Навчальна (ознайомча з фаху) практика як складова професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів

30 червня 2015, 14:34

Педагогічній практиці відводиться місце ключового компонента у змісті підготовки майбутнього фахівця, оскільки саме їй завдячують майбутні педагоги тими загальними і конкретними знаннями, інтелектуальними вміннями та навичками, якими мусять володіти висококваліфіковані фахівці цього профілю. Соціально-педагогічна практика студентів передбачає неперервність та послідовність її проведення на основі певного обсягу теоретичних знань, практичних вмінь та навичок. Вона має здійснюватися в умовах, максимально наближених до майбутньої професійної діяльності: в соціальних службах для молоді, навчальних закладах, позашкільних установах різного профілю, службах у справах неповнолітніх, реабілітаційних центрах, управліннях соціального захисту населення тощо. Дуже важливо, щоб здобуваючи професійну підготовку впродовж навчання, майбутні соціальні педагоги мали можливість практикуватися на базах якомога більшої кількості таких освітніх і соціальних установ, де їхня майбутня праця на посаді соціального педагога вкрай необхідна.

В Україні зростають вимоги до удосконалення практичної підготовки фахівців у вищих навчальних закладах. Одним із напрямків у вирішенні цієї проблеми є впровадження у навчальний процес системи поетапної практичної підготовки студентів з наступним нарощуванням рівня професійних знань та практичних навичок. Першочергового вирішення потребує уточнення методологічних позицій при моделюванні професійної діяльності фахівця із соціальної педагогіки у громадсько-суспільній, виробничій, невиробничій, природоохоронній, побутовій та інших соціальних сферах життєдіяльності людини. Незаперечним є той факт, що соціальний педагог повинен бути неперевершеним педагогом і психологом, вміти працювати з різними групами осіб, які потребують соціальної допомоги, підтримки, соціального захисту. І перш за все з дітьми різного віку…

Саме тому соціально-педагогічна практика студентів-першокурсників гуманітарно-педагогічного факультету НУБіП України проходила з 15 до 26 червня на двох базах з дітьми різних вікових категорій: Солом’янського районного у м. Києві Центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді та Новосілківського дошкільного навчального закладу «Яблучко» Києво-Святошинського району.

Метою зазначеної практики є оволодіння студентами сучасними методами, формами та засобами праці в галузі їх майбутньої соціально-педагогічної діяльності, формування у них професійних умінь і навичок необхідних для виконання конкретних професійних завдань у реальних ринкових і виробничих умовах, виховання потреби систематично поновлювати свої знання та творчо їх застосовувати у практичній діяльності.

Основною метою діяльності Солом’янського районного у м. Києві Центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді є реалізація державної молодіжної політики засобами соціальної роботи, реалізація соціальних програм, які передбачають розширення мережі доступних соціальних послуг для дітей, молоді, різних категорій сімей, надання психологічних, соціально-педагогічних, соціально-медичних, соціально-економічних, інформаційних і юридичних послуг сім’ям, дітям та молоді.

Основними принципами діяльності Центру є законність, дотримання і захист прав людини, системність, доступність, конфіденційність, відповідальність за дотриманням етичних та правових норм під час надання допомоги.

Основними завданнями Центру є: участь у виконанні загальнодержавних та інших соціальних програм шляхом проведення соціальної роботи із сім'ями, дітьми та молоддю, зокрема, забезпечення соціального обслуговування, соціального супроводу, патронажу та інспектування, соціальної профілактики та реабілітації; створення спеціалізованих формувань (консультаційних пунктів) та забезпечення їх функціонування; залучення громадськості до проведення роботи із сім'ями, дітьми та молоддю, підтримка та розвиток волонтерського руху.

Студенти-практиканти спеціальності “Соціальна педагогіка” НУБіП України мають можливість ознайомитися та прийняти участь у тому, як Центром здійснюються:
- впровадження державних соціальних стандартів і нормативів, нових форм, методів та інноваційних технологій проведення соціальної роботи з сім’ями, дітьми та молоддю;
- соціальне обслуговування, соціальний супровід та патронаж, соціальна профілактика і реабілітація;
- раннє виявлення, облік та забезпечення соціальної підтримки сімей, які опинилися в складних життєвих обставинах, соціальне інспектування та запобігання насильству в сім’ї;
- сприяння розвитку сімейних форм виховання;
- надання соціальних послуг та соціальний супровід дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування;
- профілактика раннього сирітства, безпритульності, бездоглядності, правопорушень серед дітей, молоді та допомога дітям із сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, профілактика негативних явищ у дитячому та молодіжному середовищі, пропаганда здорового способу життя;
- профілактичні заходи щодо попередження розповсюдження ВІЛ-інфекції, СНІДу, гепатитів, венеричних захворювань та інших інфекційних захворювань серед осіб, що вживають наркотики ін’єкційним шляхом;
- соціальна та психологічна підтримка призовників та членів їх сімей;
- літнє оздоровлення дітей із сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах;
1. розвиток волонтерського та молодіжно-громадського руху;
2. інтеграція дітей та молоді з функціональними обмеженнями у суспільство;
- залучення підприємств різних форм власності для надання фінансової, технічної, гуманітарної допомоги сім’ям, дітям та молоді, які перебувають у складних життєвих обставинах та потребують сторонньої допомоги;
- створення спеціалізованих формувань та забезпечення їх функціонування;
- проведення науково-практичних конференцій, семінарів, засідань, “круглих столів” із питань, що входять до компетенцій Центру.

