Не бійся, що не знаєш – бійся, що не вчишся: відбулася атестація аспірантів-гуманітаріїв
Китайська мудрість стверджує: «Не бійся, що не знаєш – бійся, що не вчишся». Для багатьох культур світу прагнення до знань є важливою людською чеснотою. З одного боку – це природний потяг, притаманний людині від народження, з іншого – вміння вчитися приходить лише з наполегливою працею, цілеспрямованістю, дисципліною та самоорганізованістю. Ці та інші якості, а також результати діяльності за перше півріччя поточного навчального року мали змогу продемонструвати аспіранти під час атестації на засіданні наукової ради гуманітарно-педагогічного факультету.
Відповідно до наказу ректора від 23.01.2023 № 38, 20 лютого на онлайн-засіданні наукової ради гуманітарно-педагогічного факультету відбулася атестація аспірантів і здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії, які навчаються за ОНП зі спеціальностей 011 Освітні, педагогічні науки, 015 Професійна освіта, 032 Історія та археологія, 033 Філософія та 053 Психологія.
Цьогоріч когорту майбутніх науковців поповнили 26 аспірантів із Китайської Народної Республіки. У такому інтернаціональному складі аспіранти-гуманітарії звітували вперше. Проте ані мовні бар’єри, ані відстань і шестигодинна різниця у часі не стали перешкодою для іноземних аспірантів, які активно долучилися до онлайн-конференції.
На початку засідання члени наукової ради уточнили теми дисертацій аспірантів із Китайської Народної Республіки, надали рекомендації щодо актуальних напрямів досліджень.
Атестаційна комісія в затвердженому складі (д-р іст. наук, проф. Василь Стрілець, д-р пед. наук, проф. Світлана Амеліна, д-р пед. наук, проф. Наталія Гречаник, д-р філос. наук, проф. Віра Додонова, д-р психол. наук, проф. Олексій Полунін, д-р філол. наук, доц. Світлана Харченко) на чолі з деканом факультету Інною Савицькою заслухала звіти аспірантів, які доповіли про виконання індивідуального плану, наукового та освітнього складників підготовки доктора філософії.
У фокусі особливої уваги атестаційної комісії були фактичний стан розроблення дисертації, апробація результатів дослідження та публікаційна активність.
Аспіранти та здобувачі розповіли про наукові праці, опубліковані за темою дисертації за звітний період, статті у наукових фахових виданнях України та виданнях, індексованих у міжнародних наукометричних базах, участь у науково-практичних конференціях.
Наукові керівники навели стислу характеристику аспірантам і здобувачам.
За результатами обговорення звітів члени атестаційної комісії схвалили рішення про атестацію 70 аспірантів і здобувачів.
Заступник декана гуманітарно-педагогічного факультету з наукової роботи Світлана Харченко привітала аспірантів і наукових керівників, закцентувала на необхідності підвищувати публікаційну активність, зокрема і в університетських виданнях.
Китайський чен’юй (стійкий зворот, що складається з чотирьох ієрогліфів) 炳烛而学 означає «запалити свічку і навчатися». Цей вираз геть не натякає на реалії сьогодення в українських містах і селах, спричинені діями країни-агресорки (хоча багато наших аспірантів саме так і готувалися до іспитів, писали наукові статті, працювали над розділами дисертацій). Історія свідчить, що у стародавньому Китаї (VI ст. до н. е.) у царстві Цзінь жив мудрець на ім’я Шикуан, який був радником у правителя Цзінь Пін-гуна. Якось 70-річний правитель спитав у Шикуана, чи не запізно йому вчитися. Мудрець запропонував йому запалити свічку, чим обурив правителя, проте потім пояснив: «Молода людина любить учитися і схожа на сонечко, що сходить. З віком людина уподібнюється до полуденного сонця. А на схилі життя, людина, яка вчиться, нагадує свічку. То що краще: світло свічки чи темрява?». Так виникла ідіома «запалити свічку та вчитися», яка характеризує людину, що прагне до нових знань у будь-якому віці. Тому порада запалити свічку й навчатися (з додатковими конотаціями чи без них) не втрачає актуальності й сьогодні, адже апелює до пафосу діяльності, навчання впродовж життя, потягу до пізнання попри всілякі перешкоди.
Кажуть, що сильний здолає перешкоду, а мудрий – шлях. Тож вітаємо аспірантів і здобувачів з успішною атестацією, зичимо бути сильними, щоб долати всі перешкоди на шляху наукового пізнання.
Олена Балалаєва,
секретар наукової ради ГПФ