин і суспільних наук,
керівники інформаційно-аналітичної навчальної практики