Досягнення мети практики передбачало виконання таких професійних функцій: комунікативної, організаторської, діагностичної, прогностичної, посередницької, охоронно-захисної, попереджувально-профілактичної, соціально-терапевтичної, корекційно-реабілітаційної та ін.

Виконання вищезазначених функцій пов’язано з вирішенням майбутнім фахівцем наступних завдань: дослідження проблеми організації соціально-педагогічної роботи у зазначених закладах і центрі, підготовки та проведення соціально-педагогічних заходів, вивчення соціальних проблем, підготовки та проведення ігор, тренінгів на соціально-педагогічну тематику, свят, занять з дітьми за інтересами тощо.

Особливої уваги і підтримки потребують діти дошкільного віку. Тому група студентів першого курсу проходила соціально-педагогічну практику у ДНЗ «Яблучко», який розташований в селі Новосілки Києво-Святошинського району. Цей заклад заснований ще у 1965 році. Тут панує доброзичлива атмосфера, створена завдяки старанням його завідувача Джемесюк Алли Миколаївни. Вона – досвідчений педагог, користується повагою і дітей, і батьків, а віднині – і студентів гуманітарно-педагогічного факультету.

Здивуванню студентів не було меж, адже садок займає досить велику територію з мальовничими куточками, клумбами, неймовірною ялиновою алеєю. Тут є чудові ігрові майданчики із різноманітними спорудами, де діти мають змогу проводити різні види діяльності: граючись, навчатися; відпочивати, спілкуватися, пізнавати навколишній світ, оздоровлюватися, вчитися любити свою малу Батьківщину. Студентам були раді і зустріли дуже гостинно. Методист-вихователь

Фото1. Перші педагогічні практичні настанови
Шевчук Галина Романівна ознайомила їх з історією навчального закладу, його структурою, режимом дня, кадровим потенціалом, програмою та завданнями практики. З 2010 року дошкільний заклад працює за новою Державною базовою програмою «Я у світі». Програма передбачає гармонійний та різнобічний розвиток дошкільника, формування його особистості, створення в умовах дошкільного навчального закладу розвивального життєвого простору. Тут навіть назви груп підібрані в гармонії з природою: «Квіточка», «Ромашка», «Сонечко», «Соняшник», «Ведмежата», «Зайчата»… Кожна група в дошкільному закладі – це комфорт і затишок, неповторний куточок іграшок і природи, чарівний світ книги і навчальна база, де кожен малюк може вибрати собі заняття до вподоби, а студент – здобути практичні знання.

Сьогодні ДНЗ «Яблучко» відвідує 182 дитини. З дітьми працює 12 вихователів, які проводять кваліфіковану виховну роботу, сприяють всебічному гармонійному розвитку дитини, передають свій безцінний досвід студентам. Педколектив ДНЗ впроваджує у практику своєї роботи особистісно-орієнтовану технологію шляхом диференціації навчально-виховного процесу з урахуванням

Фото2. Студенти-першокурсники на території ДНЗ «Яблучко»
нахилів, здібностей, інтересів та потреб кожного вихованця. В ДНЗ діти мають змогу відвідувати різні розвивальні гуртки. Тут функціонує хореографічна студія народного танцю (Михайлевський Б. Л.), гурток з вивченню англійської мови «Весела англійська» (Ліфер І. В.), група дитячого шейпінгу (Бренгауз А. С.), творча лабораторія «Творимо дива» (Парандій О. М.).


Фото 3. Відпочинок після вистави
ДНЗ «Яблучко» пишається своєю Світлицею – українською хатою-музеєм, де зберігаються старожитності: меблі, посуд, вишиванки… Тут вчать як треба любити свою культуру і мистецтво, свою історію, збирати, примножувати, зберігати етнографічну спадщину. Тут плекають любов дітей до української вишиванки, рушника, вишитої подушки, українського костюма і сорочки, писанки… Невипадково щороку у травні проводиться «День у Пирогово», куди діти старшої групи разом з батьками та вихователями виїжджають на цілий день, щоб насолодитися прикладами українського побуту і культури.
Педагогічні працівники пліч-о-пліч із студентами формували у дітей культурно–гігієнічні навички, основи здорового способу життя, норми безпечної поведінки, сприяли розумовому, психічному і фізичному розвитку дітей. Особливого значення надавали створенню предметно–ігрового середовища, яке дає змогу кожній дитині знайти собі справу до душі, відповідно до своїх інтересів.


Фото 4. Проведення рухливих ігор з дітьми групи «Сонечко»
Тож створення психологічного комфорту для дітей, оптимальних умов для повноцінного розвитку їх особистостей, творчого мислення, фантазії, уяви, пізнавальних здібностей стало постійною турботою колективу та студентів. Кожний студент-першокурсник міг бачити, як вихователь проявляє свою майстерність, неповторний індивідуальний стиль роботи.

Колектив дитячого садка працює над створенням такого навчального середовища, завдяки якому дитина вільно розвивалася б відповідно до своїх здібностей, вибору, бажань. Студенти-практиканти мали можливість разом з вихователями апробувати як спадщину видатних педагогів минулого, так і інноваційні педагогічні технології сьогодення.

Вихователі та соціальний педагог Козоріз О. С. навчали майбутніх соціальних педагогів постійно виявляти турботу про кожну дитину, створювати почуття захищеності, спокою і довіри, допомагати малюкам справитися з навантаженнями. Теплі дружні стосунки склалися між колективом дошкільного закладу та батьками. Студенти спостерігали як з пасивних спостерігачів мами і тата перетворювались на активних учасників навчально-виховного процесу.

Дитячий садок для дітей – це рідний дім. Тут їх люблять, плекають, навчають і виховують так, щоб діти любили свій садок, своє місто, свою Україну.
Усі студенти працювали у різних групах: проводили корекційно-розвивальні, дидактичні та спортивні ігри, підготували та поставили (музичний керівник Кузьменчук В. О.) для дітей повчальну виставу морально-етичного змісту «Травинчикова казка», яка містила у собі пізнавальні та повчальні оздоровчі аспекти.

Фото 5. Герої «Травинчикова казка» - студенти НУБіП




Фото 6-8 Після вистави

Соціально-педагогічна практика торкалася також проблем удосконалення управління освітою сільського району в сучасних умовах. Актуальність цієї проблеми полягає в тому, що сільська освіта в умовах соціально-економічних перетворень життя села переживає значні труднощі. У селі не вистачає кваліфікованих робітників, а ефективність педагогічного процесу залежить саме від рівня обізнаності педагогів. Проте можна сказати, що ДНЗ «Яблучко» ця проблема оминула, тут достатньо кваліфікованих фахівців, які організовують педагогічно-виховну роботу, спрямовану на всебічний гармонійний розвиток дітей, вміють ділитися педагогічним досвідом та збагачувати студентів практичними педагогічними вміннями та навичками.
«Ми мали змогу працювати в колективі цих чудових педагогів, проводити з дітьми соціально-педагогічну діяльність. А отже, отримали безцінний досвід роботи з дошкільнятами та мали змогу перевірити звої знання на практиці» – сказала на захисті соціально-педагогічної практики студентка-першокурсниця І. Ткаченко.

Фото 9. Обмін думками студентів з педагогами ДНЗ
Тут дійсно створені найсприятливіші умови, максимально наближені до домашніх, для організації життя і розвитку дітей. Тут кожна дитина оточена турботою, увагою, ласкою і любов’ю, підібраний кваліфікований персонал, який власними зусиллями створив невимушену атмосферу родини у ДНЗ. Професіоналізм вихователів, головним чином, полягає у здатності запобігати психологічному дискомфорту. Тож виховні зусилля педагогів здебільшого спрямовані на організацію цікавого дозвілля.


Фото 10-12 Цегельна Олена, Шпірно Альона та Титовська Анна з вихованцями
Що ж до підсумків практики, то студенти раділи здобутому досвіду, своїм талантам, відкритим в них дітьми, дивувалися дружній атмосфері і згуртованості маленьких вихованців, захоплювалися досвідом і доброзичливістю вихователів та керівників – завідувача Джемесюк Алли Миколаївни та методиста Шевчук Галини Романівни. І казали – до зустрічі…
Більшість із них хотіли б наступні практики проходити саме у цьому ДНЗ…

Фото 13 ДНЗ потребує чоловічих рук
Керівники практики від НУБіП України висловлюють щиру подяку керівництву Солом’янського районного у м. Києві Центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, Новосілківського дошкільного навчального закладу «Яблучко» за надання можливості успішного проходження практики майбутнім соціальним педагогам НУБіП України.

Фото 14 Радість спілкування із студентами на виставі-казці
 

Ковальчук Т. І., к. пед. н., доцент
кафедри соціальної педагогіки
та інформаційних технологій в освіті


Набір на навчання (синій)_2015Регіональні навчальні заклади (синій)Захисти дисертацій

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook