Підготовка висококваліфікованих фахівців спеціальності «Соціальна робота» в умовах сьогодення
Цьогорічний освітній процес відбувався у досить складних умовах, які надиктували нам наші реалії життя. Це і пандемія COVID-19, і повномаштабне вторгнення сусідньої країни агресора. Другий фактор особливо позначився і вніс свої корективи до організації освітнього процесу НУБіП України, в тому числі і до процесу виробничої (переддипломної) практики студентів 4 курсу за спеціальністю «Соціальна робота» (керівник практики – Бондаренко Наталія).
Одним із основних завдань цьогорічної практики була безпека всіх учасників освітнього процесу, особливо наших студентів – цвіту нації і нашого майбутнього.
На сьогоднішній день, фах соціального працівника набув колосального значення, а отже і підвищились вимого до кваліфікації фахівця соціальної сфери. Виробнича практика як елемент навчального процесу проводиться з метою закріплення і розширення знань, отриманих студентами в університеті; набуття необхідних практичних вмінь роботи за фахом, остаточне формування вміння самостійно вести науковий пошук, спрямований на розв’язання реальних завдань і проблем. Проходження виробничої практики дозволяє студенту оцінити рівень своєї компетентності та визначити необхідність її коригування в процесі навчання у вищому навчальному закладі. Базою практики було обрано навчально-наукову лабораторію «Центр соціально-психологічної реабілітації» – яка є структурним підрозділом кафедри соціальної роботи та реабілітації гуманітарно-педагогічного факультету НУБіП України.
10 червня 2022 року студенти 4 курсу спеціальності «Соціальна робота» звітували про колосальну пророблену ними роботу в ході виробничої практики. Кожному студенту були поставлені індивідуальні завдання з урахуванням теперішніх умов.
Варто зауважити, що навчання за допомогою проходження практики необхідно розглядати як багатогранну діяльність студентів і викладачів, що спрямована на:
- розробку викладачем індивідуальної програми практики, яка передбачає перелік основних питань, які підлягають самостійному вивченню студентом в умовах конкретного підприємства; термінів виконання індивідуальних завдань, а також збір фактичних матеріалів для підготовки курсових і дипломних проектів;
- сприйняття, усвідомлення, переробку і оволодіння студентом інформації, отриманої в процесі навчання і в період проходження практики; бажання спробувати отримані у ВНЗ знання на практиці;
- організацію викладачем самостійної, свідомої, раціональної, результативної діяльності студента з оволодіння навчальною інформацією, її застосування і закріплення на практиці.
Кожен наш вихованець – це фахівець з Великої Літери!! І підтвердженням того є сумлінно виконані індивідуальні завдання, які були поставлені перед ними.
Також хочемо подякувати Київському міському центру соціальних служб, що розташований за адресою: вул. Довженко, 2, м. Київ, за надану можливість долучити наших студентів до онлайн-зустрічі, в ході якої слухачі мали змогу ознайомитися з методами ігрової діяльності та роботою самого центру.
У підсумку додам, що практика допомагає студенту усвідомити правильність обраного ним шляху. Проходження практики дає найбільш повну картину професійної діяльності. Молода людина виконує свою майбутню роботу, застосовує знання, вчиться діяти «тут і зараз». Прийняття рішень в реальних умовах дозволяє студенту максимально розкрити свої таланти і вміння. Протягом роботи він вчиться взаємодіяти з колективом і керівництвом. Основи субординації і професійного спілкування даються в найбільш зрозумілій і адаптованій формі. Саме в цей момент можна максимально поглибити і розширити свої когнітивні та практичні здобутки.
І на останок процитую нашу студентку Ірину Куценко: «На мою думку, робота соціального працівника не кожному під силу. Але найголовніше те, що у справжнього фахівця своєї справи вона відкриває всі позитивні якості, доброту, віддачу та душевну теплоту. Бачити радісне обличчя та щиру посмішку – це, мабуть, найкраще, що може бути в нашій роботі. Бути відданим своїй справі – значить робити не одну людину, яка має тяжкі життєві обставини, щасливою, а багатьох. Тому соціальна робота є дуже важливою та потрібною».
Наталія Бондаренко,
старший викладач кафедри соціальної роботи та реабілітації,
керівник практики студентів 4 курсу