ПОРІВНЯЛЬНА ОЦІНКА РІЗНИХ ФОРМ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

May 20, 2020
Факультет захисту рослин, біотехнологій та екології

Події останніх місяців показали, що дистанційна форма навчання в умовах вимушеного карантину найкраще підходить для всіх представників освітнього процесу. Викладачі кафедри загальної екології та безпеки життєдіяльності за останні роки створили електронні навчальні ресурси по всім дисциплінам, які веде кафедра. Ми багато часу приділяємо саме відповідності своїх курсів сучасним критеріям науково-змістовних, методичних та структурно-функціональних вимог. Тому перехід з аудиторного навчання на дистанційне відбувся плавно, виважено і креативно.

Для порівняльної оцінки різних реалій навчання були взяті дані вивчення матеріалу з дисциплін "Екологія", "Моніторинг довкілля! і «Безпека праці та життєдіяльності». Дисципліна «Безпека праці та життєдіяльності» читалась у першому семестрі для 1-го курсу юридичного та економічного  факультету 3 курс педагогічного та факультету інформаційних технологій; 4 курс факультету харчових технологій та управління якістю продукції АПК(ХТІ).  В цілому, за перший семестр були опрацьовані результати успішності 263 студентів. В другому семестрі на курс дисципліни «Безпека праці та життєдіяльності» було зараховано 286 студентів: 1 курс економічного факультету, 1-й та 2-й курси - лісогосподарського факультету; 3-й курс факультет інформаційних технологій, 1-й курс ННІ енергетики, автоматики і енергозбереження.

У першому семестрі навчання студентів на Навчально-інформаційному порталі (кількість відвідувань, терміни здачі робіт) практично не відрізнялись від успішності студентів в аудиторії. В кожній групі, з перших занять, виділялось в середньому 25 % студентів, які завжди готувались до занять, не пропускали ні лекцій ні практичних і, зазвичай, все вчасно здавали на платформі elearn. Ще, приблизно 30 % - це студенти, які, дещо, затягували з термінами здачі робіт, але, особливо після нагадувань, виконували всі задачі.

 

Рис.1 Успішність студентів у І семестрі

У всіх інших студентів прокидалась нестерпна жага до навчання перед проміжною атестацією, або лише за тиждень до початку сесії.

Як правило, проходження матеріалу студентами різних курсів відрізняється. Особливої різниці між спеціальностями не помітно. Студенти першого курсу більш активно працювали і вчасно пересилали виконанні завдання. Тому, навіть за тиждень до залікової сесії 90% першокурсників справились з завданнями. Студенти третіх курсів, на жаль, згадували про навчання під час проміжної атестації (45%) та перед сесією (60%) .

а)                                           

 

б)

Рис. 2. Порівняльна оцінка електронного навчання студентів у І (а) та ІІ (б)семестрах

В другому семестрі для порівняльної оцінки також проаналізована успішність студентів різних факультетів та курсів. Виділено основні аспекти:

-                     студенти першого курсу також показують кращі результати, як із терміном здачі так і з якістю виконаних робіт;

-                     терміни виконання завдань при повному дистанціюванні були більш плавними, а успішність залишалася стабільною − 25%-28% слухачів у кожній групі показують відмінні результати;

-                     результати дистанційного навчання залежать від здатності студентів до самостійної роботи, їх свідомості та самодисципліни;

-                     наявність постійного контролю з боку викладача підвищує продуктивність і якість дистанційного навчання, про що свідчить також і збільшенні активності слухачів після проведення відеолекцій.

Необхідність проведення інтерактивних занять у процесі дистанційного навчання спонукала нас до пошуку нових інструментів та сервісів. Ми з колегами почали використовувати хмарні сервіси платформи ZOOM [3], що має зручну інтеграцію з багатьма сучасними технологіями, які використовуються у дистанційному навчанні, зокрема платформою Moodle. Тому, якщо до введення карантину студенти працювали на навчальному порталі elearn.nubip.edu, то підчас віддаленої роботи дуже легко адаптувались до відеолекцій, практично не змінюючи алгоритм роботи (рис.3).

 
До недоліків навчання в режимі повного дистанціювання можна віднести:

-       збільшення навантаження на викладача через ускладнене розуміння студентами завдань без попереднього пояснення (студенти частіше виходили на прямий контакт - на нашу думку, спрацьовує так званий «принцип 12 класу» (студенти перших курсів немовби «залишаються» у стінах школи);

-       наявність постійного контролю підвищує продуктивність і якість дистанційного навчання, особливо, збільшується  активність слухачів після проведення відеолекцій, особливо при попередньому нагадуванні студентам першого курсу.

-       навчання студентів, які почали працювати на курсі після введення карантину, не будучи знайомими з викладачем, відрізнялось пониженою активністю - подання матеріалу викладачем позбавлялось емоційного зафарбування.

Якість дистанційного навчання великою мірою залежить від надійного технічного та програмного забезпечення. Саме в нашому університеті, в положенні про облік і планування педагогічного навантаження враховуються години, витрачені не лише на створення та оновлення електронних навчальних курсів, а й їх використання у процесі навчання студентів. Це створює мотиваційний рівень як до розробки дистанційного курсів, так і до роботи з дистанційними технологіями. Ми маємо достатній досвід роботи з дистанційними курсами (більше 6 років) і звертаємо увагу на необхідність постійних правок і оновлень на кожному курсі, особливо виходячи з реалій віддаленого навчання. Саме завдяки попередньому досвіду, вдалось, практично, не міняти темп і якість викладання матеріалу. Звичайно, поєднання дистанційних методів і аудиторної роботи - це не тільки складно, але і забирає багато особистого часу.

Робота в надзвичайних умовах карантину підтвердила правильність стратегії університету на впровадження інформаційних технологій в навчальний процес. Хочемо з вдячністю відмітити професіоналізм і самовіддачу викладачів факультету інформаційних технологій з вдосконалення е-освітнього кластеру дозволило нам з честю вирішити всі "карантинні" проблеми не знижуючи якість навчального процесу.

 

Лариса Піскунова, к.-с.г. н., доцент

Володимир Боголюбов, д. пед. н., професор

кафедри загальної екології та безпеки життєдіяльності

 

 

 

Захисти дисертаційРегіональні навчальні заклади (синій)Набір на навчання (синій)_2015

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook