Поєднання hard skills та soft skills студентами-міжнародниками під час вивчення дисципліни «Європейський Союз в міжнародних відносинах»
Освітній процес у сучасних умовах - це складна система поєднання навчання студентів фахових навичок, тобто hard skills, та м’яких навичок (soft skills). Для студентів спеціальності «Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії» надзвичайно важливим є набуття професійних знань про внутрішню та зовнішню політику України, визначення особливостей світового міжнародного порядку, знань у сфері інформаційно-аналітичної діяльності у міжнародних відносин, а також знання дипломатичного протоколу та етикету, ролі міжнародних організацій, зокрема Європейського союзу, в глобальній міжнародній системі та місця України у всіх цих системах і процесах.
Виклики, які сьогодні стоять перед фахівцями-міжнародниками зумовлюють потребу у посиленні м'яких навичок (soft skills). Зокрема, знання декількох іноземних мов, вміння працювати в команді, розуміти логіку та причинно-наслідкові зв’язки прийняття певних політичних рішень, здатність адаптуватися до змін та можливість, в обмежені часові рамки, надавати якісну і фахову інформацію, а також здатність на високому, професійному рівні висловлювати власну точку зору, вміти дискутувати.
В межах вивчення дисципліни «Європейський Союз в міжнародних відносинах» протягом семестру студенти досліджують історію створення Європейського Союзу, визначення особливостей спільної зовнішньої політики та політики безпеки ЄС, також вивчають особливості взаємодії між країнами-членами ЄС та потенційними кандидатами, аналізують відносини Європейського союзу з різними міжнародними організаціями, а також детально вивчають діяльність основних інституцій ЄС.
Протягом семестру студенти-міжнародники працювали у підгрупах над підготовкою проєкту. Цікавою і актуальною обрана тематика досліджень, яка на достатньо високому рівні була представлена під час звітної конференції. Серед одних із найважливіших та потрібних питань було дослідження особливостей та шляхів забезпечення демократії в країнах-членах ЄС, де студенти продемонстрували основні права, особливості їх забезпечення у ЄС, а також випадки їх порушення.
Друга підгрупа студентів дослідила вплив російсько-української війни на стабільність Європейського Союзу та виникнення деяких конфліктних ситуацій, протестів і розбіжностей між членами Європейського Союзу. Зокрема було наведено факти і причини протестів польських фермерів, виникнення непорозумінь у Німеччині та Іспанії.
Надзвичайно цікаво було подивитися на взаємодію ЄС з іншими міжнародними організаціями. Студенти розглянули співпрацю з декількома міжнародних організаціями (НАТО, СОТ, Червоний хрест і тд.) та шляхи їх взаємодії і підтримки.
Дискусійної та важливою була тема «Торгувати чи ні?», в якій розглядалась економічна ситуація в Європейському Союзі, впливом дестабілізаційних чинників на розвиток економіки, її переваги, недоліки та ефективність санкційної політики.
Питання міграційної політики ЄС для європейців на сьогодні одне із найскладніших. Студенти розглянули позиції країн – учасників ЄС на ефективність здійснення міграційної політики, законодавче забезпечення та вплив міграційної політики ЄС на українців після повномасштабного вторгнення в Україні.
Презентація на тему «Зелений курс Європейського Союзу та його цілі» була завершальною під час звітної конференції з дисципліни. В своїй доповіді студенти досить ґрунтовно визначили основні напрями діяльності ЄС в сфері зеленої політики та екологічної безпеки.
Необхідною та ефективною складовою освітнього процесу є обговорення результатів дослідження, дискусії та відгуки про проведений захід.
Гаврилюк Юлія: «На звітній конференції, присвяченій Європейському Союзу, ми мали можливість поділитися на групи та створити власний проєкт. Під час підготовки я отримала море задоволення співпрацювавши зі своєю командою. Це були цікаві теми та челенж щодо того, як важливу інформацію вмісти не велику кількість часу. Але ми справилися і представили свою роботу на високому рівні та відповіли на всі запитання. Я вдячна нашій викладачці Шевченко Наталії Володимирівні за те, що вона завжди креативна і придумує для нас цікаву та корисну пошуково-аналітичну роботу. Тому саме ця конференція всіх студентів-міжнародників 4 курсу була чудовою подією, де ми змогли разом провести час та обговорити думки кожного».
Основенко Марія: «Під час звітної конференції було досить цікаво послухати та обговорити підготовлені теми. Всі команди досить творчо та креативно підійшли до виконання завдання, щодо тематики ЄС, як одного з ключових гравців на міжнародній арені. Тож, можу сказати, що все було максимально інформативно».
Куцолабська Анастасія: «Сучасність розгортає для нас велику кількість випробувань та можливостей для власного розвитку. І звичайно, кожному українцю окремим болем у серці відгукується тема війни. Саме тому, ми спільно вирішили висвітлити тему торгівельних відносин РФ та держав Європейського союзу. Дослідження виявилось для нас справді цікавим та викрило факти, про які не кожен і замислюється! Щиро вдячні за можливість та організацію Наталії Володимирівні!»
Бабаєв Рустам: «Насамперед, хочу подякувати за проведену конференцію. Попри складну ситуацію в країні усі ми змогли взяти участь в настільки цікавому заході наповненому різноманітною тематикою. Найцікавішим, але водночас, і найскладнішим, були обмежені часові рамки, які, у свою чергу, лише додали запалу при виступі, бо таким чином слід було говорити «коротко і по суті».
Отже, поєднання hard skills та soft skills під час викладання і вивчення різних освітніх компонентів на сьогодні є надзвичайно актуальним, важливим і необхідним. По завершенню вивчення дисципліни «Європейський союз в міжнародних відносин» студенти отримують не лише професійні знання у сфері міжнародних відносин, а й можуть гідно і фахово представляти на міжнародній арені.
Наталія Шевченко,
доцент кафедри міжнародних відносин і суспільних наук