Агрономічно-ознайомча практика 1 курс (203 Садівництво та виноградарство)

16 лютого 2022, 11:09
Навчальна лабораторія "Плодовоовочевий сад"

 

 

Структура і зміст програми агрономічно-ознайомчої практики з дисципліни «Плодівництво»

1. Програма навчальної практики

 

№ п/п

Назва теми

Всього, год

теоретичних, год

практичних

/самостійних год

1.                  

Плодові культури навчальної лабораторії (НЛ) «Плодоовочевий сад» та особливості їх вирощування

13

3

10

2.                  

Колекційний виноградник НЛ «Плодоовочевий сад» та прийоми догляду за виноградними рослинами.

13

3

10

3.                  

Біологічні основи розмноження плодових рослин і винограду

12

3

9

4.                  

Вирощування саджанців плодових культур

15

3

12

5.                  

Вирощування саджанців плодових культур. Зелені операції

12    

3

9

6.                  

Формування саджанців смородини та догляд за ними

13

3

10

7.                  

Формування дворічних саджанців зерняткових культур

13

3

10

8.                  

Ознайомлення із відсадковим маточником вегетативних підщеп плодових культур

12

3

9

9.                  

Навчально-ознайомча екскурсія в Інститут садівництва НААН України

6

6

-

 

Всього

108

29

79

 

 

ТЕМА 1. ПЛОДОВІ КУЛЬТУРИ НАВЧАЛЬНОЇ ЛАБОРАТОРІЇ (НЛ) «ПЛОДООВОЧЕВИЙ САД» ТА ОСОБЛИВОСТІ ЇХ ВИРОЩУВАННЯ

Мета: Ознайомитися зі структурою НЛ, плодовими культурами та їх сортовим складом, особливостями догляду за ґрунтом і рослинами.

У процесі ознайомлення студенти беруть безпосередню участь у виконанні вищезазначених прийомів догляду за садом, тим самим отримуючи початкові практичні навики майбутніх фахівців.

Матеріально-технічне забезпечення. Секатори, сапи, лопати, шпагат, етикетки.

Завдання.

1. Ознайомитись із (та практично опрацювати):

-           системою утримання ґрунту в міжряддях і рядках, способами боротьби з бур’янами та їх ефективністю;

-           технікою і строками проведення зелених операцій (літнє обрізування та прищипування зелених пагонів);

-           способами поливу та режимом зрошення плодових рослин;

-           системою захисту плодових насаджень проти хвороб і шкідників;

-           технікою садіння рослин та після садивним доглядом за ними;

2.       Ознайомитись із класифікацію плодових культур за морфологічними та господарсько-біологічними ознаками.

3.       Дати відповіді на контрольні та тестові завдання у кінці робочого дня.

 

ТЕМА 2. КОЛЕКЦІЙНИЙ ВИНОГРАДНИК НЛ «ПЛОДООВОЧЕВИЙ САД» ТА ПРИЙОМИ ДОГЛЯДУ ЗА ВИНОГРАДНИМИ РОСЛИНАМИ.

Мета: Ознайомитися з сортовим складом навчального виноградника, основними підщепними сортами винограду; формуванням кущів, технікою та строками виконання технологічних операцій; можливістю промислового виноградарства у нетрадиційній зоні; особливостями догляду за ґрунтом і рослинами.

Матеріально-технічне забезпечення. Секатори, сапи, лопати, шпагат, етикетки.

Завдання.

1.       Ознайомитись із (та практично опрацювати):

-                     будовою і функціями виноградного куща;

-                     різними типами форм куща для не укривної, напів-укривної та укривної зон виноградарства;

-                     системою утримання і обробітку ґрунту на виноградниках;

-                     способами боротьби з бур’янами та їх ефективністю;

-                     способами застосуванням добрив у виноградарстві та способами поливу й режимом зрошення виноградного насадження;

-                     способами вегетативного розмноження винограду чубуками, відсадками та щепленням;

-                     технікою садіння винограду та доглядом за молодим виноградником.

-                     методами визначення пошкодження органів виноградної рослини несприятливими умовами довкілля, шкідниками і хворобами;

2.       Провести або ознайомитись із виведенням безштамбового віялового та штамбового формування виноградних кущів за роками; визначити можливі прийоми його прискорення (встановленням та підв’язування до шпалери).

3.       Освоїти техніку і строки проведення операцій із зеленими частинами кущів (обламування і підв’язування зелених пагонів до опори, прищипування верхівок пагонів, пасинкування, чеканка);

4.       Дати відповіді на контрольні завдання.

 

ТЕМА 3. ОСНОВИ РОЗМНОЖЕННЯ ЯГІДНИХ КУЛЬТУР ТА ВИНОГРАДУ

Мета: Ознайомитись зі способами розмноження смородини, порічки, суниці, малини, ожини та винограду.

Зміст теми. У відповідних відділеннях розсадника (маточнику та шкілці смородини і порічки, маточнику суниці, теплиці для укорінення зелених живців та ін.) викладач демонструє, як виростити саджанці смородини і порічки зі здерев’янілих і зелених живців, як отримати розсаду суниці, саджанці малини і ожини. Студенти отримують можливість за допомогою секаторів нарізати необхідну кількість зелених живців смородини і висадити їх у теплицю із дрібнодисперсним поливом (штучним туманом). Викладач контролює правильність виконання зрізів, довжину живців, глибину їх садіння у субстрат.

Далі викладач показує, як правильно заготувати розсаду суниці (викопати, обрізати корені та видалити лишні листки). Студенти виконують поставлене завдання, зв’язують розсаду у пучки, прикопують у канавки і поливають.

Матеріально-технічне забезпечення. Секатори, сапи, лопати, шпагат, етикетки.

Завдання:

1.     Побачити, як у виробничих умовах розмножуються основні ягідні культури (смородина, порічка, суниця, малина, ожина).

2.     Навчитися нарізати і висаджувати живці смородини і порічки та ін.

3.     Навчитися заготовляти і закладати на тимчасове зберігання розсаду суниці.

4.     Познайомитись із системою по догляду за ґрунтом у маточних насадженнях ягідних культур

5.     Дати відповіді на контрольні та тестові завдання

 

ТЕМА 4. ВИРОЩУВАННЯ САДЖАНЦІВ ПЛОДОВИХ КУЛЬТУР

Мета: Ознайомитись із технологічним циклом вирощування щеплених саджанців плодових культур.

Зміст теми. Заняття проводиться у плодовому розсаднику. Викладач знайомить студентів із основним шляхом отримання садивного матеріалу плодових культур – щепленням. У першому полі він показує різні підщепи зерняткових і кісточкових культур, пояснює, як і коли проводиться окулірування (основний спосіб щеплення в розсаднику). Далі студенти переходять у друге поле шкілки саджанців, де викладач пояснює, як із заокульованої бруньки отримують прищепну частину саджанця, показує основні зелені операції (видалення паростків на підщепі, пасинкування тощо). Звертає увагу на важливість боротьби з бур’янами, зрошення, підтримання ґрунту у міжряддях в розпушеному стані.

Після теоретичної частини студенти займаються прополюванням рослин, ретельно видаляючи бур’яни у рядах і міжряддях. При цьому дуже важливо не пошкодити кору підщеп та саджанців. Кожен студент має прополоти 100 погонних метрів ряду. Викладач слідкує за ретельністю виконання роботи.

Матеріально-технічне забезпечення. Сапи, рукавиці.

Завдання:

1.     Ознайомитись із основними етапами вирощування щеплених саджанців зерняткових і кісточкових культур.

2.     Навчитися доглядати за рослинами у відділеннях плодового розсадника.

3.     Дати відповіді на контрольні та тестові завдання

 

ТЕМА 5. ВИРОЩУВАННЯ САДЖАНЦІВ ПЛОДОВИХ КУЛЬТУР. ЗЕЛЕНІ ОПЕРАЦІЇ

Мета: Навчитися правильно виконувати зелені операції, які проводяться у другому полі шкілки саджанців.

Зміст теми. Робота виконується в другому полі шкілки саджанців НЛ «Плодоовочевий сад». Викладач пояснює, з якою метою проводяться зелені операції у процесі формування однорічних щеплених саджанців, яка їх періодичність. Демонструє техніку видалення паростків, які відростають від підщепної частини майбутнього саджанця, а також пасинків, що утворюються у пазухах листків в зоні майбутнього штамба. Наголошує на тому, що зелені операції слід проводити акуратно без пошкоджень кори.

Далі студенти під наглядом викладача проводять зелені операції.

Матеріально-технічне забезпечення. Сапи, рукавиці.

Завдання:

1.            Навчитись видаляти паростки на підщепній частині окулянтів.

2.            Провести пасинкування у зоні штамба майбутнього саджанця.

3.            Познайомитись із системою утримання ґрунту у шкілці саджанців.

4.            Дати відповіді на контрольні та тестові завдання

 

ТЕМА 6.  ФОРМУВАННЯ САДЖАНЦІВ СМОРОДИНИ ТА ДОГЛЯД ЗА НИМИ

Мета: Ознайомитись із технологією вирощування саджанців смородини зі здерев’янілих живців.

Зміст теми. На прикладі декількох викопаних рослин викладач показує, як відбувається укорінення здерев’янілих живців смородини, що були висаджені восени минулого року. Пояснює важливість агротехнічних прийомів (боротьби з бур’янами, рихлення міжрядь, поливів, підживлень) для активного росту саджанців смородини. Разом зі студентами визначає приживлюваність живців, стан рослин, орієнтовний вихід саджанців, очікуваний прибуток. Пояснює і показує, як правильно провести розпушування міжрядь і прополоти рослини у ряду.

Після теоретичної частини студенти займаються прополюванням рослин, ретельно видаляючи бур’яни у рядах і розпушуючи міжряддя. Дуже важливо не пошкодити кору майбутніх саджанців. Основу рослини бажано підгорнути вологою землею на висоту 5-8 см.  Кожен студент має прополоти 100 погонних метрів ряду і сусіднього міжряддя. Викладач слідкує за ретельністю виконання роботи.

Матеріально-технічне забезпечення. Сапи, рукавиці (надаються НЛ «Плодоовочевий сад»).

Завдання:

1.     Ознайомитись із основними етапами вирощування саджанців смородини.

2.     Навчитися визначати приживлюваність здерев’янілих живців.

3.     Провести розпушування міжрядь і прополювання рослин у рядах.

4.     Дати відповіді на контрольні та тестові завдання.

 

ТЕМА 7. ФОРМУВАННЯ ДВОРІЧНИХ САДЖАНЦІВ ЗЕРНЯТКОВИХ КУЛЬТУР

Мета: Ознайомитись із головними технологічними прийомами формування дворічок яблуні і груші.

Зміст. Викладач пояснює, як правильно сформувати дворічний саджанець, показує, де у саджанця штамб, зона крони, як у ній мають бути розмішені гілки. Усі пагони, що відростають у зоні штамба, повинні регулярно видалятися. Викладач розповідає, коли і як проводиться дана операція, демонструє техніку видалення пагонів. Студенти за допомогою секаторів вирізають пагони, що утворились у зоні штамба саджанців, зрізи мають бути акуратні «на кільце» без пошкоджень кори штамба.

Далі викладач пояснює, чому у третьому полі шкілки саджанців міжрядний обробіток проводиться  вручну, або висококлінерною технікою. Студенти отримують завдання з прополювання рослин і розпушування міжрядь (100 погонних метрів на одного студента) і під керівництвом викладача виконують його. Важливо не допускати пошкоджень кори та оголення коренів.

Матеріально-технічне забезпечення. Секатори, сапи, рукавиці (надаються НЛ «Плодоовочевий сад»).

Завдання:

1.     Зрозуміти, як має виглядати дворічний щеплений саджанець, дізнатись про його будову.

2.     Навчитися видаляти пагони в зоні штамба.

3.     Провести розпушування міжрядь і прополювання рослин у рядах.

 

 

 

ТЕМА 8. ОЗНАЙОМЛЕННЯ ІЗ ВІДСАДКОВИМ МАТОЧНИКОМ ВЕГЕТАТИВНИХ ПІДЩЕП ПЛОДОВИХ КУЛЬТУР

 

Мета: Ознайомитись із основними вегетативними підщепами зерняткових культур і їх розмноженням шляхом вертикальних відсадків.

Зміст практики. Викладач розповідає студентам про важливість клонових підщеп для сучасного плодівництва, про те, що саме вони забезпечують скороплідність і високий урожай насаджень. Знайомить із найпоширенішими карликовими і напівкарликовими підщепами, розповідає про їх походження. Демонструє процес утворення коренів на вертикальних відсадках, наголошує на важливості дотримання строків підгортання пагонів, а також дотримання високого рівня агротехніки у маточнику.

Викладач показує, як правильно підгортати пагони клонових підщеп, якою має бути висота гребеня.  Важливо рівномірно засипати вологою землею проміжки між окремими пагонами. Разом з підгортанням слід видалити бур’яни у рядах. Кожен студент має власноруч підгорнути маточник. Викладач слідкує за ретельністю виконання роботи.

Матеріально-технічне забезпечення. Секатори, сапи, рукавиці (надаються НЛ «Плодоовочевий сад»).

Завдання:

1.     Відвідати відсадковий маточник вегетативних підщеп, ознайомитись із принципом їх розмноження вертикальними відсадками.

2.     Дізнатись про основні вегетативні підщепи яблуні і груші.

3.     Навчитися підгортати пагони з метою їх укорінення.

4.     Дати відповіді на контрольні та тестові завдання.

 

 

ТЕМА 9.  НАВЧАЛЬНО-ОЗНАЙОМЧА ЕКСКУРСІЯ В ІНСТИТУТ САДІВНИЦТВА НААН УКРАЇНИ

Мета: Ознайомитися з дослідними насадженнями, досягненнями науковців та напрямками досліджень.  

 

 

 

 

ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ НАВЧАЛЬНОЇ ПРАКТИКИ

Після закінчення навчальної практики студенти звітують про виконання програми практики. Форма звітності студента за практику – це подання письмового звіту та здачі заліку. Для якісного формування звіту та підготовки до його захисту студентам необхідно виділити 3 передостанніх днів у межах практики для самостійної роботи. Останній день практики – день захисту звітів.

Студент захищає звіт перед комісією, яка призначається завідувачем кафедри. Комісія складається з безпосереднього керівника практики та не менше одного викладача кафедри. Комісія приймає диференційований залік у вищому навчальному закладі в останні дні його проходження. Результат заліку за практику вноситься у заліково-екзаменаційну відомість і у залікову книжку студента за підписом керівника практики від кафедри (табл.).

 

Схема орієнтовного розподілу балів за навчально-ознайомлювальну практику

Вид контролю

Тема

Бал

1.

Плодові культури навчальної лабораторії (НЛ) «Плодоовочевий сад» та особливості їх вирощування

5

2.

Колекційний виноградник НЛ «Плодоовочевий сад» та прийоми догляду за виноградними рослинами.

5

3.

Біологічні основи розмноження плодових рослин і винограду

5

4.

Вирощування саджанців плодових культур

5

5.

Вирощування саджанців плодових культур. Зелені операції

5

6.

Формування саджанців смородини та догляд за ними

5

7.

Формування дворічних саджанців зерняткових культур

5

8.

Ознайомлення із відсадковим маточником вегетативних підщеп плодових культур

5

9.

Навчально-ознайомча екскурсія в Інститут садівництва НААН України

 

Всього за поточний контроль

40

Підсумковий контроль (диференційований залік)

60

Разом

100

Критерії оцінки навчальної практики

Оцінювання студентів відбувається згідно положення «Про екзамени та заліки у НУБіП України» від 25.09.2019 р. протокол № 2  

Оцінка національна
Визначення оцінки ЄКТС
Рейтинг здобувача, бали
Відмінно
Відмінне виконання лише з незначною кількістю помилок
90–100
Добре
В загальному правильна робота з певною кількістю грубих помилок
74–89
Задовільно
Непогано, але зі значною кількістю недоліків
60-73
Незадовільно
Потрібно працювати перед тим як отримати залік
0–59
  
Звітність студента за виконання дистанційних завдань практики
 
Звіт виконується у зошиті від руки (не друкується) на базі отриманих завдань 
За додатковою (незрозумілою) інформацією можна писати у Телеграм-групу лише в період із 25 по 30.04.2022. 
Звіт необхідно підписати: Звіт_Прізвище_курс_група (Наприклад: Звіт_Іванов_1_6)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Набір на навчання (синій)_2015Регіональні навчальні заклади (синій)Захисти дисертацій

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook