На шляху до системи менеджменту якості
Якість освіти – один з основних критеріїв розвинутості країни і визначає її положення та авторитет у світі. Глобалізація освітніх процесів, зростаюча конкуренція серед вищих навчальних закладів України і світу, зменшення обсягів фінансування з боку держави – ці фактори вже сьогодні суттєво впливають на стан ВНЗ. Результатом пошуку нових сучасних підходів до управління, які б забезпечували ефективність та цілісність технологічних, педагогічних, управлінських, економічних та організаційних інновацій, стало стратегічне рішення керівництва нашого університету - розробити та впровадити систему менеджменту якості відповідно до вимог міжнародного стандарту ISO 9001:2008.
Система менеджменту якості – це інструмент для керівників всіх рівнів, його використання дає змогу не лише підвищити ефективність роботи, але й забезпечує конкурентоспроможність і постійний розвиток будь-якого підприємства.
Стандарт ISO 9001:2008 базується на восьми принципах та містить універсальні вимоги до систем управління якістю:
- роль керівництва (лідери встановлюють єдині цілі та шляхи їх досягнення. Вони створюють середовище, в якому працівники можуть бути повністю залучені в досягнення цілей організації);
- орієнтація на споживача (організації залежать від своїх споживачів, тому потрібно розуміти теперішні та майбутні потреби споживача, виконувати його вимоги та намагатися перевершити очікування);
- залучення персоналу (працівники всіх рівнів складають основу організації; залучення їх у досягнення цілей дозволяє використовувати їхні здібності на користь організації);
- процесний підхід (бажаний результат досягається більш ефективно, якщо відповідними ресурсами та видами діяльності управляють як процесами);
- системний підхід (визначення, розуміння та управління діяльністю як системою взаємопов’язаних процесів сприяє результативності та ефективності організації);
- постійне вдосконалення (незмінною метою організації є її безперервне покращення);
- прийняття рішень на підставі фактів (основою ефективних рішень є аналіз даних та інформації);
- взаємовигідні стосунки із постачальниками (здатність організації та її постачальників створювати цінності підвищується на основі взаємовигідних стосунків).
Розробка та впровадження системи менеджменту якості неможливі без активного залучення всього колективу університету. В травні була створена робоча група, яка пройшла відповідне навчання та впродовж літа активно працювала - вивчала досвід міжнародних університетів, визначала процеси НУБіП України, відповідно до вимог міжнародного стандарту ISO 9001:2008 та стандартів Європейської асоціації гарантії якості у вищій освіті, аналізувала їх теперішній стан.
Ця інформація, кращі практики управління університетами стали основою для проектування системи менеджменту якості НУБіП України – більше сорока процесів освітньої та наукової діяльності, ресурсного забезпечення, вимірювання та покращення. Сьогодні члени робочої групи розробляють документовані процедури – внутрішні регламентні документи, які визначають порядок управління університетом відповідно до вимог міжнародних стандартів. Наступний крок – впровадження…
І. Тавлуй,
начальник відділу управління якістю