Презентація інноваційного досвіду викладання на відкритій лекції професорки Інни Осадченко
Презентація інноваційного досвіду викладання на відкритій лекції професорки Інни Осадченко
6 березня 2024 року
Окремий напрям навчально-методичної роботи нашого університету – обмін досвідом та підвищення кваліфікації, удосконалення професійної майстерності науково-педагогічних працівників – проведення відкритих занять згідно із встановленим графіком.
Так, професором кафедри соціальної роботи та реабілітації, доктором педагогічних наук Осадченко Інною Іванівною було проведено відкриту лекцію з дисципліни «Соціально-психологічна робота із військовослужбовцями та членами їх сімей» для студентів 4 курсу ОС «Бакалавр» спеціальності 231 «Соціальна робота», яка відбулася 04 березня 2024 р. на 2 парі (10:10-11:30) у 201 ауд. корпусу 3. Звісно, попередньо про захід було оголошено на сайті гуманітарно-педагогічного факультету.
Назва дисципліни, підкреслюючи постійне оновлення освітньої програми спеціальності 231 «Соціальна робота» (гарант програми, д. пед. н., проф. Демченко І. І.), констатує надактуальність засвоєння студентами вказаного напряму їхньої професійної підготовки. Тема лекції з елементами тренінгу – «Техніки саморегуляції та самореалізації у роботі з військовими» – конкретизувала значущість набуття студентами вказаних компетентностей.
Структура лекції з елементами тренінгу передбачала висвітлення трьох логічно послідовних питань плану: взаємозв’язок понять «саморегуляція» та «самореалізація» військового; особливості застосування технік / психологічних вправ для саморегуляції та самореалізації військових; найефективніші техніки / психологічні вправи для саморегуляції та самореалізації військових (зарубіжний, вітчизняний, особистий досвід). Розпочала заняття Інна Іванівна традиційним авторським прийомом активізації навчальної діяльності шляхом емоційних установок – «Позитивчики». Цього разу це були передані з руку у руки «Афірмації», «Побажання, що 100 % збудуться» та «Позитивні цитати класиків». «Позитивчики» отримали й запрошені колеги, що прийшли на заняття: завідувач кафедрою соціальної роботи та реабілітації, д. пед. н., доц. Сопівник Ірина Віталіївна, д. пед. н., проф. Тверезовська Н. Т., д. пед. н., проф. Гречаник Н. І., д. пед. н., проф. Шумілова І. Ф., доц. Тілікіна Н. В. та ін. Супутним авторським методом, застосованим на початку лекції, став метод «Лекція у малюнках»: як завжди, присутнім було запропоновано нотувати зміст почутого у нетиповий для традиційних занять, однак логічний для вияву наших підсвідомих рухів спосіб – знаками, малюнками, візерунками, символами, словами-орієнтирами тощо. Наголошено, що наприкінці заняття «Лекцію у малюнках» оприлюднювати та аналізувати будуть лише за бажанням, оскільки саме у такий спосіб можуть виявитися певні підсвідомі психологічні аспекти-проблеми, що Інна Іванівна запропонувала, за запитом присутніх, продіагностувати з психологічної точки зору вже після заняття.
Якісно підготовлена, надалі доступна для студентів презентація лекції відповідала запланованому інтерактивному ходові заняття: мотиваційна частина у формі бесіди з елементами «мозкової атаки» та «асоціативного куща» проблемних запитань («Що таке «саморегуляція військового»? Де військовому важче саморегулюватися: під час бойових дій чи у мирний час?») до теми лекції → повідомлення теми заняття та його мети, плану → короткий аналіз теоретичних та практичних основ змісту лекції (список використаних та рекомендованих джерел) → почережний виклад з елементами бесіди та тренінгу запланованих питань плану лекції з подальшою поетапною рефлексією до кожного з них → перевірка якості засвоєного матеріалу лекції з елементами тренінгу (міні-тести) → загальна рефлексія лекції (відповіді на одне із запропонованих рефлексійних питань: «Що сподобалося / не сподобалося? Що зрозуміли / не зрозуміли? Що запам’ятали? Який зробили висновок? Про що дізналися вперше? Що здивувало? Ваше загальне враження?»).
Серед цікавих теоретичних аспектів змісту лекції і здобувачі, і присутні викладачі відзначили авторські формулювання поняття «саморегуляція» як альтруїзм, відповідальність за контроль своїх емоцій не у розумінні їх «придушення», а в усвідомленні безумовної, безкорисної любові до себе та інших, не завдаючи своєю поведінкою шкоди іншим; «самореалізація» як відповідальність за особисту мобільність, активність; пояснення взаємозв’язку понять «саморегуляція» та «самореалізація» військового у триєдиному доповненні поняттям «згуртованість» (відповідальність за спільнодію для досягнення мети).
Надважливою стала тренінгова частина лекції: демонстрація та тренування із майбутніми соціальними працівниками адаптованих та авторських найефективніших технік / психологічних вправ для саморегуляції та самореалізації військових: «Прямокутне дихання»: вироблення звички дихати правильно; «Вода: вироблення звички правильно пити воду, вмиватися, бризкатися водою; «Самомасаж»: вироблення звички легенько масувати кінцівки, шию, голову, плечі для «заземлення»; «Я бажаю» та «Квітка проблем-бульок» для формування мотиваційно-ціннісних установок як сенсу життя; «Контакт: реальний або уявний» тощо.
Рефлексія наприкінці лекції з елементами тренінгу констатувала її високу ефективність, досягнуту зокрема майстерністю позитивного контакту з аудиторією, його зворотним зв’язком, що є результатом багаторічного досвіду науково-педагогічної діяльності Осадченко Інни Іванівни.
Сопівник Ірина Віталіївна,
завідувач кафедри соціальної роботи та реабілітації
завідувач кафедри соціальної роботи та реабілітації