Мистецтво навчати й навчатися: лютневі відкриті лекції на гуманітарно-педагогічному факультеті

9 березня 2024 року

Мистецтво навчання є мистецтво пробуджувати
в юних душах допитливість і потім задовольняти її

Анатоль Франс


   Відкрита лекція є невід’ємною складовою професійної та творчої діяльності викладача, стимулювання його безперервної фахової та загальної освіти, підвищення відповідальності за результати навчання і виховання студентів. Це методичний захід, під час якого відбувається показ кращого досвіду, популяризація нових педагогічних надбань і своєрідний пошук альтернативних методів.
   Відповідно до наказу ректора «Про підвищення якості навчання в НУБіП України у 2023-2024 н.р.» та згідно із затвердженим графіком на гуманітарно-педагогічному факультеті систематично проводяться відкриті лекційні та навчальні заняття, метою яких є демонстрація та передача професійних знань студентам, обмін досвідом, актуалізація міжпредметних зв’язків тощо.
   Цикл відкритих зустрічей зі студентською аудиторією у весняному семестрі 2023-2024 навчального року у перший його день розпочала завідувач кафедри соціальної роботи та реабілітації, доктор педагогічних наук, доцент Ірина Сопівник. Лекція проводилася із освітнього компонента, який уперше введено до навчального плану підготовки фахівців із соціальної роботи за рекомендаціями стейкхолдерів та на запит здобувачів вищої освіти – «Соціально-психологічна робота із військовослужбовцями і членами їх сімей». Актуальність даного курсу важко переоцінити, оскільки наша країна зазнає військової агресії з боку сусідньої держави із 2014 року. Сьогодні в Україні більше мільйона військовослужбовців, у яких є свої сім’ї та родини, усі вони потребують соціально-психологічного супроводу та підтримки. Важливо готувати фахівців, які б працювали із цією категорією населення, а також усе суспільство до прийняття і підтримки наших захисників.

   Перше заняття Ірина Віталіївна провела у форматі «Фотолекції» – це авторська методика, яка передбачає наскрізне використання фотографій на різних етапах лекції. Розпочинається заняття, як правило, із перегляду на екрані усіх пропонованих викладачем впродовж заняття світлин. Студентам пропонується записати, що для нього символізує кожне фото. Їх може бути від кількох до трьох десятків. Наступний етап передбачає розгляд питань лекції із обговоренням світлин, які відповідають змісту лекційного матеріалу. На завершальному етапі подаються зображення, які є узагальнюючими, формують цілісне бачення проблеми, яка розглядалася на занятті. Важливо, що асоціації, які викликають одні і ті ж світлини у здобувачів, як правило різні, тому немає правильних чи неправильних відповідей, це відбиток індивідуального досвіду кожного окремого студента. Основними перевагами застосування даної методики є: 1) концентрація уваги здобувачів, оскільки перед ними ставиться завдання інтерпретувати кожну світлину; 2) візуалізація навчального матеріалу; 3) формування інтересу до навчального матеріалу; 4) активність кожного здобувача під час заняття, оскільки усі включені у процес навчання; 5) запам’ятовування матеріалу через асоціативні зв’язки.

 

 
   Практика застосування фотолекцій впроваджується науково-педагогічними працівниками гуманітарно-педагогічного факультету і користується популярністю серед здобувачів. Тому маємо ще одну власну інноваційну методичну розробку, яка позитивно зарекомендувала себе на практиці (детальніше з результатами відкритої лекції можна ознайомитися за покликанням).
   09 лютого 2024 року відбулося лекційне заняття доктора філософських наук, професора кафедри міжнародних відносин і суспільних наук Володимира Калуги з дисципліни «Міжнародна інформація та сучасні інформаційні системи і технології» для студентів 2 курсу спеціальності «Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії». У розрізі теми «Інформація як феномен буття та явище соціального існування людини» було висвітлено три відмінні типи інформації, які ідентифікуються як один і позначаються одним поняттям. Мова йде про явища, які, за відсутності належного мовного інструментарію, умовно можна назвати «глибинною інформацією», «відомостями» та «цифровою і електронною інформацією». Також аналізу були піддані властивості інформації в розрізі трьох зазначених типів інформації. І на завершення осмислено природу комунікації.

