Академічна доброчесність як орієнтир навчання на факультеті аграрного менеджменту

November 4, 2024
Кафедра адміністративного менеджменту та зовнішньоекономічної діяльності

       Якісна зміна системи вищої освіти вимагає розроблення нових підходів до навчання та викладання, утвердження чесності та етичних цінностей в освітньому процесі і науковій діяльності, створення нових механізмів побудови комунікації в закладах вищої освіти, що сприятиме формуванню високої академічної культури, носіями якої будуть науково-педагогічні працівники та здобувачі освіти.

 

Освітній процес, як і будь-яка інша сфера діяльності, пов’язаний з моральними та етичними аспектами. Вони охоплюються таким поняттям, як академічна доброчесність. Це одна з базових вимог при здійсненні освітнього процесу, якої дотримуються всі учасники освітнього процесу на факультеті аграрного енеджменту.

Ось чому пояснення основних засад академічної доброчесності студентам  в процесі навчальної діяльності стає одним із найбільш важливих завдань. Тому на одному із чергових занять з дисципліни «Вступ до фаху» із здобувачами першого (бакалаврського) рівня вищої освіти ОПП «Менеджмент» гарант програми Бутенко В.М. розглянула надзвичайно важливе питання про необхідність дотримання принципів академічної доброчесності.


 

 

 

Викладач відмітила, що академічна доброчесність - це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень. 

Під час заняття було зроблено акцент, що академічна доброчесність є невід’ємним аспектом діяльності Національного університету біоресурсів і природокористування України та факультету аграрного менеджменту. Тому у  Положенні «Про академічну доброчесність у Національному університеті біоресурсів і природокористування України» визначено основні заходи, які запобігають порушенням академічної доброчесності.

 

Дотримання академічної доброчесності для здобувачів вищої освіти передбачає: самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання (для осіб з особливим освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їх індивідуальних потреб і можливостей); посилання на джерела інформації у разі використання ідей, тверджень, відомостей; дотримання норм законодавства про авторське право; надання достовірної інформації про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності.

 

Разом із студентами було розглянуто питання, що вважається порушенням академічної доброчесності. До різновидів порушення академічної доброчесності відносять: фабрикацію, обман, списування та хабарництво. Фабрикація полягає у фальсифікації результатів досліджень, обман тлумачать як надання завідомо неправдивої інформації, а списування – як використання без дозволу зовнішнього джерела інформації. Іще одним різновидом плагіату є самоплагіат, який визначають як оприлюднення (частково або повністю) власних раніше опублікованих результатів як нових.

Одним із пріоритетних напрямів політики НУБіП України та факультету аграрного менеджменту є створення відповідних умов, спрямованих на запобігання проявів академічної недоброчесності. Зокрема,  встановлено жорсткі вимоги до виявлення плагіату, роботи перевіряються спеціалістами і лише після детальної перевірки підлягають чи то випуску, якщо це наукова стаття, чи то допускаються до захисту, якщо це стосується кваліфікаційних робіт. Також на факультеті створюються умови, які сприяють самовдосконаленню й власному розвитку усіх учасників освітнього процесу, формується такий психологічний клімат в колективі, де неприпустимою є навіть думка про порушення академічної доброчесності. Усі науково-педагогічні працівники постійно формують у кожного здобувача вищої освіти почуття самоповаги й внутрішнього несприйняття можливості привласнювати чужі думки та ідеї, презентуючи їх як власні; допомагають виробити навички використання у власних дослідженнях лише перевірених, вірогідних та науково обґрунтованих джерел інформації.

 

 

Знання та дотримання принципів  академічної доброчесності формує свідомість та відповідальне ставлення здобувачів вищої освіти до виконання усіх видів робіт, починаючи з написання доповіді, реферату чи звіту і закінчуючи науковою роботою.

 

 

Академічна доброчесність поєднує в собі етичні норми й правила поведінки людини в освітньо-науковому середовищі та механізми їх реалізації на практиці. Доброчесність  формує цілий комплекс чинників, які визначають  спроможність та бажання  протидіяти академічній нечесності. Формується цілісна система норм та  правил для запобігання випадків академічної недоброчесності. Тому академічна доброчесність дійсно є орієнтиром для досягнення успіху в науково-освітянській діяльності, є дієвим інструментом забезпечення і посилення якості підготовки кваліфікованих менеджерів.

Віра Бутенко, д.е.н., професор кафедри 

адміністративного менеджменту

 та зовнішньоекономічної діяльності


 

Регіональні навчальні заклади (синій)Набір на навчання (синій)_2015Захисти дисертацій

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook