Василь Шинкарук: Про початок нового навчального року та особливості організації освітнього процесу в умовах воєнного стану

9 серпня 2022 року
     Незабаром стартує новий навчальний рік і вперше у нашій державі він відбуватиметься у складних для освітян умовах воєнного стану.
     Про особливості нового навчального року та плани щодо його старту і перебігу – наша розмова з проректором з науково-педагогічної роботи Василем Шинкаруком.

  • Василю Дмитровичу, майже пів року в нашій державі триває повномасштабна війна з росією. Які, на Вашу думку, виклики постали перед вищою освітою України та колективом нашого університету перед початком нового навчального року?

— 2022/2023 навчальний рік ввійде в історію вищої школи України з такими викликами: по-перше, воєнний стан в Україні; по-друге, епідемія коронавірусу; по-третє, складна цьогорічна вступна кампанія; по-четверте, зменшення державних витрат на освіту; по-п’яте, значна соціальна і психологічна напруга.
     Наша держава переживає складні часи, кривава війна несе значне руйнування та знищення міст, сіл, житлового фонду, підприємств, доріг та іншої інфраструктури. Станом на початок серпня 2022 року пошкоджено 2199 закладів освіти в Україні, з них повністю зруйновано – 225, а 1170 – знаходяться на тимчасово окупованій території.
     Нині вся вища освіта стоїть перед вибором як в умовах воєнного стану і пандемії зберегти цілісність студентського та науково-педагогічного колективів та надати здобувачам вищої освіти якісні знання? На нас сьогодні лежить велика відповідальність за наші дії перед усіма стейкхолдерами освітнього процесу, у тому числі студентами, батьками, роботодавцями, державою, суспільством.
     У період воєнного часу як ніколи необхідні кваліфіковані кадри для недопущення продовольчої кризи в Україні і світі, а також відбудови нашої держави. Особлива потреба уже відчувається у кваліфікованих кадрах для відновлення усіх галузей господарства, зокрема агропромислової, природоохоронної, переробної, харчової.
    Тож найперше завдання усіх освітян, у тому числі колективу нашого університету, в жодному разі не зупиняти освітній процес і підготовку кваліфікованих кадрів, забезпечити якість освітнього процесу у новому навчальному році та зберегти життя і здоров’я студентів і викладачів у складних умовах воєнного стану.

  • Студентів і викладачів цікавлять терміни початку нового навчального року та формат його проведення.

— Враховуючи рекомендації МОН України щодо організації освітнього процесу в умовах воєнного стану, ректорат, студентська організація, первинні профспілкові організації студентів та аспірантів і співробітників університету уклали угоду і вирішили розпочати заняття з 15 серпня 2022 року в змішаному (очно-дистанційному) форматі.
     За поданням деканів факультетів та директорів ННІ освітній процес на 12 факультетах розпочинаємо 15 серпня в змішаному форматі для студентів 2 і 3 курсів бакалаврату та магістрів 2 року навчання, а на трьох факультетах аграрного менеджменту, інформаційних технологій, економічному та в ННІ неперервної освіти і туризму – заняття на всіх спеціальностях відбуватиметься у дистанційному форматі.
     Для студентів 4 курсу бакалаврату всіх факультетів та ННІ, а також 5 і 6 курсів магістратури ветеринарного спрямування розпочинаємо навчання також 15 серпня, але у дистанційному форматі. Після успішного зарахування абітурієнтів на 1 курс плануємо розпочати з ними навчання 19 вересня, а з магістрами 1 року навчання – 26 вересня.
     У разі зміни ситуації на території м. Києва, Київської області та України до графіка освітнього процесу будуть внесені відповідні зміни.

  • Воєнний стан в державі зобов’язує до відповідних змін в організації освітнього процесу. Як на це відреагував університет?

