Викладачі й здобувачі ОНП кафедри обліку та оподаткування – учасники VІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції «Нові інформаційні технології управління бізнесом»
Інформація стала важливим ресурсом та безцінним продуктом в сучасному світі. Використання інформаційних технологій в управлінні підприємством здійснюється з метою ефективної та оперативної комп’ютерної обробки інформаційних ресурсів, зберігання великих обсягів важливої інформації та передачі її на будь-які відстані в мінімальні терміни. Нові технології управління бізнесом є ключовим фактором для сучасного підприємництва та дають підприємствам можливість збільшити продуктивність, ефективність та конкурентоспроможність у глобальному ринковому середовищі.
Нові інформаційні технології управління бізнесом є ключовим чинником в ефективному керуванні організаціями. Вони надають підприємствам широкий спектр інструментів для збору, аналізу, зберігання та обробки даних, які можуть бути використані для прийняття стратегічних рішень.
Одним з головних напрямків в нових інформаційних технологіях управління бізнесом є використання хмарних обчислень. Це дозволяє організаціям зберігати та обробляти великі обсяги даних без необхідності володіти сучасною обчислювальною технікою. Крім того, хмарні технології надають можливість доступу до даних з будь-якого пристрою із підключенням до Інтернету.
З новими технологіями в управлінні бізнесом компанії можуть бути більш гнучкими, ефективними та конкурентоспроможними на ринку. Вони дозволяють збільшити швидкість прийняття рішень, знизити витрати і відкривають нові можливості для інновацій та розвитку.
12 лютого 2025 року викладачі кафедри обліку та оподаткування — завідувач кафедри Володимир Литвиненко, доцентки Олена Боярова, Тамара Гуренко, Оксана Данілочкіна, Світлана Дерев’янко, Наталія Кузик, Любов Миськів, Людмила Мельянкова, Катерина Шевчук, здобувачі ОНП Олександр Кривошей та Юрій Бурдим взяли участь у роботі VІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції «Нові інформаційні технології управління бізнесом», організованій Спілкою автоматизаторів бізнесу. Захід відбувся у форматі зустрічі очно, в актовій залі головного (червоного) корпусу Київського національного університету імені Тараса Шевченка та онлайн, з можливість переглянути трансляцію конференції за посиланням, яке отримали зареєстровані учасники на свої електронні адреси.
Програма конференції, як завжди, була насиченою. До обговорення були запропоновані цікаві та актуальні питання щодо підготовки фахівців економічних і технічних спеціальностей в умовах воєнного стану, підвищення кваліфікації викладачів, які готують спеціалістів з автоматизації бізнесу, організації форм співпраці бізнесу та закладів освіти, розвитку інноваційної лінійки рішень BAS (Business Automation Software), технології організації навчального процесу по продуктах лінійки BAS, включаючи хмарні технології, використання інформаційної системи ІТС при підготовці майбутніх бухгалтерів, консультантів та ІТ-спеціалістів, методології підготовки фахівців по впровадженню та використанню інформаційних систем, розвитку лінійки продуктів для бюджетної сфери — KBS.
Інформаційні системи обліку забезпечують ефективне збирання та збереження різноманітних фінансових даних, таких як витрати, доходи, заборгованості, запаси тощо. Вони автоматизують процес ведення обліку, що дозволяє економити час і зусилля бухгалтерів. Технології в обліку включають в себе різноманітні програмні продукти, які допомагають збирати та аналізувати фінансову інформацію.
Голова Всеукраїнської Спілки автоматизаторів бізнесу МАЗУР В.Б. зазначив, що вона об’єднує професіоналів, зацікавлених у розвитку сучасних інформаційних технологій, їх популяризації, кадровому забезпеченню та ефективному використанню в різних галузях економіки. Конференція дає можливість представникам освітніх закладів ознайомитися з новими інформаційними технологіями, обмінятися практичним досвідом їх викладання та застосування в підготовці фахівців, розширити шляхи співпраці з членами Спілки для реалізації спільних освітніх та дослідницьких проектів.
На сьогодні близько 200 закладів освіти різних рівнів акредитації з усієї України проводять навчання студентів з використанням систем автоматизації бізнесу. Програмні продукти та технології систем автоматизації бізнесу широко використовуються в навчальній, науковій, адміністративній діяльності, для автоматизації управління та обліку навчальних закладів всіх рівнів. Багато закладів освіти має великий досвід їх ефективного використання.
Компанія CONTO з 1999 року працює на ринку економічного програмного забезпечення України та представляє повний спектр послуг з розробки, впровадження, навчання користувачів, продажу та обслуговування систем ERP-класу. Центр впровадження CONTO займається впровадженням систем ERP-класу, надає консалтингові послуги з проектування бізнес-процесів сучасних підприємств, допомагає з постановкою фінансового управління, а також надає послуги з доопрацювання, створення прототипів спеціалізованих систем з керування ресурсами підприємства. З 2017 року центр впровадження CONTO має статус Центру ERP, що є підтвердженням необхідних компетенцій та досвіду успішного впровадження програмних продуктів BAS на виробничих підприємствах України. Проходження практики — це можливість для студентів або молодих спеціалістів отримати практичний досвід і застосовувати свої теоретичні знання на робочій позиції. У процесі проходження практики, студенти отримують можливість познайомитися з робочими процесами, взаємодіяти з колегами та набувати практичний досвід у своїй обраній галузі. Про успішний старт кар'єри в IT під час проходження практики в компанії розповіла у своїй доповіді ЩУР Т.О.
Особливостями підготовки фахівців за допомогою комплекту методичних матеріалів для освітнього процесу та огляду прикладних рішень була присвячена доповідь ІЛЬЧЕНКО В.В.
«BAS Управління торгівлею» є сучасним інструментом для підвищення ефективності бізнесу торговельного підприємства. Рішення дозволяє збільшити продуктивність праці багатьох служб підприємства, працювати з оперативною інформацією, яка відображає поточний стан операційної діяльності, швидко і в зручній формі отримувати звіти для прийняття рішень на різних рівнях. ШЕРЕМЕТ О.А. зупинилась на ролі «BAS Управління торгівлею», редакція 3.5 у підготовці студентів до реалій сучасного бізнесу.
Продукт автоматизує наступні напрямки торговельної діяльності: планування та план-фактний аналіз продажів, закупівель, збирання (розбирання), управління продажами (включаючи оптову, роздрібну та комісійну торгівлю), управління поставками, складськими запасами, зокрема адресним складом за простою або ордерною схемою, відносинами з постачальниками та замовниками, замовленнями покупців і внутрішніми замовленнями підрозділів, самообслуговування клієнтів через web, управління взаємодією з клієнтами через торгових представників, обробка претензій, управління грошовими коштами, зокрема формування платіжного календаря, облік і аналіз комерційних витрат, управління взаєморозрахунками з замовниками, постачальниками і підзвітними особами, аналіз цін і управління ціновою політикою, інтеграція з торговим обладнанням, моніторинг та аналіз ефективності торговельної діяльності, спільна робота з «BAS Бухгалтерія», «BAS Роздрібна торгівля».
Функціонал програмного продукту в редакції 3.5 програми «BAS Управління торгівлею» доповнений такими можливостями:
- нова версія партіонного обліку 2.5, заснована на зміненій структурі даних;
- розподіл розрахунків на заборгованість і передоплату по розрахункових документах в режимі ведення взаєморозрахунків «Онлайн»;
- механізми передачі та приймання товарів на відповідальне зберігання;
- сценарій з оформлення купівель запасів «невідфактуровані поставки»: оприбуткування запасів за вартістю, передбаченою договором, реєстрація прибуткових документів та корекція вартості запасів;
- незалежний розподіл витрат для цілей управлінського та регламентованого обліку;
- наскрізний облік за напрямами діяльності;
- змінне матеріальне планування, що забезпечує заміщення попереднього документа планування;
- нові документи планування «План залишків» і «План внутрішніх споживань».
На особливостях інноваційного підхіду до розрахунку зарплат і кадрового обліку за допомогою «BAS Зарплата та Управління Персоналом» зупинилась РЯБІНІНА Т.С.
Зручний інтерфейс, різноманіття аналітичних звітів та можливість налаштувати програму відповідно до власних потреб та специфіки конкретної організації роблять BAS Зарплата та управління персоналом (ЗУП) ідеальною системою для ефективної роботи відділів кадрів або бухгалтерів, які займаються кадровими та зарплатними питаннями.
«BAS Зарплата та управління персоналом» дає можливість автоматизувати облік та розрахунок заробітної плати (основні форми оплати праці (оплата погодинно за різними ставками, відрядна оплата, їх варіації з використанням премій)), нарахування відпускних, виплат на відрядження, допомоги по соціальному страхуванню. Є можливість налаштовувати будь-яке власне нарахування завдяки стандартним формулам, або своїм власним; оплату роботи за різними видами договорів (цивільно-правовим, авторським), а для резидентів Дія-Сіті — за гіг-контрактами; використання натуральної форми оплати праці.
Система створює для користувачів гнучкі можливості аналізу заробітної плати за підрозділами та працівниками, забезпечує облік робочого часу співробітників (облік різних графіків роботи: п’ятиденний, шестиденний, робота позмінно, неповний робочий час, тощо; облік понаднормової роботи (робота в вихідні дні, у нічні години чи вечірній час); ведення табелів обліку робочого часу). В програмі розроблені безліч аналітичних звітів та типових друкованих форм для оформлення трудових договорів та руху кадрів (прийому, переміщення, звільнення). Передбачена можливість синхронізації даних з програмою «BAS Бухгалтерія».
Методист ІС ІТС ХОРОШУН К.О. поділилась досвідом використання інформаційної системи ІТС при підготовці майбутніх бухгалтерів, консультантів та ІТ-спеціалістів.
БОГУСЛАВСЬКИЙ В.С., ТОВ «Інтернет-Бухгалтерія» поділився досвідом впровадження хмарних технологій з сервісом EDU.IBUH.ONLINE для закладів освіти. Є можливість використання BAS програми для онлайн навчання в навчальному процесі для проведення практичних занять з бухгалтерського обліку, управління підприємством, торгівлею та ін.
Можна виокремити наступні переваги: для освітніх організацій — скорочення потреби в обчислювальних потужностях і ресурсах для зберігання програм і інформаційних баз студентів та навантаження на обслуговуючий персонал за рахунок зменшення операцій по супроводу прикладних систем. Наприклад, архівування результатів роботи окремих студентів або їх груп, відновлення індивідуальних і групових даних, відновлення після збоїв і т.п.; використання в навчальному процесі останніх версій популярних в Україні BAS програм автоматизації управління організаціями; переваги для студентів — можливість працювати зі своєю інформаційної базою в аудиторії, дома, з транспорту і будь-яких інших місць та переривати чи відновлювати роботу в будь-який момент часу, що важливо при продовженні аудиторного роботи вдома і домашньої роботи в аудиторії; переваги для викладачів — не витрачати час на оновлення програм і вести заняття на актуальній версії конфігурації, мати доступ до баз студентів як у навчальній аудиторії, так і з дому, підключатися до баз студентів, не перериваючи їх роботу, контролювати протягом всього курсу навчання активність роботи студентів у програмі BAS, яка вивчається.
Прийнятий Закон України «Про хмарні послуги» сприяє активізації робіт із запровадження новітніх інформаційно-комунікаційних технологій у публічному секторі, що дозволяє створити умови для ефективного використання державних ресурсів відповідно до Стратегії розвитку інформаційного суспільства в Україні шляхом впровадження новітніх технологій при обробці інформації. Закон закладає засади для розвитку платформ інформаційно-комунікаційних технологій, що базуються на хмарних обчисленнях та реалізації політики переваги (пріоритету) хмарного середовища (cloud first) у сфері державного управління, освіти, науки та інших сферах суспільного життя, що стане поштовхом для більш ефективної взаємодії держави та суспільства.
Партнерство бізнесу й освіти: доступ до програмного забезпечення для навчання нової генерації спеціалістів — тема доповіді ПІЩАНСЬКОЇ Т.О., ГК «РАСК», партнера Спілки Автоматизаторів Бізнесу (САБ), що об`єднує професіоналів в області автоматизації бізнесу, які використовують сучасні програмні продукти і платформи для автоматизації бізнес-процесів, включаючи програмні продукти і сервіси «BAS» і ін.
Методист «Всеукраїнської Спілки Автоматизаторів Бізнесу» ШЕРЕМЕТ О.А. зробила змістовний огляд курсів ЦСН по інноваційних продуктах лінійки BAS та можливостей вбудовування у навчальний процес сертифікованих курсів з інноваційних продуктів лінійки «BAS». Система програм BAS — лінійка продуктів для автоматизації бізнесу, яка вже зарекомендувала себе в успішних впровадженнях на підприємствах різного виду діяльності. BAS системи для бізнесу — це оптимальний набір продуктів для корпоративного та масового ринків, а також галузеві рішення. Кожна програма BAS розроблена з використанням новітніх технологій та передових підходів до юзабіліті, в яких реалізовані функціональні можливості, що повністю відповідають потребам бізнесу.
В доповіді ЄРМОЛЕНКО С.І., ТОВ «Актив-Софт» розкрито важливість автоматизації обліку в освіті як для викладачів, так і студентів. ТОВ «Актив-Софт» є членом САБ та сертифікованим сервісним партнером BAS, KBS та ЦСК Україна, Linkos Group, ТОВ ЦПЗ «СОФТКОМ». Вже 20 років працює з софтом, який допомагає бухгалтерам та підприємцям у роботі.
МАКСИШКО Н.К., д.е.н., професор Запорізького національного університету поділилась позитивним досвідом співпраці вишу з ТОВ «Проком» при підготовці економістів-кібернетиків.
Голова активу ВГО «Співтовариство ІТ-директорів України» БУЗМАКОВ В.І. зупинився на детальному огляді ринку праці в сфері ІТ-технологій та оголосив про початок Міжнародної студентської ІТ-олімпіади «IT-Universe-2025», яка є одним із кроків до розвитку дуальної освіти в Україні. Міжнародна студентська ІТ-олімпіада — це престижний конкурс, який об'єднує студентів з усього світу, які проявляють інтерес до інформаційних технологій. Ця олімпіада ставить за мету сприяти розвитку ІТ-галузі, поширенню нових технологій та підтримку обміну знаннями між молодими талановитими IT-спеціалістами.
Участь у Міжнародній студентській ІТ-олімпіаді дозволяє студентам продемонструвати свої знання, вміння та навички у галузі програмування, комп'ютерних наук, мережевих технологій та інших аспектів інформаційних технологій. Вона також надає можливість знайомитися з однодумцями з різних країн, обмінюватися досвідом та розширювати свої професійні горизонти.
Організатори олімпіади представляють завдання, які вимагають від учасників творчого мислення, розв'язування складних завдань, програмування та аналізу проблем в галузі ІТ.
Студенти НУБіП України спеціальності 071 «Облік і оподаткування» (ОП «Облік і аудит»), які є учасниками студентського наукового гуртка «Діджитал облік», під керівництвом Володимира ЛИТВИНЕНКА та Любові МИСЬКІВ щороку приймають участь та неодноразово ставали переможцями ІТ-олімпіади «IT-Universe».
Комплексні бюджетні системи — розробник та видавець найсучасніших українських програмних продуктів бухгалтерського обліку і планування, розрахунку заробітної плати, складання обов'язкової звітності: облік бюджетної установи, бухгалтерія комунального підприємства, має розгалужену мережу партнерів, що забезпечено гнучкою та оперативною підтримкою користувачів в усіх куточках України. ТРЕГУБ І.А., ТОВ «Комплексні бюджетні системи» познайомив з продуктами КБС та моделях співпраці з освітянами.
Ефективний облік в бюджетній установі відіграє важливу роль у забезпеченні ефективного фінансового управління та оптимізації використання бюджетних ресурсів. Деякі стандартні принципи і рекомендації для ефективного обліку включають:
1. Встановлення чітких і зрозумілих процедур і правил обліку, які відповідають встановленим вимогам.
2. Контроль і облік усіх фінансових операцій, включаючи дохід, витрати, активи та зобов'язання, з дотриманням правил бухгалтерського обліку.
3. Впровадження системи внутрішнього контролю, що допомагає забезпечити точність та надійність фінансової інформації.
4. Регулярне проведення аудиту, щоб перевірити достовірність облікових записів та відповідність проведених операцій бюджетним правилам.
5. Використання комп'ютеризованих систем обліку та програмного забезпечення для автоматизації процесів і зменшення можливості помилок.
6. Забезпечення конфіденційності фінансової інформації шляхом встановлення відповідних політик і процедур безпеки даних.
7. Професійний розвиток бухгалтерів та фінансових спеціалістів, щоб забезпечити високий рівень знань і навичок у сфері бухгалтерського обліку.
Ці принципи допомагають забезпечити ефективне фінансове управління в бюджетних установах, що сприяє оптимізації використання бюджетних коштів та досягненню стратегічних цілей.
По закінченню конференції була можливість отримати відповіді на запитання.
Участь у конференції є частиною виконання працівниками освіти Постанови КМУ №800 від 21.08.2019 року «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників» (кожен слухач отримав іменний сертифікат учасника з вказанням обсягу конференції у 8 академічних годин). Також учасники конференції мали можливість опублікувати тези доповіді у збірнику.
Конференція дала можливість представникам освітніх закладів різних рівнів акредитації з усієї України ознайомитися з новими інформаційними технологіями, обмінятися практичним досвідом їх викладання та застосування в підготовці фахівців, розширити шляхи співпраці з бізнесом для реалізації спільних освітніх та дослідницьких проектів.
Науковий та практичний досвід викладачів та збовувачів кафедри обліку та оподаткування збагачує практику навчання й виховання, сприяє розвитку науково-педагогічної думки, методів, форм навчання й виховання.
Світлана ДЕРЕВ’ЯНКО, Оксана ДАНІЛОЧКІНА,
доцентки кафедри обліку та оподаткування