   Життєва мудрість стверджує, що найменше людина звертає увагу на найнеобхідніше у своєму житті. Воно наче випадає з поля її сприйняття до тих пір, поки все гаразд. Приміром, людина практично не реагує на повітря, хоча без нього не може прожити й кількох хвилин. По-суті, дихання є найважливішою потребою людини. Принаймні, в цьому свято переконані всі і кожен, тримаючись буденних світоглядних установок, нав’язаних в процесі соціалізації системою. Між тим, вдумливе, себто оперте на саме життя і безпосередню практику, на відміну від високих сентенцій різного роду авторитетів від науки, абощо, осмислення суті нібито всім зрозумілого явища інформації щонайменше спонукає до перегляду низки переконань.
   Саме з метою створення підстав для перегляду попередніх уявлень про суть інформації і її місце в бутті або ж світі загалом та існуванні людини і спільноти зокрема, а також вдумливого, по-суті, професійного підходу до оперування інформацією був сформований контент проведеного лекційного заняття, у ході якого відбувалося становлення бази під подальше опанування змісту навчального предмету та вироблення професійного підходу до оперування інформацією (детальніше з результатами відкритої лекції можна ознайомитися за покликанням).

   Відповідно до графіку проведення відкритих лекцій у весняному семестрі 2023-2024 навчального року 21 лютого відбулося відкрите заняття доктора педагогічних наук, професора кафедри соціальної роботи та реабілітації Ніни Тверезовської на тему «Генеза етичних концепцій. Сакральні джерела загальнолюдської моралі».

 

   Під час лекції були розглянуті ключові аспекти, такі як етика соціального працівника. Розглядаючи історіографію етики, лекторка вдало поєднувала філософські аспекти з діяльністю соціального працівника, порівнювала моральні якості від зародку цивілізації до сьогодення, на конкретних прикладах демонструвала розв’язання соціально-педагогічних задач, що сприяло кращому засвоєнню матеріалу.

 
   Використання лекторкою різноманітного презентаційного матеріалу, дозволило ефективно комбінувати розповідь з використанням слайдів. Відмінною особливістю було те, що протягом всього заняття утримувалась стійка увага здобувачів. Використання мультимедійної презентації значно покращило зрозумілість, логічність і повноту представлення матеріалу під час лекції. Закріплення пройденого матеріалу відбулося у вигляді інтерактивної вікторини та дискусії, яка дозволила студентам самостійно узагальнити представлений матеріал та зробити висновки (детальніше з результатами відкритої лекції можна ознайомитися за покликанням).

   Того ж дня, 21 лютого 2024 року відбулася відкрита лекція кандидата історичних наук, доцента кафедри міжнародних відносин і суспільних наук Людмила Лановюк з дисципліни «Історія української культури» на тему «Культура княжої епохи» для бакалаврів спеціальності «Готельно-ресторанний бізнес» ННІ неперервної освіти і туризму, на яку також завітали НПП кафедри та представники факультету. Метою заняття було визначити особливості культурного розвитку українців у період функціонування таких держав як Русь та Галицько-Волинське князівство, а також з’ясувати роль християнства у зазначеному процесі.

   Вивчення дисципліни забезпечує розуміння явищ традиційно-культурної спадщини українського народу та їх висвітлення в світовому контексті, а також систематизує послідовність культурного розвитку, ознайомлення з художніми особливостями кожної епохи, її мистецькими пам’ятками, видатними постатями. Дисципліна спрямована на вивчення принципових проблем курсу з урахуванням специфіки аграрного вузу та фахової підготовки студентства. Викладання лекційного матеріалу було системним та послідовним з використанням технічних засобів навчання та засобів унаочнення. Хотілося б відзначити й позитивний емоційний рівень викладання, постійний контакт з аудиторією, уміння лектора зацікавити та активізувати роботу студентів. У підсумку варто додати, що лекційне заняття проведено на високому професіональному рівні, а тому основного свого результату досягло (детальніше з результатами відкритої лекції можна ознайомитися за покликанням).
   Підбиваючи підсумки першого місяця навчання, варто зазначити, що проведення відкритих лекцій мотивує і викладача, і студентів, покращує ефективність роботи, сприяє підвищенню відповідальності за результати. Усі заходи організовано та проведено відповідно до вимог: із завчасно розміщеним оголошенням на офіційному сайті факультету; сформованою комісією із членів робочої групи, завідувача кафедри та представників адміністрації факультету; своєчасним поданням заповнених анкет оцінювання якості проведення лекційного заняття членами комісії та студентами.
   Як стверджував Анатоль Франс, мистецтво навчання є мистецтво пробуджувати в юних душах допитливість і потім задовольняти її, тож будемо активно працювати з нашою обдарованою молоддю і надалі та формувати гідних фахівців своєї справи.

Оксана Захуцька,
доцент кафедри іноземної філології і переклад

Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015Регіональні навчальні заклади (синій)

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook