Досвід арт-терапевтичної діяльності представників кафедри соціальної роботи та реабілітації визнаний міжнародними проєктами

7 лютого 2025, 12:37

Доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри соціальної роботи та реабілітації, практикуючий психолог Осадченко Інна Іванівна була запрошена польськими колегами як виконавець третьої частини Програми розвитку міжкультурної компетентності дітей дошкільного та молодшого шкільного віку «Пригоди Іншого» у рамках міжнародного проєкту «Школа доступна для усіх». Проєкт керований UNICEF, Міністерством народної освіти та Інституту едукаційних досліджень Польщі. Опіка такими поважними організаціями та установами третього етапу вказаного проєкту можлива була тільки за умови значущого практичного інтересу, актуальності та перспективності кожного з попередніх етапів. Реалізували цей проєкт разом із доктором габілітованим Анною Млинарчук-Соколовською з Відділу наук про едукацію Білостоцького університету, яка координувала цей проєкт спільно із доктором Катажиною Шостак-Круль (Польща), та групою творчих практиків. Пані Анна Млинарчук-Соколовська присвятила цьому проєктові роботи з дітьми з досвідом міграції та біженства із України, Чечні, Грузії, Білорусії, Туреччини, Сирії та ін. країн 14 років! Особисто застосовувала та реалізовувала його у роботі з дітьми з досвідом міграції та біженства на теренах Підляського воєводства (м. Білосток та його околиці, Польща). 

Мета проєкту – соціально-психологічно та у навчанні підтримати процес підготовки дітей дошкільного та молодшого шкільного віку до контактів з Чужими (людьми інших рас, культур, релігій, традицій, звичок тощо) та Іншими (які мають особливі потреби), головним чином шляхом переживання ситуацій, що дозволяють зрозуміти людей, котрі з причини певних особливостей (біологічних, соціальних, економічних, культурних) можуть сприйматися як відмінні від більшості. Це вкрай важливо у сучасному міжкультурному світі! 
Щоб потрапити до проєкту на запрошення організаторів, Інна Іванівна мала надати документальні свідчення того, що має і досвід, і наукове право бути виконавцем поважного дійства. Для проєкту потрібен був науковець-практик, педагог-психолог, у цьому випадку – сертифікований консультант у сфері арт-терапії, який уміє складати казки для дітей. Для Осадченко Інни Іванівни трапилася нагода застосувати та описати той напрям досвіду, якого набула за 32 роки своєї психопедагогічної діяльності, гідно представляючи кафедру соціальної роботи та реабілітації НУБіП Гуманітарно-педагогічного факультету НУБіП України. 
Основа реалізації програми – це оригінальні міжкультурні, психопедагогічні казки. Програма також передбачає: підвищення доступності співпраці з групою однолітків для учнів з різноманітними освітніми потребами, підтримка інтеграції однолітків, формування уміння давати собі раду зі складними емоціями та переживаннями тощо.
Отож, у книзі «Пригоди Іншого» (випуск 3) проф. Осадченко І. І. було довірено написати:
1. Теоретичну частину під назвою «Арт-терапія в міжкультурній едукації дітей дошкільного та молодшого шкільного віку з досвідом міграції» (майже на 40 сторінок тексту):
  • вступ із описом ключових аспектів психопедагогічної концепції „Чужі чи Інші” міжкультурної освіти, тлумаченням ключових понять («арт-терапевтичні вправи», «арт-продукт», «арт-діяльність», «заняття з використанням міжкультурних арт-терапевтичних вправ»); 
  • «Як виникла ідея застосовувати арт-терапію у особистій психопедагогічній діяльності?» – опис науково-практичної діяльності із 1992 року, коли ще була вчителькою початкових класів сільської школи;
  • «Теоретичні засади арт-терапії» – опис сутності, історії виникнення й розвитку, мети та функцій, характеристики арт-терапевтичних вправ та окремих популярних видів арт-терапії, видів занять із елементами арт-терапії залежно від їх мети;
  • «Чому арт-терапія є такою важливою у дошкільному та молодшому шкільному віці?»: аналіз вітчизняних та зарубіжних досліджень; виокремлення значення та завдання для едукації дітей дошкільного та молодшого шкільного віку різновидів їхньої арт-діяльності відповідно до напряму чи виду арт-терапії; опис різноаспектної мети застосування міжкультурних арт-терапевтичних вправ у роботі з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку, зокрема із досвідом міграції;
  • «Міжкультурні арт-терапевтичні методи роботи»: поради щодо спеціальної організації спілкування засобами окремих ефективних міжкультурних арт-терапевтичних вправ як на заняттях, так і за їх рамками для адаптації та соціалізації дітей із досвідом міграції з метою подолання їхнього мовно-культурного бар’єру; психопедагогічні умови у процесі застосування міжкультурних арт-терапевтичних вправ у роботі з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку, зокрема з досвідом міграції.
2. Міжкультурну психопедагогічну казку «Інший та страх переїзду» (ситуація людей з України як біженців).
3. Заняття за змістом казки, збагачене активізувальними прийомами роботи.
4. 7 психотерапевтичних сценаріїв занять з елементами арт-терапії (до 7-ми різних казок – по одному заняттю). 
Пані Анна Млинарчук-Соколовська та пані Катажина Шостак-Круль обґрунтували у книзі «Пригоди Іншого» (3 випуск) результати попередніх випусків програми та їх втілення-продовження нині.
Про проєкт можна дізнатися із допису: https://noe.uwb.edu.pl/aktualnosci/dostepna-jest-juz-iii-edycja-innowacyjnego-programu-edukacyjnego-przygody-innego-616.html
На жаль, книга «Пригоди Іншого» (випуск 3) доступна тільки польською мовою і тільки після реєстрації: https://asa.ibe.edu.pl/bajki-miedzykulturowe/ Це дуже важливо для запобігання плагіату та серйозності, відповідальності за результати впровадження проєкту. Зареєструйтеся і дотримаєте доступ до книги: радимо.
Не можемо не наголосити на тому, що програма «Пригоди Іншого» (1 випуск» посіла перше місце на міжнародному конкурсі Всесвітньої організації дошкільної освіти OMEP та Міністерства національної освіти Польщі за діяльність у сфері міжкультурної освіти (2012) та перше місце на конкурсі Підляського воєводи «Соціальна ініціатива воєводства 2010 року». 
Книга «Пригоди Іншого» (І та ІІ частини), інші методичні та наукові видання з міжкультурної тематики, створені доктором габілітованим Анною Млинарчук-Соколовською, можна опрацювати за покликанням: https://www.researchgate.net/profile/Anna-Mlynarczuk-Sokolowska
Сподіваємося на подальшу співпрацю наших науковців із польськими колегами у рамках реалізації міжнародних проєктів.
 
Доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри 
Сопівник Ірина Віталіївна
 
Регіональні навчальні заклади (синій)Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook