Академічна доброчесність: не мовчати, а діяти!
Сучасна система вищої освіти одним із основних пріоритетів ставить завдання щодо вдосконалення форм і методів навчання, щоб максимально наблизити його організацію до принципів академічної доброчесності. 10 квітня кафедра журналістики та мовної комунікації провела науково-практичний семінар «Академічна доброчесність: від теорії до практики», мета якого – сформувати мотивацію неухильного дотримання академічної доброчесності для забезпечення ефективності навчальної та дослідницької діяльності здобувачів вищої освіти.
На заході були присутні викладачі кафедри журналістики та мовної комунікації, студенти, гості.
У вступному слові модератор заходу доктор філологічних наук, професор кафедри журналістики та мовної комунікації Тетяна Семашко зазначила, що важливим є соціальний вимір проблеми академічної доброчесності. Розуміння власної відповідальності (чи безвідповідальності) за порушення норм етики з позиції викладачів та студентів безпосередньо визначає сприйняття системи вищої освіти в Україні та формування системи цінностей у молоді під час навчання в закладах освіти.
До присутніх звернулася завідувач кафедри журналістики та мовної комунікації, доктор філологічних наук, професор Марина Навальна, яка ознайомила студентів з академічною доброчесністю крізь призму документів НУБіП України. У своїй доповіді Марина Іванівна зосередила увагу на необхідності дотримання академічної доброчесності, розкрила форми порушення академічної доброчесності здобувачами освіти та пояснила, які типи плагіату мають місце в ЗВО, акцентувала на академічній відповідальності, де кожен із учасників усвідомлює свої права й обов’язки та несе відповідальність.
Доктор філологічних наук, професор кафедри журналістики та мовної комунікації Тетяна Семашко у своєму виступі зосередилася на фундаментальних цінностях академічної доброчесності та особливостях її дотримання здобувачами освіти. Академічна доброчесність є загальноприйнятою, базується на етичних принципах і правилах, яких мають дотримуватись усі учасники освітнього процесу, з метою забезпечення довіри до результатів навчання та наукових і творчих досягнень.
Далі з доповіддю "Академічна доброчесність у кваліфікаційних роботах магістрів" виступила доктор наук із соціальних комунікацій, професор Тетяна Дзюба. Вона наголосилаа, що магістерські дослідження є серйозними науковими роботами, а тому мають відповідати високим стандартам професійної етики та доброчесності.
Діалогом між викладачами та студентами став виступ доктора філологічних наук, професора кафедри журналістики та мовної комунікації Світлани Харченко, яка ознайомила студентство з цінностями, які формують доброчесність: довіра, справедливість, повага, чесність, відповідальність, мужність. «Сьогодні академічна доброчесність є законною вимогою національної освіти, цінність якої полягає у створенні довіри до результатів навчання та наукових досягнень».
До семінару долучилась доцент кафедри романо-германських мов і перекладу Юлія Молоткіна, яка виступила із темою «Штучений інтелект і академічна доброчесність: виклики для освіти». Доповідь продукувала дискусії у контексті питання: штучний інтелект – це помічник чи порушник академічної доброчесності. Доповідач закцентувала на ризиках використання ChatGPT, який нещодавно з’явився в Україні. «Штучний інтелект уже претендує на творчу роботу!» – підсумувала Юлія Олександрівна.
До обговорення запропонованих на семінарі питань долучились і студенти-журналісти: Лілія Кузьменко уточнила різновиди та види порушень академічної доброчесності; Катерина Кармазіна закцентувала на необхідності моніторингу студентських думок, аби запобігти порушенням академічної доброчесності», емоційно підсумувавши: «Про академічну доброчесність варто не тільки говорити, а й вчитися жити за означеними принципами!»; Анастасія Балуда запропонувала Кодекс доброчесності здобувача вищої освіти НУБіП України, заснований на повазі до людської гідності, прав людини, чесності, толерантності та рівності.
На завершення семінару Марина Навальна подякувала присутнім за змістовні та цікаві доповіді і за плідну співпрацю, яка буде мати продовження під час майбутніх зустрічей.
Студенти вдячні організаторам і доповідачам за неймовірно важливу для студентів тему семінару. Усі наші дії мають бути скеровані на впровадження й пропагування політики й правил академічної доброчесності в закладі освіти – про академічну доброчесність потрібно говорити сміливо та голосно: не мовчати, а діяти!
Катерина Кармазіна, Владислав Мошківський,
студенти 3 курсу спеціальності «Журналістика»