Захист докторських дисертацій у Польщі: особливості процедури

18 березня 2024, 12:40
Учора д. пед. н. професор, професор кафедри соціальної роботи та реабілітації Осадченко Інна Іванівна мала особливий науковий досвід у рамках співпраці із Відділом педагогічної освіти Білостоцького університету (Республіка Польща): спільно із д. пед. н., проф., завідувачем кафедрою української мови та літератури Сумського державного педагогічного університету імені А.С.Макаренка Семеног Оленою Миколаївною мали честь бути присутніми на онлайн-захисті докторської дисертації (у польському варіанті – ґабілітації) вже відомої для окремих кіл вітчизняних дослідників – доктора Анни Млинарчук-Соколовської. Пані Анна десять років (із 2014 року) проводила дослідження на тему: «Сьогодення польської школи щодо перспективи дітей та молоді із середовища вимушених емігрантів». Це той значущий приклад, коли кваліфікований теоретик є неперевершеним практиком: усі ці роки пані Анна описувала власний досвід роботи із чеченськими, кримсько-татарськими, українськими дітьми та молоддю з родин вимушених переселенців. Її книга «Пригоди Іншого» активно та успішно використовується у закладах освіти Польщі, а монографія за результатами науково-практичної діяльності була визнана найкращим науковим виданням у сфері педагогічних наук у 2022 році.
Для вітчизняних науковців це ще й був досвід участі у зарубіжній процедурі захисту докторської дисертації у Польщі. Загалом нинішні вимоги до захисту докторських дисертацій в Україні – аналогічні, однак є особливості:
·є автореферати дисертації за обсягом 70 сторінок з обов'язковим оприлюдненням польською та англійською мовами на сайті університету;
·і презентація, і запитання до дисертантки стосувалися переважно практичних результатів дослідження: акцент – винятково на практичну значущість роботи;
·рецензенти та опоненти не зачитували свої висновки, бо вони оприлюднені на сайті, натомість дисертанту було надано право говорити до години, щоб докладно представити результати свого дослідження;
·крім основного викладу процесу написання (насамперед, конкретизації методології), треба було представити іншу презентацію: захистити, так би мовити, «проблему у проблемі» – прикладну частину дослідження (пані Анна виокремила та гідно захистила значущий аспект свого дослідження: «Професійні компетентності вчителів у контексті роботи у середовищі різноманітної культури»; таким чином, було представлено результативність подальшого використання напрацювань і у загальній (у роботі з учнями), і у вищій освіті (у підготовці майбутніх учителів);
·запитання членів комісії (інші присутні, згідно із протоколом, не мали права ставити питання) також стосувалися переважно отримання та впровадження результатів дослідження: де і як загалом зберігаються продукти експериментальної роботи (фото, малюнки), що не увійшли до монографії, і як з ними можна ознайомитися; яким чином дотримувалися конфіденційності та чинного законодавства щодо оприлюднення результатів роботи з дітьми та молоддю із середовища вимушених емігрантів тощо.
Пані Анна гідно відповіла на усі питання та зауваження, тому можемо лише бажати їй успіху та сподіватися на подальшу активну співпрацю.
 
Демченко Ірина Іванівна – доктор педагогічних наук, професор,
професор кафедри соціальної роботи та реабілітації

  

Регіональні навчальні заклади (синій)Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook