Управлінсько-дослідницький старт: перші результати науково-дослідної практики магістрантів кафедри управління та освітніх технологій
На кафедрі управління та освітніх технологій гуманітарно-педагогічного факультету 28 квітня 2025 року відбувся плановий успішний захист науково-дослідної практики магістрантів спеціальності «Менеджмент» освітньо-наукової програми «Управління закладом освіти».
Відповідно до організації освітнього процесу науково-дослідна практика відбувалась у змішаному форматі (без відриву від навчання - 10 днів та з відривом від навчання - 2 тижні) з 03.02.2025 р. до 28.04.2025 р. на базі провідних закладів вищої освіти, що здійснюють освітню діяльність за аналогічною спеціальністю та спорідненим напрямом: Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка, Національний університет біоресурсів і природокористування України, Житомирський державний університет імені Івана Франка.
Присутніми на заході були студенти УНЗ-23002м академічної групи (Богдан Авраменко, Андрій Гафійчук, Олександр Дрозд, Дмитро Кобишев, Анатолій Куцюк, Антон Осокін, Денис Литвин, Руслан Кульпін, Валерій Лєвцов, Дмитро Лобачевський, Микола Гришков, Роман Педченко, Сергій Петриченко, Борис Стадник, Іван Шаблій), керівник практики, професор Наталія Гречаник, завідувач кафедри, професор Сергій Кубіцький.
Метою практики було формування в магістрантів практичних умінь і навичок проведення наукових досліджень, аналітичної діяльності, розробки та впровадження управлінських рішень на основі дослідницьких підходів у сфері управління закладами освіти.
Своєю чергою, захід став підсумком ґрунтовної аналітичної та практичної роботи, яку магістранти здійснювали в межах виконання завдань практики: ознайомлювально-аналітичний блок (ознайомитися зі структурою, управлінською вертикаллю, нормативно-правовим забезпеченням діяльності закладу вищої освіти, на базі якого проходить практика; проаналізувати стратегічні документи (стратегія розвитку ЗВО, план внутрішнього забезпечення якості освіти, фінансові плани, кадрова політика); дослідити особливості функціонування органів студентського самоврядування, вчених рад, ректорату, дирекцій/деканатів, оцінити особливості впровадження цифрових інструментів управління в освітньому процесі та адміністративній діяльності); дослідницько-аналітичний блок: (здійснити порівняльний аналіз однієї з управлінських функцій (планування, організації, мотивації, контролю) у різних структурних підрозділах ЗВО; зібрати та опрацювати емпіричні дані (анкетування, експертне опитування, фокус-групи, інтерв’ю тощо) щодо актуальних управлінських проблем (наприклад, академічна доброчесність, якість освітніх програм, корпоративна культура); побудувати аналітичний звіт з узагальненням результатів дослідження та формуванням пропозицій щодо удосконалення управлінських процесів у ЗВО); проєктно-прикладний блок (розробити модель/алгоритм/стратегію управлінського вирішення конкретної проблеми, виявленої в результаті дослідження; підготувати презентацію проєкту управлінського вдосконалення з обґрунтуванням доцільності впровадження; скласти індивідуальний звіт про проходження практики, що включає: опис виконаних завдань, дослідницький компонент, аналітичні висновки, рекомендації, перелік використаних джерел); рефлексивно-оцінювальний блок (оцінити ефективність власної дослідницької діяльності на практиці; проаналізувати дотримання принципів академічної доброчесності при виконанні завдань практики; підготувати саморефлексію з акцентом на професійне становлення як майбутнього керівника закладу освіти).
У своїх виступах магістранти представили результати дослідницьких проєктів, спрямованих на аналіз сучасних підходів до управління освітніми установами, вивчення практик реалізації освітніх політик, удосконалення процесів внутрішнього моніторингу якості освіти та розроблення рекомендацій щодо впровадження інноваційних моделей управління.
У ході захисту магістранти продемонстрували конкретні результати виконання завдань практики. Зокрема, було представлено приклади розроблення проєктів стратегічного розвитку закладу освіти на середньострокову перспективу, формування моделі внутрішньої системи забезпечення якості освіти із врахуванням специфіки освітнього середовища та потреб здобувачів освіти. Дмитро Кобашев, Микола Ришков, Дмитро Лобачевський продемонстрували навички аналізу управлінської документації, результати проведення SWOT-аналізу функціонування закладів освіти, розроблені програми підвищення кваліфікації педагогічних працівників, плани вдосконалення системи партнерської взаємодії з громадськими організаціями та органами місцевого самоврядування.
Серед яскравих прикладів варто відзначити дослідження Богдана Авраменко, Андрія Гафійчука, Олександра Дрозда щодо підвищення ефективності запровадження цифрових інструментів в управлінні освітнім процесом, проведене на базі ГНПУ ім. О. Довженка. Магістранти презентували створені ними інформаційні панелі для моніторингу відвідуваності, успішності та залучення здобувачів до позааудитрної діяльності. Представили цікавий досвід Денис Литвин та Іван Шаблій щодо рекомендацій для освітніх менеджерів задля впровадження елементів дуальної освіти на основі аналізу взаємодії із соціальними партнерами.
Відтак, захист практики проходив у форматі відкритої дискусії, що сприяло обміну досвідом, узагальненню кращих управлінських практик та формуванню рефлексивного підходу до власної професійної діяльності. Керівник практики, професор Наталія Гречаник відзначила високий рівень підготовки магістрантів, практичну значущість їхніх досліджень та вміння інтегрувати теоретичні знання з менеджменту в реальні умови функціонування закладів освіти. Захист науково-дослідної практики став важливим етапом у професійному становленні майбутніх управлінців освіти, підтвердивши їхню готовність до реалізації управлінських функцій на засадах інноваційності, професіоналізму та відповідальності.
Дякуємо Збройним Силам України за можливість жити, вчитись, працювати!
Все буде Україна!
Наталія ГРЕЧАНИК,
професор кафедри управління та освітніх технлогій