ШІ в медичній психології: трансформація захисту ментального здоров'я
ШІ в медичній психології: трансформація захисту ментального здоров'я
11 квітня 2025 року
Відбулася відкрита двомовна лекція «ШІ в медичній психологіїї: трансформація захисту ментального здоров'я (AI in Medical Psychology: Transforming Mental Healthcare)» з дисципліни «Медична психологія (Medical Psychology)» для студентів 1 курсу ОС «Бакалавр» спеціальності 231 «Соціальна робота» професора кафедри соціальної роботи та реабілітації Дар'ї Миколаївни СУПРУН та доцента кафедри соціальної роботи та реабілітації Тетяни Вікторівни ГРИГОРЕНКО.


Інтеграцiя університетiв в свiтові процеси сприяє оновленню науковоосвiтнього, особистiсного й організацiйного потенцiалу ЗВО на індивiдуальному, інституцiональному й системному рівнях. Об’єктивною ж реальністю розвитку освіти сьогодення є розширення міжнародних зв’язків й інтеграція до європейської спільноти та необхідність пошуку конструктивних ідей щодо вирішення проблеми оптимізації та інтенсифікації формування професійної та іншомовної компетентностей в епосі діджиталізації та тотального використання ШІ, не є виключенням і соціальна сфера в аспекті медичної психології та збереження ментального здоров’я.

Мета лекції передбачала ознайомлення студентів з можливостями застосування ШІ у сфері медичної психології, розгляд практичних прикладів та обговорення етичних аспектів використання ШІ у соціальній та психологічній практиці.
Після привітання студентів та оголошення теми заняття, засобом демонстрації короткого відео Mental Health відбулося відображення міждисциплінарності та зв’язку із попереднім навчальним матеріалом, активізація словника, зважаючи на двомовний аспект.
Далі презентаційно було висвітлено наступні питання-підтеми:
- Визначення поняття “штучний інтелект” та його основні компоненти.
- Огляд напрямків використання ШІ у медичній психології.
- Діагностика психічних розладів за допомогою ШІ.
- Терапевтичні інтервенції з використанням ШІ (наприклад, чат-боти для психологічної підтримки).
- Персоналізація лікування на основі аналізу даних пацієнта.
- Обговорення етичних та правових аспектів використання ШІ у психологічній практиці.
- Питання конфіденційності даних пацієнтів та відповідальності за рішення, прийняті ШІ.
- Аналіз кейсів з ризиків та перспектив використанн ШІ.
Патерни студенти мають змогу згенерувати за допомогою ШІ та висвітлити на практичному занятті (з використанням ChatGPT, результати можуть бути оформлені у Canva for Educationhttps://www.canva.com/) з використанням інструменту NOTION, де також розміщені двомовні ресурси курсу Medical Psychology, що після попереднього пілотування планується оформити у посібник з дисципліни.

Запровадження інноваційного навчання у вищій освіті потребує розробки та впровадження національної інноваційної, принципово іншої моделі організації навчального процесу, ключовою відмінністю та сучасним стратегічним пріоритетом якої має бути цільова зорієнтованість на формування особистості майбутнього соціального фахівця до життя в умовах сучасного, динамічного суспільства, що забезпечує його становлення як активного суб’єкта змін та інновацій, здатного до самостійної ініціації та реалізації інноваційної діяльності.
Отримання відповіді на запити сучасності вимагає модернізації освітньої системи вищої школи та акцентування саме на якості підготовки конкурентоздатних фахівців як національного пріоритету.

Європейський простір вищої освіти ґрунтується на міжнародному співробітництві, що має усунути перепони та забезпечити широкий доступ до якісної вищої освіти, яка базується на принципах демократизації й незалежності університетів, наукової та дослідницької самостійності, активізації мобільності. Розвиток іншомовної підготовки у вищій професійній освіті обумовлений цілеспрямованою державною політикою щодо євроінтеграції та реформування вищої освіти. Отже, саме іншомовна підготовка є невід’ємною складовою фундаментальної освіти: по-перше, завдяки своїй ролі у вищій освіті та глобалізованому суспільстві, по-друге, як один із засобів передачі світовому співтовариству здобутків вітчизняної науки й освіти.
Стратегії розвитку вищої освіти у національному та світовому вимірі характеризуються доцільністю і методичною виправданістю професійної, комунікативно-спрямованої підготовки висококваліфікованих фахівців іноземною мовою.

Отже, необхідним є включення до професійної підготовки курсів, як Medical Psychology, які інтегрують на основі трансдисциплінарного підходу психолого-педагогічну, медичну, іншомовну комунікативну складові професійної компетентності й забезпечують систематизацію та інтеграцію знань в єдиний професійний простір.
Сучасна професійно спрямована підготовка в галузі соціальної освіти англійською мовою — це цілісний процес, система, яка складається з цілого ряду підсистем, кожна з яких виконує свою функцію. Кожен етап навчання має свою специфіку. Ця специфіка проявляється в методологічному та психологічному планах. У першому — матеріал змінюється за структурою, складністю змісту. Щодо другого — передбачається розвиток мотиваційних компонентів діяльності, вдосконалення процесів і операцій мислення, формування професійних інтересів. Маємо змогу спостерігати прямий міждисциплінарний зв’язок.
Рівень професійної підготовки має відповідати міжнародним стандартам, що дозволить ефективно співпрацювати випускникам в глобальному життєвому просторі. Зазначені стандарти не запроваджуються без належної фахової підготовки, яка в провідних ЗВО країни, таких як НУБІП України, надається майбутнім фахівцям.
В умовах Євроінеграції для України видається необхідним вивчення передового світового досвіду. Входження в світову спільноту модернізації міжнародного порядку в контексті визначених пріоритетів майбутнього світоустрою вимагає від вищої освіти поетапно реалізовувати складові наявної мегасистеми цілісного освітнього простору, де прикметною ознакою її змісту є розбудова професійної підготовки фахівців соціальної сфери в умовах впровадження двомовного навчання з застосуванням ШІ. Сучасний фахівець соціальної сфери має бути багатофункціональним, володіти високим рівнем професійної компетентності.
Беззаперечно, що інтернаціоналізація стимулює розвиток вітчизняної Вищої школи. Вагомий внесок в позитивні зрушення робить загальна тенденція професійної підготовки фахівців з належним рівнем розвитку професійних якостей і відповідною англомовною комунікативною компетенцією, що уможливить їх конкурентоздатність на світовому рівні.
Ірина СОПІВНИК,
завідувач кафедри соціальної роботи
та реабілітації