Захист курсових проєктів майбутніх журналістів: оригінальне поєднання науковості і творчості
06 травня 2025 року відбувся захист курсових проєктів студентами 3 курсу спеціальності «Журналістика». Це була не просто академічна подія, а справжнє свято творчості, самовираження, цікавої дискусії та глибоких роздумів про роль журналіста в сучасному світі. Усі роботи, представлені до захисту, успішно прошли перевірку на плагіат, а оцінювала якість проєктів комісія на на чолі із завідувачем кафедри, доктором філологічних наук, професором Світланою Василівною ХАРЧЕНКО.
Наукові керівники, кандидат філологічних наук, доцент Наталія Іванівна КОЧУКОВА та кандидат філологічних наук, доцент Наталія Василівна АДАМЧУК, не залишилися осторонь — кожен був поруч, підтримуючи своїх студентів і підкреслюючи важливість цієї знаменної події. Студенти по черзі виступали з доповідями, які супроводжувалися креативними медіапродуктами, створеними в межах вивчення дисципліни «Теорія твору і тексту».
Тематика кожної роботи виявилася напрочуд актуальною: від мовних трансформацій у суспільстві до медіавпливу на свідомість громадян. Відеоматеріали не лише доповнювали дослідження, а й ставали яскравим проявом індивідуальності, стилю, смаку та журналістської інтуїції кожного студента.
Справжньою зіркою захисту стала Йордана КУРГАНЕВИЧ, яка презентувала роботу на тему «Фемінітиви і сучасна журналістика: формування образу жінки в медійному дискурсі». Її дослідження порушувало проблематику функціонування фемінітивів в офіційно-діловому, медійному і в науковому дискурсах. Студентка провела соціологічне опитування, зібравши думки українських інфлюенсерів із різних галузей про мовні нововведення, а також перевірила знання київських студентів щодо утворення фемінітивів від запропонованих лексем. Її відео стало яскравим прикладом медіарозвідки з актуальної мовознавчої теми.
Ще одна цікава робота — курсовий проєкт Єлізавети МАХОНЮК на актуальну тему «Новітня лексика в мові українських медіа періоду воєнного стану в Україні». У своєму медіапродукті студентка зосередила увагу на феноменах, що набули популярності останнім часом — таких, як шароварщина і байрактарщина. Єлізавета навела приклади, зокрема з творчості Михайла ПОПЛАВСЬКОГО та Марії КОНДРАТЕНКО, акцентуючи на тому, як надмірне, гіперболізоване використання етнічності в кліпах спотворює образ справжньої української культури.
Анастасія ГЕРАСІНА буквально заволоділа увагою авдиторії завдяки своєму відео про мовні засоби переконання в рекламних текстах. Її аналіз містив визначення поняття реклами, класифікацію мовних засобів впливу та значний ілюстративний матеріал з української рекламної практики. Анастасія зробила особливо важливе застереження: «Реклама — це потужний механізм впливу на свідомість населення. Вона повсюди, і в період інформаційної війни ми маємо особливо обережно споживати будь-який рекламний контент, щоб не потрапити під маніпулятивний вплив ворога».
Ще одна студентка з креативним підходом — Тетяна ПЕТРУК — вразила авдиторію своєю оригінальною роботою, у якій детально пояснила складні лінгвістичні явища емотивності, емоціогенності та експресивності тексту. Щоб зробити матеріал доступнішим і зрозумілішим, вона вдалася до несподіваних порівнянь і метафор: беручи інтерв’ю, проілюструвала кожне з понять через інгредієнти традиційного українського борщу. Така нестандартна і водночас дотепна авторська знахідка не залишила нікого байдужим: ні студентів, ні викладачів, які з очевидним захопленням переглядали творчу презентацію Тетяни.
Отже, захист курсових проєктів став підсумком ще одного насиченого навчального року, що подарував студентам не лише академічні знання, а й практичний досвід, можливості для реалізації, нові виклики та поштовхи до саморозвитку. З усмішками на обличчях та гордістю в серцях майбутні журналісти завершили свої презентації, отримавши не лише позитивні оцінки від членів комісії (канд. філол. наук, доц. КОЧУКОВА Н. І. та канд. філол. наук, доц. АДАМЧУК Н. В.), а й важливе визнання: вони вже — справжні автори, дослідники, комунікатори.
Подібні заходи є не тільки важливим етапом освітнього процесу, а й чудовою школою самореалізації. Тут формують навички, які виходять за межі теорії: грамотно писати наукові тексти за актуальною проблематикою, уміння виступати публічно, презентувати власний медіапродукт, аргументувати свою позицію, дискутувати та слухати інших.
Марія РАДІОНОВА,
студентка 3 курсу
спеціальності «Журналістика»