Актуальні питання публічного управління та адміністрування в умовах сучасних викликів – перша панельна дискусія Всеукраїнського круглого столу «Від теорії до практики в управлінні та врядуванні»
18 листопада 2021 р. на базі кафедри публічного управління, менеджменту інноваційної діяльності та дорадництва ННІ неперервної освіти і туризму НУБіП України відбувся Всеукраїнський круглий стіл «Від теорії до практики в управлінні та врядуванні». Під час проведення заходу учасники активно обговорювали проблеми та шляхи їх вирішення у панельних дискусіях за напрямами: актуальні питання публічного управління та адміністрування в умовах сучасних викликів сьогодення, управління інноваціями в контексті глобалізаційних процесів та пріоритетні напрями розвитку дорадництва в аграрній сфері.
Модератором першої панельної дискусії виступила директор ННІ неперервної освіти і туризму НУБіП України, д.е.н. Олена Ковальова. Маючи багаторічний досвід роботи екс-заступника Міністра аграрної політики та продовольства України, на початку зустрічі вона зоорієнтувала учасників висвітлювати, насамперед, сучасні тренди у проведенні реформ, донести власне бачення проблем, запропонувати шляхи їх розв'язання та звернути увагу на формування необхідних компетентностей випускників університету. Водночас, докторам наук з державного управління, гарантам освітніх програм підготовки бакалаврів, магістрів та докторів філософії за спеціальністю 281 "Публічне управління та адміністрування" Володимиру Олійнику, Сергію Приліпку та Ірині Грищенко поставлено завдання – за результатами обговорення систематизувати та врахувати пропозиції роботодавців, посилити зміст освітніх компонентів, удосконалити програми практичної підготовки здобувачів вищої освіти під керівництвом професіоналів-практиків.
Виступ заступника керівника Головного управління з питань сталого розвитку Директорату з питань економічної політики Офісу Президента України Миколи Брусенка був присвячений питанням впровадження реформ в умовах сталого розвитку. Він зазначив, що Указ Президента України «Про Цілі сталого розвитку країни на період до 2030 року» від 30 вересня 2019 №722/2019 спрямований на забезпечення національних інтересів щодо сталого розвитку економіки, громадянського суспільства і держави для досягнення зростання рівня та якості життя населення, додержання конституційних прав і свобод людини і громадянина. 17 цілей сталого розвитку України на період до 2030 року є орієнтирами для розроблення проектів прогнозних і програмних документів, а також проектів нормативно-правових актів. Під час підготовки здобувачів вищої освіти він зосередив увагу гарантів освітніх програм на формуванні трьох основних компетентностей, які необхідні випускникам для роботи в органах публічної влади. Це – саморозвиток, альтруїзм та виконавча дисципліна.
Олександр Старинець, керівник секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики, ознайомив учасників круглого столу із законопроектами, над якими зараз працює Комітет. Він зазначив, що в умовах постійного проведення реформ до випускників закладів вищої освіти, які працюватимуть в органах державної влади, висувається ряд сучасних вимог. Насамперед, це – компетентність в певних галузях знань, фахові знання у цифровізації публічних послуг, використання міжнародного досвіду, вміння із загального масиву інформації у стислі терміни визначати головні аспекти, здійснювати їх аналіз та запропонувати шляхи вирішення проблем. Формування комунікативних здібностей та їх удосконалення є важливим елементом професійного розвитку. Під час комунікації варто дослухатися до думки кожного та використовувати різні інструменти зворотного зв’язку. Здобувачам вищої освіти доцільно звернути особливу увагу на формування таких компетентностей як управління змінами, гнучкість та адаптивність.
Заступник Державного секретаря Кабінету Міністрів України Олег Войтович переконаний, що подавати документи до Комісії з питань вищого корпусу державної служби та проходити конкурс претендентів на керівні посади категорії “А” в органах державної влади повинні лише ті кандидати, які мають усвідомлену мотивацію служити державі, зосереджені на креативному мисленні, розуміють специфіку своєї діяльності та є професіоналами у галузі чи сфері управління, володіють комунікативними здібностями та користуються авторитетом. Він зазначив, що для підготовки фахівців з публічного управління та адміністрування значне місце посідає практична підготовка. Після зняття карантинних обмежень, викликаних поширенням пандемії COVID-19, студенти спеціальності «Публічне управління та адміністрування» зможуть знову відвідати Будинок Уряду України та поспілкуватися з посадовими особами Кабінету Міністрів України.
Заступник Міністра аграрної політики та продовольства України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Тарас Дзьоба озвучив учасникам основні тренди, які спостерігаються у процесі цифровізації держави. Окремо він звернув увагу на цифрових компетентностях державних службовців. Наразі, у органах державної влади використовуються системи електронного документообігу, тому вже під час навчання студенти повинні вчитися працювати з ними в університеті. Для державного службовця важливо знати декілька іноземних мов, використовувати ширші можливості стажування, поглиблювати знання з управління масивами цифрової інформації, економити час завдяки використанню сучасних IT-продуктів та рішень. У навчальний план доцільно внести дисципліни, що формують IT-навички у здобувачів вищої освіти.
Директор Директорату державної політики у сфері санітарних та фітосанітарних заходів Міністерства економіки України Андрій Пивоваров наголосив на необхідності знання державними службовцями законодавства з питань державної служби, специфіки діяльності окремої галузі або сфери діяльності, нормативно-правової бази. На його думку, до важливої компетентності у підготовці фахівців доцільно віднести вміння розглядати одну і ту ж саму річ під різники кутами зору та мати декілька варіантів вирішення проблем. Він також розповів про основні напрями діяльності державних службовців та їх завдання у сфері проведення санітарних та фітосанітарних заходів. Інна Мєтєлєва, керівник проектного офісу Агрополітичний діалог «Аграрна рада», екс-заступник Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства вважає, що для успішної професійної кар’єри державному службовцю необхідно вільно володіти іноземною мовою, бути в курсі усіх подій та вчасно реагувати на виклики сьогодення, вміти комунікувати з цільовою аудиторією, постійно удосконалювати вміння відповідно до специфіки своєї діяльності та знати систему управління.
Заступник голови Чабанівської селищної ради Київської області Юрій Бондар зупинився на окремих проблемних питаннях, які виникали в органах місцевого самоврядування під час реалізації адміністративно-територіальної реформи. Забезпечення фінансової спроможності територіальних громад він продемонстрував на прикладі Чабанівської селищної ради. На думку випускника магістерської програми “Публічне управління та адміністрування” НУБіП України, університет дійсно готує фахівців, спроможних розробляти, аналізувати і реалізовувати публічну політику, ефективно й результативно виконувати управлінські функції, сприяти інноваційним процесам у публічному управлінні на основі світових та європейських стандартів. Надані ним рекомендації щодо підвищення якості освітнього процесу обов’язково будуть враховані гарантами програм.
менеджменту інноваційної діяльності та дорадництва