— Безперечно, головним і незмінним пріоритетом для нас залишається безпека освітян та якість освітнього процесу, що, звичайно, потребує особливої уваги в складних умовах воєнного стану. Хоча до таких викликів ми готові, бо наш університет першим у державі за таких умов 14 березня 2022 року відновив освітній процес у дистанційному форматі для студентів усіх факультетів та ННІ, а перед тим протягом двох років проходив вишкіл в умовах карантину.
     Уперше за останні роки ми запроваджуємо для студентів навчання у дві зміни, щоб студенти, які перебуватимуть в аудиторіях, у разі повітряних тривог змогли розміститися у бомбосховищах та укриттях університету. Між змінами передбачено 50 хвилин санітарної обробки приміщень, а тривалість перерв між академічними парами становитиме 20 хвилин.
     Факультетами та ННІ на базі основного розкладу розроблено спеціальний розклад навчальних занять на 1 семестр нового навчального року, який передбачає на період очного та змішаного навчання проводити як мінімум чотири пари на день, включаючи суботи, і зосереджує увагу на проведенні лабораторних та практичних занять з фундаментальних і фахових дисциплін.
     Під час освітнього процесу заплановано використання комбінованого методу, коли читання лекцій відбувається дистанційно, а практичних і лабораторних – очно. Війна примусила викладачів ще раз серйозно переосмислити зміст навчальних планів і програм, розвантажити їх від повторів і дублювання тем, а також ретельно і якісно опанувати нові методи дистанційного навчання, освоїти віртуальні методики лабораторних робіт, удосконалити комбіноване навчання.

  • Які конкретні кроки зроблено університетом для забезпечення життя і здоров’я викладачів і студентів?

— В університеті проведено активну підготовку до безпечного проведення освітнього процесу. Ректор разом із проректорами, деканами факультетів та директорами ННІ організував низку важливих заходів.
     По-перше, наказами ректора від 8 червня 2022 року № 371 та від 21 червня 2022 року №404 працювала робоча група, яка обстежила наявні в університеті бомбосховища та укриття. За результатами її обстежень нараховано в укриттях та бомбосховищах навчальних корпусів університету 3608 місць та гуртожитків – 3824 місця для осіб, які можуть одночасно у них перебувати. Крім того, сформовано та доведено до відома учасників освітнього процесу план-схему розташування таких об’єктів на території університету із зазначенням наявних входів і виходів, а також схемою руху до них у разі небезпеки викладачів і студентів, які знаходяться в приміщеннях того чи іншого навчального корпусу та розроблено плани-схеми кожного навчального корпусу.
   По-друге, розроблено та доведено до відома інструкцію з дотримання правил поведінки студентами та викладачами в умовах воєнного стану під час їх перебування в університеті.
    По-третє, проведено 2 серпня керівництвом факультетів та ННІ онлайн-наради з викладачами та студентами щодо організованого та безпечного початку навчального року, а у період з 5 по 9 серпня заплановано проведення інструктажів з безпеки життєдіяльності в умовах воєнного стану науково-педагогічних працівників і співробітників університету та з 10 по 13 серпня проведення подібних інструктажів заплановано напередодні початку навчального року для здобувачів вищої освіти.
  По-четверте, за дорученням ректора деканати, директорати, структурні підрозділи розробили план надзвичайних заходів на випадок серйозних викликів.
     Крім того, хочу зазначити, що з 4 по 7 серпня 2022 р. заплановано Державною службою України з надзвичайних ситуацій перевірку стану готовності бомбосховищ й укриттів до початку навчальних занять.

  • У соціальних мережах розгорнулася жвава дискусія щодо графіку освітнього процесу, безпеки під час очного навчання. Прокоментуйте, будь ласка.

 
     Однією з функцій деканату чи дирекції є системна робота зі студентами, зокрема регулярне проведення старостатів, зустрічей зі студентським активом, робота зі студентським самоврядуванням в гуртожитках, участь студентів в засіданнях деканатів і дирекцій, вчених рад факультетів та ННІ тощо. Це є надійний канал комунікації з молоддю, можливість донести інформацію, обговорити її, визначити спільні кроки в межах покладених на всіх обов’язків. На жаль, не всі факультети та ННІ працюють рівнонапружено, тому виникає певна затримка в інформуванні студентів про важливі аспекти нашої життєдіяльності. Разом з тим, наш університет є чи не найвідкритішим – вся інформація неодноразово публікується на офіційному сайті, дублюється в соціальних мережах, групах розсилки тощо.
     Разом з тим, неприпустимими є заклики окремих студентів щодо зриву навчального процесу, перешкоджанню іншим здобувачам вищої освіти навчатися, дезінформувати нашу університетську спільноту і суспільство. Особливо, коли людина не розібралася в питанні, не з’ясувала всі аспекти, перебуває за межами України і виставляє ультиматуми. 
     А по суті відповідь надам таку. Більше 25 тисяч громадян України звернулися до Президента України, нашого верховного головнокомандувача, з петицією щодо очного навчання. Відповідь була однозначна. «Обласні та Київська міська військові адміністрації разом із засновниками закладів освіти забезпечують організацію початку навчального року залежно від безпекової ситуації в кожній окремій адміністративно-територіальній одиниці».
 
  • Чи сприяє університет розширенню доступу студентів до отримання освітніх послуг у період воєнного стану?

— Безперечно, університет удосконалює і розширює доступ здобувачів вищої освіти до отримання освітніх послуг. Важливим завданням є забезпечення максимально сприятливих умов навчання (зокрема, встановлення індивідуального графіка навчання, надання дистанційного доступу до навчальних занять тощо) для здобувачів вищої освіти, які зі зброєю в руках встали на захист України, перебувають на тимчасово окупованих територіях чи особливо небезпечних, або є переміщеними особами.
     З цією метою для 2603 дисциплін бакалаврату та магістратури розроблено 4626 електронних навчальних курсів, враховуючи необхідність викладання навчальних дисциплін для студентів всіх спеціальностей. Хочу відзначити, що у минулому семестрі наукова бібліотека університету на 2134 електронні поштові скриньки студентів розіслала понад 23 тисячі електронних версій посібників, підручників та методичних рекомендацій, що й заплановано на новий навчальний рік.

  • Які, на Вашу думку, вимоги до викладача в умовах воєнного стану?

— На мою думку, організація освітнього процесу в умовах воєнного стану вимагає створення нової моделі викладача, де важливим є не тільки бездоганне володіння знаннями з дисципліни і високий рівень професіоналізму, але й психологічна стійкість, мобільність, гнучкість, володіння сучасними інформаційними технологіями та інноваційними методами викладання.
    Для підвищення якості навчального процесу в умовах воєнного стану викладачам слід використовувати усі наявні можливості – проведення занять як лекційних, так і практичних з використанням Webex, Zoom, Google Meet, Microsoft Teams, а для надсилання та перевірки різних видів завдань та робіт для студентів, які не мають можливості систематично виходити на зв’язок використовувати Viber, Telegram, WhatsApp, Signal.
     У складних умовах воєнного стану та світової пандемії, що змушує заклади вищої освіти переходити на змішане та дистанційне навчання, дієвим напрямом забезпечення якості освітнього процесу є підвищення кваліфікації викладача.
     Сьогодні ми як ніколи маємо враховувати думку роботодавців і орієнтуватися не тільки на сучасні вимоги ринку праці, а заглянути у майбутнє, спрогнозувати разом, які професії, сфери діяльності будуть затребувані у близькому та віддаленому майбутньому. Вивчення зарубіжного досвіду свідчить, що уже сьогодні в окремих розвинутих країнах світу, як наприклад Японія, Німеччина, Швейцарія, роботодавці добровільно беруть на себе зобов'язання щодо підвищення кваліфікації персоналу. Тому ще одним важливим аспектом професійного саморозвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників є тісна співпраця із бізнесом і роботодавцями.

  • Що напередодні нового навчального року побажаєте всім науково-педагогічним та педагогічним працівникам і студентам університету?

— Зумовлені війною випробування, які успішно долає наша університетська родина, змушують переосмислити роль і можливості членів колективу. Попереду в нас ще багато випробувань, але наша спільна віра в перемогу, професіоналізм та командний дух дають нам можливість гідно їх подолати! Професіоналізму, відваги, витримки, мужності та єдності! Будьте сильними та сміливими, будьте патріотами нашої рідної Alma Mater! Вдалого старту і нових здобутків! Разом до перемоги!


Розмовляв Денис Рудень
 

Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015Регіональні навчальні заклади (синій)

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook