Освіта без бар’єрів: роль інклюзії у формуванні соціальної особистості

12 травня 2025 року

 

1Проблема інклюзивного навчання потребує комплексного підходу із врахуванням психолого-педагогічних особливостей дітей, професійної готовності педагогічних працівників до роботи з інклюзивними здобувачами освіти, дотримання норм професійної етики та толерантних взаємовідносин.

9 травня в Бережанському фаховому коледжі відбулася гостьова лекція «Інклюзія в освітньому процесі як одна із форм соціалізації дитини з особливими освітніми потребами» Галини Ярославівни ЯНУШ, заступника директора з навчальної роботи Бережанського ліцею Тернопільської обласної ради. Слухачами актуальної теми стали здобувачі освіти освітньої програми 231 «Соціальна робота» (групи Ср-11, Ср-21, Ср-11Ск), які формують спеціальні компетентності з навчальної дисципліни «Соціалізація особистості». Співучасниками цієї зустрічі стали: Ольга МАКУХ, лектор даної навчальної дисципліни, к.психол.н., доцент циклової комісії гуманітарних дисциплін, Світлана КУЦА, голова циклової комісії гуманітарних дисциплін, Василь ЛЕЩУК, практичний психолог коледжу.

2354

Доповідачка презентувала набутий досвід роботи з інклюзивними дітьми, розповіла про організацію навчального процесу Бережанського ліцею ТОР, який вибудовують згідно з Національною стратегією розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року і затвердження операційного плану заходів з її реалізації на 2024-2026 роки та із дотриманням нормативно-правової бази.

69

Інклюзія в освіті — це підхід, який спрямований на залучення всіх дітей до спільного навчального середовища. Основна ідея полягає в тому, що кожен учень має право на освіту в загальноосвітньому закладі, де враховуються його індивідуальні потреби. Це стосується дітей з інвалідністю, представників національних меншин, дітей із соціально незахищених родин тощо.

Важливою проблемою для дітей з особливими потребами залишається подальша соціалізація — процес набуття індивідом соціального досвіду, засвоєння норм, цінностей і моделей поведінки, притаманних суспільству. Освітній процес є одним із головних каналів соціалізації, адже саме в школі дитина отримує перший досвід взаємодії з суспільством.

У процесі дорослішання таких діток потрібно підготувати до професійної соціалізації, до формування професійних компетентностей і набуття ними соціальної ролі. Саме тому, вивчаючи досвід роботи ліцею і з метою співпраці, директор Бережанського фахового коледжу Світлана ПИЛИПИШИН підписала угоду про співпрацю з директором Бережанського ліцею ТОР Михайлом СТАРКОМ.

Адміністрація фахового коледжу розуміє, що впровадження інклюзії супроводжується низкою викликів щодо освітнього менеджменту: обмежене фінансування, відсутність спеціального обладнання та недостатня підготовка педагогічних працівників. Важливо, щоб держава, освітні заклади і суспільство працювали спільно для подолання цих бар’єрів. Однак дотримання норм етичної соціалізації, формування толерантного ставлення до здобувачів освіти, подолання стереотипів, зміцнення почуття спільності та взаємодопомоги, забезпечення професійних компетентностей завжди залишається пріоритетними завданнями управлінського процесу у коледжі.

У сучасному світі інклюзія стала ключовим поняттям у сфері освіти, культури та соціальної політики. Вона передбачає створення рівних умов для всіх учасників освітнього процесу, незалежно від їхніх фізичних, психічних чи соціальних особливостей. Інклюзивна освіта не лише забезпечує доступ до знань, але й виступає важливим чинником соціалізації особистості.

Тому інклюзія в освіті, зокрема в Бережанському фаховому коледжі, — це не лише педагогічна стратегія, а й прояв гуманності, рівності та соціальної зрілості колективу. Завдяки співпраці щодо інклюзивного підходу з Бережанським ліцеєм ТОР здобувачі освіти освітньої програми 231 «Соціальна робота» отримають необхідні фахові навички, а освітній процес коледжу стане ефективним механізмом соціалізації усіх здобувачів освіти, який забезпечуватиме гармонійний розвиток особистості та суспільства загалом.

Ольга МАКУХ,
викладач циклової комісії гуманітарних дисциплін

Регіональні навчальні заклади (синій)Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook