Навчання без бар’єрів: гуманітарно-педагогічний факультет презентував інклюзивну комп’ютерну лабораторію цифрових технологій в соціальній роботі

29 травня 2025 року
Сучасний етап розвитку суспільства характеризується численними викликами, такими як повномасштабна війна, економічна нестабільність, демографічна криза та соціальна незахищеність, які вимагають від держави та кожного громадянина мобілізації зусиль, енергії та волі для їх подолання, пошуку ефективних рішень, просування вперед і впровадження прогресивних змін. Головний вектор таких змін полягає в забезпеченні рівного і справедливого доступу до всіх суспільних благ дітям, молоді і дорослим, незалежно від їх соціального статусу, стану здоров’я, наявності фізичного чи інтелектуального порушення.

За цих умов важко переоцінити роль освіти, зокрема університетів, у формуванні високоінтелектуального, розвиненого, толерантного суспільства. Новий підхід до організації освітнього процесу передбачає створення інклюзивного освітнього середовища, що охоплює адаптацію фізичного простору, методів викладання та оцінювання з урахуванням індивідуальних потреб студентів, використання інноваційних технологій.

Саме така стратегія і реалізовується сьогодні в НУБіП України. Зокрема, в університеті запрацювала перша серед вітчизняних вишів інклюзивна комп’ютерна лабораторіяцифрових технологій в соціальній роботі. Її і представляли для проректорів з наукової роботи з багатьох провідних університетів України, та учасників Всеукраїнського круглого столу «Діти та молодь у фокусі соціальної політики збереження народонаселення: сучасні ризики та інвестиції у майбутнє» ректор Вадим ТКАЧУК, декан гуманітарно-педагогічного факультету Інна САВИЦЬКА.

Це — дітище кафедри соціальної роботи та реабілітації, «народжене» за підтримки ректорату університету і деканату гуманітарно-педагогічного факультету. Тут створено всі умови для навчання здобувачів з особливими освітніми потребами, в т.ч. для людей з порушенням зору та рухової активності, і здійснюється підготовка соціальних працівників для роботи з людьми з інвалідністю, засобами сучасних інформаційних технологій із застосуванням спеціального апаратного та програмного забезпечення. Для цього інклюзивна лабораторія обладнана бездротовими девайсами, трекболами, айтрекерами, хедтрекерами, екранними зчитувачами та іншими пристроями і програмним забезпеченням, зауважила завідувач кафедри соціальної роботи та реабілітації, професор Ірина СОПІВНИК, яка доклала чимало зусиль забезпечуючи організаційний супровід створення лабораторної бази очолюваної кафедри співпрацюючи при цьому із різними категоріями стейкхолдерів (роботодавці, студенти, бізнес, міжнародні та національні доброчинні організації). 

Нинішня агресія рф в Україні — серйозне випробування, особливо для людей з інвалідністю, вони стикаються з обмеженим доступом до медичної допомоги, реабілітації, психологічними травмами, соціальною ізоляцією. Тож підтримка і створення інклюзивного середовища для них максимально важлива, переконана декан факультету Інна САВИЦЬКА.

Концепція її заснування передбачала врахування щонайменше двох ключових аспектів: перший — це створення умов для формування цифрових компетентностей у здобувачів освіти з/без особливих освітніх потреб; другий — це підготовка майбутніх соціальних працівників до професійної діяльності в умовах соціальної інклюзії, налаштування, застосування спеціалізованих програмних засобів і пристроїв, які дозволяють особам з порушеннями зору, слуху, опорно-рухового апарату використовувати комп’ютеризовані пристрої для опрацювання інформації, використання ресурсів мережі Інтернет, спілкування, відпочинку, дозвілля тощо.

Чотири рівні технологій роботи за комп’ютерами для людей з порушенням рухової активності присутнім на презентації демонстрував професор Ростислав ТАРАСЕНКО, ініціатор і безпосередній втілювач ідеї лабораторії в життя.

Зараз оснащення лабораторії цифрових технологій у соціальній роботі — на стадії активного розвитку, поступово наближаючи реалізацію амбітної мети — створення інноваційного центру, орієнтованого на інтеграцію сучасних цифрових технологій та принципів безбар’єрності. Він стане не лише місцем для відпрацювання практичних навичок майбутніх соціальних працівників, але й платформою для розробки інноваційних рішень, спрямованих на підвищення якості життя осіб з інвалідністю.

Ірина ДЕМЧЕНКО,
професорка кафедри
соціальної роботи та реабілітації

 


Регіональні навчальні заклади (синій)Набір на навчання (синій)_2015Захисти дисертацій

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook