СПІВПРАЦЯ, ВОЛОНТЕРСТВО, НАВЧАННЯ І ПРОФОРІЄНТАЦІЯ

18 February 2018, 10:00
м. Київ

 

     Для кафедри соціальної педагогіки та інформаційних технологій в освіті на чолі з доктором педагогічних наук, професором Л. Вікторовою дуже важливою складовою підготовки майбутніх соціальних педагогів/соціальних працівників є співпраця з Центрами соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді м. Києва, проведення на їх теренах навчальних і виробничих практик, волонтерська діяльність студентів, надання їм можливості «постійно навчатися і рости» (за Бодо Шефером). Майбутня професія для Ірини Магей, студентки групи СП-1501 гуманітарно-педагогічного факультету – це щоденна сходинка до самовдосконалення. Вона – студентка, що навчається на денній і заочній формі, активістка, волонтерка, староста групи, постійна учасниця всіх заходів, що організовуються Центрами соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді м. Києва.
 
       18 лютого 2018 року мережа Центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді міста Києва запросила у Гідропарк (на о. Долобецький) своїх клієнтів – сім’ї, що опинились у складних життєвих обставинах, щоб яскраво та весело провести зиму та відпочити у родинному колі на сімейному пікніку. Організаторами свята виступили: Київський міський центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, Київський міський палац дітей та юнацтва за підтримки українсько-турецького культурного центру «Сяйво». Захід відвідав начальник Служби у справах дітей та сім’ї КМДА Танцюра В. А.
       Соціокультурний захід «Масляна» проходив у форматі сімейного пікніка.
 
      Учасників свята очікувала насичена соціокультурна та спортивна програма, яка включала конкурси, квести, туристичні випробування, де кожен міг проявити свою винахідливість, силу та розум, а також отримати нові навички: в’язання вузлів, надання першої медичної допомоги та ін. Діти та їх батьки під час станційних ігор та вікторин змогли більше дізнатися як про старовинні традиції святкування Масляної, так і про українські традиції, звичаї та обряди Колодія, бога шлюбу, примирення та взаєморозуміння, поновлювача втрачених сил навесні. Колодій приходить до нас на останньому тижні перед Великим постом.
      Добрі люди пошановують своє повесніле сонечко святом на честь Колодія, тієї благословенної пори, коли зима зустрічається із весною. Це велике свято триває упродовж семи днів. Усі ці дні люди не роблять значних робіт, не шиють і не прядуть, а славлять свого бога Колодія та сонце, весну і світло. 
      Після урочистої зустрічі запрошують Колодія до себе на гостини. Першого дня відзначають родини його. У понеділок, напередодні Великого посту, на Масляну (так називають цю пору, бо тоді вживають переважно молочні страви, передусім вареники з сиром та маслом) зранку жіноцтво збиралося в корчмі справляти Колодки. 
 
       Одна з жінок клала на стіл невеличке звичайнісіньке полінце, що символізує собою частину Дерева Життя – «Колоду». Інші жінки вповивають колодку полотняним шматтям. Купивши горілки, сідають за стіл навколо неї, п’ють та вітають одна одну з народинами. 
    Сповита колодка залишалась в шинку аж до суботи, бо у понеділок вона народилася, у вівторок хрестилась, у середу похрестини, у четвер колодка помирає, в п’ятницю її хоронять, а в суботу оплакують. Звичайно, ніхто за нею не плакав, веселі розваги тривали як при «народженні», так і при «смерті».
 
       Після святкування народин Колодки заміжні жінки обходили ті родини, де були парубки, що не поженилися шлюбного сезону впродовж останніх м’ясниць, і прив’язували матерям колодку до ноги. У такий спосіб карали і дівчат, які перебирали женихами і не встигли пошлюбитися, а вже пора мати діток, носити і пестити їх на руках, як і матерям колисати колисочку з онуками. Дівочу колодку оздоблювали барвистими стрічками та паперовими квітками і прив’язували до лівої руки, а не так як хлопцям до ноги. Парубки заздалегідь готувалися до Колодія, від якого можна відкупитися грішми або горілкою, а ще намистом, стрічками чи хустиною. Таким Колодій нагадує: «Не женився єси, то колодку носи!» Ось так, бог шлюбу не лише благословляє подружнє життя, а і карає тих, хто легковажить ним та порушує обітницю.  
      Це свято багате веселими та радісними ігрищами. Бог Колодій жартує, однак водночас і навчає тих, хто не одружився або не має дітей, бо він ще і опікун подружнього життя, сприяє скріпленню нової родини, дбає про здоров’я і життєві радощі, охороняє від недуг.
    У часи, коли люди проводжають зиму та закликають весну, Колодій допомагає їм повертати втрачене здоров’я, бо саме тоді людина відчуває загальну втому, безсилля – не вистачає свіжої сонячної садовини та городини. А тому ще ранньої весни, влітку та на початку холодів, коли цвіте та буяє рослинне царство, вміли наші далекі предки готувати Колодіїв напій. 
 
       Барвистого різнотрав’я в доброго бога вдосталь: медунка, подорожник, цикорій, яглиця, м’ята, чебрець, липовий цвіт, кропива, деревій, горобина, калина, смородина, аґрус, первоцвіт, підмаренник, верес, материнка... Особливо для сонячного напою відшукуються сонячні рослини, які цвітуть яскравими квітками жовтого кольору. 
     У давнину таємниці приготування божественного напою Колодій довіряв лише вибраним людям: чародіям, ворожбитам, характерникам, бо вони особливі – «знахарські», а тому здатні повертати здоров’я навіть приреченим смертельною недугою хворим. Запалений сонцем Дажбога, очищений вогнем Сварожича, замовлений душею зоряного неба предків медово-сонячний напій спроможний очистити від скверни не лише тіло, а й душу.
 
      Упродовж усіх семи днів наш прадавній народ смакує Колодієві напої. Сьомого дня разом з Колодієм повинні були вмерти усі злі та ворожі сили, а тому в кінці розваг Колодій ще раз щедро обдаровував людей своєю сонячною іскристою добротою. Всі раді йому, цілуються, жартують та співають пісень, бо наближається Святе Воскресіння:
Ой спасибі, Колодію,
Що зібрав до купки,
Гостювали, цілувались,
Аж злипались губки!
     Святкування спільного свята Масляної, смакуючи млинцями, гуртуючись в іграх, забавах, пізнаючи звичаєву культурну прадавню спадщину, додавало сил, енергії, віри в майбутнє всім учасникам дійства, особливо дітям з родин, що опинились у складних життєвих обставинах. 
 
        Родзинкою цьогорічного заходу була робота «Радіо «Шкварки». На святі були організовані і родинні змагання для сімей-клієнтів ЦСССДМ м. Києва, де для перемоги потрібно було проявити згуртованість та злагодженість дій всіх членів сім’ї. Під час заходу вони радо спілкувалися, частувалися варениками та млинцями, а також отримали продуктові набори особисто від українсько-турецького культурного центру «Сяйво». Наприкінці свята кожний на папері міг написати те, що він хотів би залишити у минулому та кинути у вогнище. За традицією спалили опудало – «Чучеліну». А з ним  – всі тривоги, прикрощі, труднощі, непорозуміння, безгрошів’я, хвороби... 
      У рамках заходу працював консультативний пункт із безкоштовних послуг для сімей м. Києва від фахівців мережі Центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді м. Києва. Організація і проведення змістовного дозвілля – одна зі складових частин комплексної системної допомоги Центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді у процесі соціальної адаптації та реабілітації сімей, які опинились у складних життєвих обставинах.
 
 
         Ірина мала ще одну важливу місію. Ознайомити школярів з рідним Alma Mater, факультетом та спеціальностями кафедри, запросити на навчання і своїм власним прикладом студентки-волонтерки привабити, переконати, надати інформацію не тільки про факультет й університет, а і про можливості кафедри культурології, фізичного виховання і військової кафедри. 
 
 
Ірина Магей,
студентка групи СП-1501
гуманітарно-педагогічного факультету,
Тамара Ковальчук,
доцент кафедри соціальної педагогіки
та інформаційних технологій в освіті,
наставник групи СП-1501
 

 

Регіональні навчальні заклади (синій)Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook