Природокористування і якість життя - поради лікаря: чи стали ми ближче до звільнення від транс жирів?

24 вересня 2024 року

 Двадцять днів тому Верховна Рада України схвалила у другому читанні Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо підвищення якості харчових продуктів, у тому числі тих, що споживаються дітьми».

   Я багато разів наголошував на тому, що нашій країні критично потрібний закон, який заборонить використання штучних транс жирів у виробництві харчових продуктів. То чому не виникає відчуття того, що «роботу зроблено»?

   Направду існує дуже велика ймовірність того, що цей закон або не запрацює з огляду невідповідності законодавству ЄС, або його не будуть виконувати внаслідок відсутності належного контролю за вмістом транс жирів у харчових продуктах та реального покарання за порушення обмежень вмісту цих шкідливих жирних кислот в їжі.

   Немає жодних причин сумніватися у тому, що Народні депутати України мали добрі наміри та належну мотивацію, щоб позбавити здоров’я українців цього потужного фактору ризику серцево-судинних захворювань. Саме ці хвороби є найбільш згубними для нашої нації, забираючи щороку життя 400 000 українців, 18 000 з них безпосередньо зумовлені споживанням транс жирів.

   Що ж не так із прийнятим Законом України? Наступні п’ять причин роблять досить песимістичними очікування подальшого розвитку подій.

   Наміри, назва і зміст, з якими розроблявся Закон не мають чіткої логічної послідовності, що ймовірно стане значною перешкодою на шляху імплементації.

   Вочевидь, вміст транс жирів, якість харчової продукції, включаючи тої, яка призначена для споживання дітьми, не є тотожними поняттями. Лишається неузгодженою позиція щодо визначення неякісними продуктів з вмістом транс жирних кислот.

   Законом забороняється використання гідрогенізованих рослинних жирів, олій та пальмового стеарину у виробництві дитячого харчування. Незрозуміло чому забороняються саме ці види жиру (адже не всі вони є транс жирами? Також виглядає нелогічною їхня заборона тільки для харчування дітей раннього віку (від народження до трьох років).

   Важко визнати Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо підвищення якості харчових продуктів, у тому числі тих, що споживаються дітьми» гармонізованим із законодавством ЄС. Аналогічного закону в Євросоюзі не існує.

   Натомість є COMMISSION REGULATION (EU) 2019/649 as regards trans fat, other than trans fat naturally occurring in fat of animal origin. В цьому документі мова йде лише про обмеження транс жирів. Жодних згадувань про дитяче харчування, заборону використання гідрогенізованих жирів, олій, пальмового стеарину у цьому документі немає.

   Законом передбачено перехідний період тривалістю один рік. Хочу нагадати, що існує чинний Наказ МОЗ України від 16.07.2020  № 1613 «Про затвердження Правил додавання вітамінів, мінеральних речовин та деяких інших речовин до харчових продуктів». Цим документом також передбачено обмеження вмісту штучних транс жирів у харчових продуктів менше 2 г на 100 г жиру.

   Цей Наказ передбачав також перехідний період тривалістю аж ТРИ РОКИ. А фактично набрав чинності через ТРИ РОКИ ДВА МІСЯЦІ І ШІСТНАДЦЯТЬ ДНІВ. Зараз пропонується ще ОДИН РІК. Ми ж не забуваємо про те, що це не просто дні, місяці і роки – це втрачені тисячі життів.

   Найкращий Закон України або Наказ МОЗ чи Постанова КМУ неможливо вважати ефективними за відсутності контролю їхнього виконання. Держпродспоживслужба не здійснює моніторингу дотримання обмежень вмісту транс жирів. На звернення громадян Служба відповідає відписками. Така ситуація не лишає альтернативи використанню інших слів, крім «саботаж» та «бездіяльність».

  Нарешті, мабуть саме головне, за порушення вище наведених Закону України і Наказу МОЗ не передбачено жодної відповідальності. Верхом наївності було б очікувати від виробників тістечок і круасанів відмови від супервигідних транс жирів, якщо законами та наказами не передбачена відповідальність за їхнє порушення.

   Напроти, прецедент покарання є позаконкурентним способом запобігти ігноруванню закону. Це можна проілюструвати банальним прикладом із перевищення водіями швидкості руху на автотранспорті. Як тільки на дорозі з’являється відеофіксація із відповідними штрафами, то охочих порушити правила майже не лишається.

Олег Швець, к.м.н., професор,
завідувач кафедри (в.о.) громадського здоров'я та нутриціології
факультету харчових технологій та управління якістю продукції АПК,
президент Асоціації дієтологів України,
лікар-терапевт вищої категорії, лікар-гастроентеролог
вищої категорії, лікар-дієтолог вищої категорії

 

Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015Регіональні навчальні заклади (синій)

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook