PhD: Педагогічна практика аспірантів: Важливий етап професійного становлення
На кафедрі статистики та економічного аналізу успішно завершено другий етап педагогічної практики здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня підготовки за спеціальністю 071 «Облік та оподаткування».
Педагогічна практика є невід'ємною складовою професійної підготовки аспірантів кафедри статистики та економічного аналізу НУБіП України. Вона спрямована на формування навичок викладацької діяльності, організації навчального процесу та науково-методичної роботи. Цей етап є важливим для майбутніх науковців, оскільки дозволяє їм набути необхідного досвіду для подальшої роботи у закладах вищої освіти.
Відповідно до Положення «Про педагогічну практику здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії (PhD) Національного університету біоресурсів і природокористування України» (зі змінами від 29.05.2020 року) з метою набуття та вдосконалення навичок і вмінь навчально-методичної роботи, формування системи компетентностей майбутніх НПП, здобувачі вищої освіти ступеня доктора філософії (PhD) третього року навчання Владислав Бойченко та Михайло Собченко (науковий керівник д.е.н., професор Василь Кирилович Савчук) у період з 03 по 28 лютого 2025 року проходили другу частину педагогічної практики на базі кафедри статистики та економічного аналізу.
Під час практики аспіранти мали можливість застосувати свої теоретичні знання на практиці, проводячи лекції та практичні заняття для студентів денної форми навчання спеціальності 071 «Облік та оподаткування». Основними завданнями педагогічної практики були:
- ознайомлення з навчальними планами та програмами спеціальності;
- проведення навчальних занять, включаючи лекції та практичні заняття;
- індивідуальна робота зі студентами через надання консультацій та допомоги у виконанні завдань;
- розробка методичних матеріалів та рекомендацій для покращення навчального процесу.
Владислав Бойченко у поточному семестрі мав можливість долучитись до співпраці зі студентами ІІІ курсу денної форми навчання, які розширюють свої аналітичні здібності вивчаючи дисципліну «Аналіз в прикладних програмних рішеннях аграрного сектору». Проводячи заняття зі студентами Владислав Тимурович активно використовував інтерактивні методи навчання, такі як опитування та вікторини, щоб залучити студентів до активної участі. Він також провів кілька семінарів, де студенти могли обговорювати реальні бізнес-кейси та застосовувати теоретичні знання на практиці. Владислав Тимурович зосередився також на розробці методичних матеріалів, включаючи конспекти лекцій та презентації. Він також провів індивідуальні консультації зі студентами, допомагаючи їм вирішувати складні питання та готуватися до практичних занять.
Михайло Собченко під керівництвом к.е.н., доцента кафедри статистики та економічного аналізу Тетяни Валеріївни Куць опрацьовував навчальні матеріали з дисципліни «Аналітичне забезпечення в системі міжнародного агробізнесу», яку вивчають студенти IV курсу ОП «Аналітичне та обліково-правове забезпечення бізнесу». Михайло Собченко активно взаємодіяв зі студентами під час проведення занять, використовуючи рольові ігри та симуляції для моделювання реальних бізнес ситуацій. Він також брав участь у наукових дослідженнях, збираючи дані та аналізуючи результати для підготовки наукових статей. Аспірант проводив лекційне та практичне заняття використовуючи мультимедійні засоби для візуалізації складних концепцій. Також було прийнято участь у підготовці та проведенні воркшопу на кафедрі для викладачів, де обговорювали нові методи навчання та підходи до викладання.
Аспіранти використовували різні методи навчання, щоб зробити заняття цікавими та ефективними, зокрема:
- використання мультимедійних презентацій з графіками, діаграмами та відеоматеріалами для візуалізації бізнес моделей;
- організація обговорень у малих групах, де студенти могли обмінюватися думками та аналізувати різні аспекти теми заняття;
- аналіз реальних бізнес-ситуацій, що дозволяло студентам застосовувати теоретичні знання на практиці та розвивати навички критичного мислення;
- виконання завдань, які імітують реальні бізнес ситуації, щоб студенти могли закріпити отримані знання та навички;
- використання рольових ігор та симуляцій для моделювання бізнес-процесів та прийняття управлінських рішень.
Студенти високо оцінили роботу аспірантів та методи навчання, які вони використовували відмітивши, що проведені аспірантами заняття були дуже цікавими та інтерактивними. Особливо сподобалися кейс-стаді, де студенти могли застосовувати теоретичні знання на практиці. Використання мультимедійних засобів зробило заняття більш захоплюючими.
Звіти здобувачів були заслухані на засіданні кафедри, детально обговорені науково-педагогічними працівниками кафедри, в результаті чого отримали схвальну оцінку та були затверджені. Педагогічна практика є важливим етапом у підготовці аспірантів до професійної діяльності. Вона сприяє розвитку викладацьких навичок, науково-методичної компетентності та комунікативних здібностей, що є необхідними для успішної роботи у закладах вищої освіти.
Андрій МУЗИЧЕНКО
к.е.н., доцент, завідувач кафедри
статистики та економічного аналізу