8 лютого 2024, 10:39
Новим здобутком з англомовного навчально-методичного забезпечення навчального процесу відзначилася співпраця кафедри педагогіки та кафедри соціальної роботи та реабілітації гуманітарно-педагогічного факультету НУБІП України . За рекомендацією рішення Вченої ради Національного університету біоресурсів і природокористування України (протокол №4 від 25.10.2023 р.) вийшов друком навчальний посібник “Socialleadershipandteambuilding” / “Соціальне лідерство і командоутворення”, у авторському складі R.Sopivnyk, I.Sopivnyk, D.Suprun, T.Hryhorenko / Сопівник Р.В., Сопівник І.В., Супрун Д.М, Григоренко Т.В.
Європейський простір Вищої Освіти ґрунтується на міжнародному співробітництві, що має усунути перепони та забезпечити широкий доступ до якісної співпраці, яка базується на принципах демократизації й незалежності університетів, наукової та дослідницької самостійності, активізації мобільності студентів і науково-педагогічних кадрів, підготовці молоді до активного життя в демократичному суспільстві, формуванні основи для професійної кар’єри й особистого розвитку.
Перед Українською Державою постають нові виклики, пов’язані з політичними, економічними, глобалізаційними процесами, для подолання яких необхідні підготовлені професіонали у різноманітних галузях, фахівці-лідери, які супроводжують практично всі види суспільної діяльності. Водночaс, загострилася суперечність між завданнями щодо інтеграції української Вищої Школи до європейського простору вищої освіти і чинною системою підготовки фахівців, потребами суспільства в компетентних фахівцях та якістю підготовки, що потребує суттєвої науково обґрунтованої модернізації. Отже, виявлені тенденції дозволяють визначити та уточнити стратегію підвищення рівня розвитку лідерських якостей як управлінської складової професійної підготовки.
Отже, авторським колективом забезпечено мету видання, що характеризується:
1) маніфестацією управлінської компетентності та лідерських якостей як основи професійної діяльності фахівця, що зумовлюється особливостями усвідомлення поведінки та діяльності людей в організації і є частиною сфери культури праці, культури професійної управлінської діяльності;
2) розвитком лідерських якостей та професійного управлінського мислення, яке відзначається усвідомленим, цілеспрямованим, системним підходом та має відбуватися завдяки формуванню управлінських професійних компетенцій (комунікативні вміння та навички ділової командної взаємодії та лідерства, оволодіння прийомами аналітичного мислення з метою запобігання та вирішення конфліктів тощо);
3) доцільністю і методичною виправданістю професійної, комунікативно-спрямованої інтегрованої підготовки висококваліфікованих фахівців іноземною мовою, кінцева мета якої відповідає окресленим уявленням студента, магістра, випускника, професіонала про майбутню професійну діяльність (предметність діяльності), стимулює відповідними заходами потребу у професіоналізації паралельно з вивченням іноземної мови (вмотивованість діяльності), призводить у співзвуччя навчальну діяльність іноземною мовою з особистою метою (цілеспрямованість діяльності), а також сприяє актуальному усвідомленню необхідності вивчення іноземної мови як запоруки стати освіченою, культурною, професійною, конкурентоспроможною не лише на вітчизняному, а й на міжнародному ринку праці та успішною особистісю загалом (усвідомленість діяльності);
4) формуванням й розвиткомлідерських якостей та управлінської компетентності з метою провадження продуктів та технологій задля забезпечення розвитку стійкості, запобігання емоційному вигоранню, викликам діджиталізації та задля безпеки та сталого розвитку суспільства загалом;
5) розвитком професійної ідентичності фахівця, професійної мотивації щодо розвитку лідерських якостей, рівнем професійної адаптивності, культурою самоменеджменту з позицій модернізації суспільства з урахуванням здобутків світового досвіду;
6) інтеграцією психолого-педагогічної, управлінської, іншомовної комунікативної складових професійної компетентності на основі трансдисциплінарного підходу й забезпечення систематизації та інтеграції лідерських, психологічних, управлінських, іншомовних знань в єдиний професійний простір з метою формування новітнього суспільства;
7) формуванням позитивного професійного самосприйняття та актуалізацією власного потенціалу через апеляцію до особистості та шляхом самопізнання, що сприяє визначенню рівня загальної самооцінки та впевненості у собі, у своїх знаннях, уміннях і навичках;
8) формуванням диференційованої та креативнозорієнтованої структури системи ціннісних орієнтацій, що характеризуює внутрішню готовність людини до здійснення професійної діяльності та об’єктивування актуальних потреб.
Посібник націлений на створення повністю англомовного середовища, тому не передбачає у формулюванні завдань (Tasks) до вправ та у обговоренні дискурсивних питань (Dilemma & Discuss) використання рідної мови.
Видання чітко структуроване та складається з дванадцяти розділів, які мають уніфіковану структуру. Авторською є система поділу наповнення тем, яка не являє собою лише зміст, а є методичною розробкою. Цикли-теми мають єдину загальну схему. Кожен з циклів-тем поділений на декілька текстів-розділів, кожен з яких включає один чи декілька тематичних текстів і, в залежності від цільового напрямку, циклів вправ та завдань. Це висвітлено у новітній системі поділу за цільовим призначенням (Themes and materials for studies, Language skills, Career skills, Vocabulary, Dilemma & Discuss). Підручник містить практичні матеріали для фотокопіювання, а також додатки для самоконтролю здобутих навичок. Наданий матеріал сприятиме формуванню та розвитку світогляду, особистого ставлення до конкретної управлінської тематики та мотивації щодо розвитку лідерських якостей та паралельної активізації розвитку професійноспрямованої англомовної компетенції у студентів, слухачів магістратури (освітні компоненти: «Лідерологія», «Лідерство та адміністрування», «Лідерство в освіті та ІТ», «Соціальне лідерство та командоутворення»), аспірантів, докторантів, а також слухачів факультетів підвищення кваліфікації, усіх, хто цікавиться проблемами лідерства в історії, соціології, менеджменті, психології та політології.
У виданні представлені матеріали до тем лекційних та семінарсько-практичних занять із дисципліни «Лідерологія», де розкривається сутність, теорії походження лідерства, його типи, стилі лідерської поведінки, способи реалізації лідерського потенціалу особистості, секрети досягнення людиною успіху, приклади лідерства у політиці, військовій справі, бізнесі, агропромисловому комплексі, науковому житті, освіті, мистецтві, спорті, ІТ-сфері. Особлива увага приділена вивченню теорії лідерства як прояву особистісних якостей. Посібник містить інформацію щодо методики розвитку і самовиховання лідерських якостей; розкриває еволюцію ідей відбору лідерських якостей; показує способи конструювання кластеру лідерських якостей відповідно до вимог майбутньої професійної діяльності; дає приклади лідерства у світовій та національній історії. Подані рекомендації і поради щодо завойовування симпатії і довіри людей, адекватно ситуації застосування стилів лідерської поведінки (адаптивне лідерство), здійснення управлінського впливу у системі «лідер-послідовники», побудови продуктивних та гармонійних стосунків із соціальним оточенням, планування, організації і контролю, а також мотивації і координації діяльності послідовників. Подається матеріал щодо самопрезентації лідера у публічному просторі, невербальної комунікації та «мови рухів тіла», використання конструктивної маніпуляції та блокування деструктивних маніпулятивних впливів на послідовників. Представлено способи добору, валідних методик самодіагностики та розвитку лідерського потенціалу особистості.
Без досвіду розвитку лідерських якостей як управлінської складової неможливо розвивати ефективну професійноорієнтовану вітчизняну систему підготовки, зокрема, іноземною мовою, яка була б адаптована до європейських норм і кращих світових освітніх стандартів. Сучасна професійноспрямована підготовка в галузі соціальної освіти англійською мовою – це цілісний процес, система, яка складається з цілого ряду підсистем, кожна з яких виконує свою функцію. Кожен етап навчання має свою специфіку. Ця специфіка проявляється в методологічному та психологічному планах. У першому – матеріал змінюється за структурою, складністю змісту. Щодо другого – передбачається розвиток мотиваційних компонентів діяльності, вдосконалення процесів і операцій мислення, формування професійних інтересів. Маємо змогу спостерігати прямий міждисциплінарний зв’язок.
Рівень професійної підготовки має відповідати міжнародним стандартам, що дозволить ефективно співпрацювати в глобальному життєвому просторі. Зазначені стандарти не запроваджуються без належної фахової підготовки, яка в провідних ЗВО країни, таких як НУБІП України, надається майбутнім фахівцям.
Беззаперечно, що інтернаціоналізація стимулює розвиток вітчизняної Вищої школи. Вагомий внесок в позитивні зрушення робить загальна тенденція професійної підготовки фахівців з належним рівнем розвитку лідерських якостей, управлінських вмінь та навичок і відповідною англомовною комунікативною компетенцією, що уможливить їх конкурентоздатність на світовому рівні.
Професор кафедри соціальної роботи та реабілітації
Дар’я СУПРУН