Викладачі й здобувачі кафедри обліку та оподаткування взяли участь у вебінарі «Як обрати аудиторську фірму та ефективно співпрацювати з аудиторами»
Викладачі й здобувачі кафедри обліку та оподаткування взяли участь у вебінарі «Як обрати аудиторську фірму та ефективно співпрацювати з аудиторами»
27 лютого 2025, 10:00
На виконання Стратегії розвитку Аудиторської палати України, з метою популяризації аудиту та для збільшення цінності аудиторських послуг, Аудиторська палата України розпочала активну співпрацю з представниками закладів вищої освіти та бізнес-асоціацій.
26 лютого 2025 року науково-педагогічні працівники кафедри обліку та оподаткування економічного факультету, а також здобувачі ОПП «Облік і аудит» спеціальності «Облік і оподаткування» першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти взяли участь у вебінарі на тему: «Як обрати аудиторську фірму та ефективно співпрацювати з аудиторами», проведеному представниками Аудиторської палати України.
Метою заходу було надання інформації про аудит фінансової звітності, його сутність та необхідність. Під час заходу учасникам пояснили, як правильно обирати аудиторську компанію та як підготуватися до аудиторської перевірки. Також були розглянуті результати аудиту, різновиди аудиторських звітів і їх можливі наслідки для підприємства.
Програма вебінару містила цікаві і актуальні питання сьогодення. Зокрема:
Метою заходу було надання інформації про аудит фінансової звітності, його сутність та необхідність. Під час заходу учасникам пояснили, як правильно обирати аудиторську компанію та як підготуватися до аудиторської перевірки. Також були розглянуті результати аудиту, різновиди аудиторських звітів і їх можливі наслідки для підприємства.
Програма вебінару містила цікаві і актуальні питання сьогодення. Зокрема:
- нормативні вимоги до обов'язкового аудиту;
- роль аудиторських комітетів в процесі відбору та взаємодії з суб’єктами аудиторської діяльності;
- процес призначення аудиторів залежно від типу підприємства;
- договір та умови співпраці, на що варто звернути увагу замовнику;
- нормативні вимоги до проведення аудиту та аудиторського звіту;
- організація ефективної комунікації аудиторського комітету, управлінського персоналу та аудитора; запити аудитора та відповіді на них;
- аудиторські звіти: типи, призначення, наслідки для замовника та аудитора;
- додатковий звіт Аудиторському комітету та інші повідомлення вищому управлінському персоналу;
- звіт для органів нагляду.

Тетяна Каменська, доктор економічних наук, Голова Аудиторської палати України розкрила основні права, обов’язки, повноваження та завдання Аудиторської палати України; її функції та мету, що створює належні умови для забезпечення суспільства аудиторськими послугами високої якості, сприяє розвитку аудиторської професії, посиленню ролі та авторитету аудиторів; визначені делеговані повноваження, до яких віднесено контроль якості аудиторських послуг суб’єктів аудиторської діяльності та здійснення дисциплінарних проваджень щодо суб’єктів аудиторської діяльності. Доповідач наголосила, що з 15 листопада 2022 року Аудиторська палата України прийнята Асоційованим членом в IFAC. Значна увага доповіді була присвячена цілям АПУ, основними з яких є консолідація професійної спільноти, налагодження комунікацій з суспільством, ефективна співпраця з державними установами, органами центральної влади, розвиток продуктивних стосунків з галузевими професійними організаціями та бізнес-структурами, поглиблення роботи із закладами вищої професійної освіти, розбудова міцних зв’язків з міжнародними професійними організаціями.

Оскільки учасники виявили зацікавленість у питанні щодо порядку складання іспитів під час атестації аудиторів, Тетяна Каменська детально зупинилася на основних напрямах, які підтверджують теоретичні знання. Вона зупинилася на ключових дисциплін, таких як: стандарти професійної етики та професійна незалежність, управлінський облік, міжнародні стандарти аудиту, теорія бухгалтерського обліку та ін. Також було роз’яснено порядок зарахування теоретичних знань та умови набуття кваліфікації аудитора.

Особливу зацікавленість учасників викликала доповідь «Як обрати аудитора та ефективно співпрацювати з аудиторами». Її представив Микола Романюк – член Ради Аудиторської палати України, аудитор, директор ТОВ «Аудиторська компанія «ДК-Центр», а також партнер з аудиту Групи компаній «Nexia DK. Auditors & Consultants». До слова, у 2025 році кафедра обліку та оподаткування уклала Меморандум про співпрацю з цією компанією.

Доповідач приділив значну увагу ключовому питання, що таке «аудит» і для чого він потрібен Зокрема, було розглянуто його роль у забезпеченні достовірності фінансової звітності, підвищенні довіри до компанії, упередженні ризиків і шахрайства, дотриманні законодавчих вимог, прийнятті управлінських рішень та поліпшенні внутрішнього контролю. Було розкрито основні характеристики аудиту, серед яких незалежність, професійна компетентність та ризик-орієнтований підхід. Також визначено коло суб’єктів, для яких аудит є необхідним, та окреслено основні аудиторські послуги, що можуть надаватися за ініціативою замовника. Окрему увагу приділено умовам проведення обов’язкового та ініціативного аудиту, їх перевагам і недолікам. Крім того, доповідач детально пояснив алгоритм вибору аудитора та аудиторської компанії.

Олена Михайлова, член Ради АПУ, керуючий партнер АК Дівайс-Груп в доповіді на тему: «Організація ефективної комунікації аудиторського комітету, управлінського персоналу та аудитора; запити аудитора та відповіді на них» розкрила питання комунікації аудитора з аудиторським комітетом на етапах планування, виконання, завершення завдання.

Значна увага була приділена вимогам ISA 580 щодо обміну інформацією, вказані основні елементи письмових запевнень (підтвердження відповідальності керівництва, повнота і достовірність інформації, формальність документа, зазначення ключових аспектів аудиту); визначені основні вимоги щодо організації ефективної комунікації (чітке визначення ролей та відповідальності, регулярність своєчасність комунікації, використання офіційних каналів комунікації та документування, двосторонній зворотний зв’язок, взаємодія і обговорення, забезпечення конфіденційності та етичності).

Олена Ніколаєва, член Ради АПУ, директор департаменту управління якістю ТОВ «Крестон Україна», виступила з доповіддю на тему «Аудиторські звіти: типи, призначення, наслідки для замовника та аудитора».


Розкрито призначення аудиту фінансової звітності, який сприяє захисту інтересів усіх зацікавлених сторін: власників, інвесторів, кредиторів і суспільства; охарактеризовані невірні висловлення думки аудитора: викривлення достовірності інформації, неправильне прийняття рішень, підрив довіри до аудиторської професії та звітності, юридичні та репутаційні наслідки; розглянуто мету аудиту фінансової звітності, яка досягається через висловлення аудитором думки про те, чи складна фінансова звітність у всіх суттєвих аспектах відповідно до застосовної концептуальної основи фінансового звітування; обов’язковість дотримання законодавчих та нормативних вимог до аудиторського звіту.
Захід був практичним, актуальним і цікавим. Він надав учасникам можливість ставити важливі та нагальні питання й отримувати змістовні та вичерпні відповіді.
Щиро дякуємо організаторам та спікерам заходу за професіоналізм, корисну інформацію та цікаві обговорення!
Тамара ГУРЕНКО, Наталія КУЗИК,
доцентки кафедри обліку та оподаткування
доцентки кафедри обліку та оподаткування