Популяризація академічної доброчесності серед здобувачів освіти спеціальності 202 – Захист і карантин рослин в НУБіП України
На початку нового навчального семестру, гаранти освітніх програм, завідувачі кафедр, науково-педагогічні працівники факультету захисту рослин, біотехнологій та екології провели зустрічі зі здобувачами освіти спеціальності 202 "Захист і карантин рослин", ознайомили студентів з новими дисциплінами, що викладаються у другому семестрі та провели тренінги, які були присвячені академічній доброчесності в НУБіП України.
Зокрема, гарантом освітньої програми професором Долею М.М. було акцентовано, що відповідно до статті 53 Конституції України, кожен має право на освіту. Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам. Громадяни мають право безоплатно здобути вищу освіту в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі. Освіта є основою інтелектуального, духовного, фізичного і культурного розвитку особистості, її успішної соціалізації, економічного добробуту, запорукою розвитку суспільства, об’єднаного спільними цінностями і культурою, та держави.
Закон України «Про освіту» регулює суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, прав та обов’язків фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у реалізації цього права, а також визначає компетенцію державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері освіти.
Доля М.М., а також викладачі факультету, зокрема Гентош Д.Т., Дмитрієва О.Є., Башта О.В., Бабич О.А. акцентували увагу на статті 42 Закону України «Про освіту» присвячена академічній доброчесності.
Академічна доброчесність - це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.
Науково-педагогічними працівниками було зокрема закцентовано, що дотримання академічної доброчесності здобувачами освіти передбачає:
• самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання (для осіб з особливими освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей);
• посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
• дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;
• надання достовірної інформації про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності, використані методики досліджень і джерела інформації.
Компетентності студента з академічної доброчесності це:
• здатність діяти у професійних і навчальних ситуаціях із позицій академічної доброчесності та професійної етики;
• самостійно виконувати навчальні завдання;
• коректно покликатися на джерела інформації у разі запозичення ідей, тверджень, відомостей;
• усвідомлювати значущість норм академічної доброчесності, оцінювати приклади людської поведінки відповідно до них;
• оцінювати приклади людської поведінки відповідно до норм академічної доброчесності;
• давати моральну оцінку власним вчинкам, співвідносити їх із моральними та професійними нормами, та інші.
За результатами опитування, більше 90% здобувачів вищої освіти на факультеті захисту рослин, біотехнолгії та екології зазначили, що вони обізнані з тим, що вважається плагіатом та його різними формами, зокрема:
• академічний плагіат - оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості) та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства;
• самоплагіат - оприлюднення (частково або повністю) власних раніше опублікованих наукових результатів як нових наукових результатів;
• фабрикація - вигадування даних чи фактів, що використовуються в освітньому процесі або наукових дослідженнях;
• фальсифікація - свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень;
• списування - виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання;
• обман - надання завідомо неправдивої інформації щодо власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітнього процесу; формами обману є, зокрема, академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація та списування;
• хабарництво - надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна, послуг, пільг чи будь-яких інших благ матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної переваги в освітньому процесі;
• необ’єктивне оцінювання - свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання здобувачів освіти.
• надання здобувачам освіти під час проходження ними оцінювання результатів навчання допомоги чи створення перешкод, не передбачених умовами та/або процедурами проходження такого оцінювання;
• вплив у будь-якій формі (прохання, умовляння, вказівка, погроза, примушування тощо) на педагогічного (науково-педагогічного) працівника з метою здійснення ним необ’єктивного оцінювання результатів навчання.
Також гарант освітньої програми Доля М.М. нагадав, що ща порушення академічної доброчесності здобувачі освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:
• повторне проходження оцінювання (контрольна робота, іспит, залік тощо);
• повторне проходження відповідного освітнього компонента освітньої програми;
• відрахування із закладу освіти (крім осіб, які здобувають загальну середню освіту);
• позбавлення академічної стипендії;
• позбавлення наданих закладом освіти пільг з оплати навчання.
Види академічної відповідальності учасників освітнього процесу за конкретні порушення академічної доброчесності визначаються спеціальними законами та внутрішніми положеннями НУБіП України та погоджені з відповідними органами самоврядування здобувачів освіти в частині їхньої відповідальності.
Доцент кафедри ентомології, інтегрованого захисту та карантину рослин
к.б.н., Бабич О.А.