Впроваджуємо кращі зразки інклюзивних практик в соціальній сфері на міжнародному рівні!

11 October 2024, 10:02
Національний університет біоресурсів і природокористування України долучився до імплементації міжнародного проєкту INSIGHT- INCLUSIVE TEACHING METHODS IN HIGHER EDUCATION Erasmus+ 2024
 
 На рівні європейської політики все більше уваги приділяється правам людини та забезпеченню соціальної справедливості. В умовах сьогодення інклюзія розглядається як цінність і як стратегія сприяння соціальній єдності, громадянству та більш справедливому суспільству. Таким чином, ключовим політичним пріоритетом для всіх країн, які працюють над зазначеним баченням, має бути планування більш ефективних програм професійної підготовки, навчання та перманентних систем підтримки, що зосереджені на розширенні можливостей освітян для васпекті участі в інклюзивних практиках з метою забезпечення високоякісного освітнього процесу.
У контексті вищої освіти транснаціональні документи визначають два тісно взаємопов’язані пріоритети: розвиток інклюзивної культури, політики та практики гарантування загальних соціальних прав (Unesco, 2019; UNHCR, 2021) та підвищення якості навчання, викладання та професійної підготовки (High Level Group EU 2013; EHEA conferences of Yerevan 2015; Paris 2018; Rome 2020).
Фундаментальна проблема, що передує ефективним змінам у викладанні полягає в наявності помітних бар’єрів на рівні переконань, ставлень і практики освітян, адміністрацій, які часто створюють упередження, непорозуміння, особливо щодо учнів та студентів з ООП.
На жаль, кількість учнів та студентів з особливими освітніми потребами (ООП) постійно зростає, відповідно виникає необхідність використовувати спеціальні засоби навчання, які часто все ще вважаються «винятковими», тому сприймаються як відповіді на «індивідуальну проблему», а не рівні можливість для кожного.
Основна мета проекту полягає в тому, щоб озброїти освітян цілеспрямованими навчальними стратегіями та інструментами, сприяти навчанню та участі студентів університетів з ООП в інклюзивній реляційній моделі, в якій відмінності не можна звести до категоричного індивідуального ставлення.
 
Країни та ЗВО-партнери: UNIMORE (IT); NULES OF Ukraine; Vienna University of Economics and Business (AT); Universidad Pablo de Olavide (ES); Scuola universitaria professionale della Svizzera italiana - SUPSI (CH); European Dyslexia Association - EDA (BE); SOS dislessia (IT); ForModena (IT).
У Національному університеті біоресурсів і природокористування України беззаперечно підтримуються ініціативи щодо розвитку освітньої інклюзії і основні засадничі постулати відображені у реляційно-екологічної моделі (Bronfenbrenner, Morris, 2006), підхід можливостей (Sen, 1985; Nussbaum, 2004), універсальний дизайн.
Освітній процес в НУБіП України базується на існуючій нормативно-правовій базі, із дотриманням основних Положень Конвенції ООН про права людей з інвалідністю 2006 року, яка ратифікована в Україні 16.12.2009 р., та набрала чинності 06.03.2010. Відповідно до Законів України «Про освіту» (2017 р) та «Про вищу освіту» (2014 р) у закладах освіти України різних рівнів впроваджено інклюзивне навчання. У закладах вищої освіти інклюзивне навчання передбачає систему освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.
У НУБІП України є ресурси для застосування ідей інклюзивних методик навчання, зокрема:
1)    Просторові, включають у значній мірі наявність архітектурної доступності, інформативність та зручність для здобувачів
2)    Матеріально-технічні, які включають спеціалізований технічний супровід (розумне пристосування: надання студентам спеціалізованого технічного обладнання для доступності навчального процесу). В НУБіП України створено спеціалізовані лабораторії:
1. Навчально-науковий центр «Лабораторія соціально-психологічної реабілітації», яка оснащена засобами реабілітації, психологічного розвантаження та арт-терапії;
2. Інклюзивний комп’ютерний клас «Лабораторія цифрових технологій в соціальній роботі», який оснащений спеціалізованим обладнанням для здобувачів з особливими освітніми потребами;
3. Лабораторії Іпо- та апітерапії із відповідним оснащенням. Також у структурі університету є Ботанічний Сад для проведення занять із природотерапії. Для медичного супроводу осіб з інвалідністю створений оздоровчий центр, а для фізичної реабілітації функціонує спортивний комплекс.
3)    Кадрові ресурси передбачають наявність фахівців, які здійснюють різні види супроводу здобувачів з особливими освітніми потребами: практичні психологи, наставники студентських груп, фахівці відділу соціальної роботи, медичний персонал, науково-педагогічні працівники, які підвищують кваліфікацію і набувають інклюзивної компетентності.
4)    Методичні ресурси адаптовані до потреб здобувачів з інвалідністю (методи, прийоми, техніки, технології викладання)
5)    Виховне середовище, яке включає систему заходів, аудиторної та позааудиторної роботи з формування інклюзивної культури в учасників освітнього процесу.
 
Kick-off зустріч відбулася у Відні WU, що вражає футуристичними просторовими ідеями.
 
В рамках проєкту передбачається збільшити кількість заходів, спрямованих на формування інклюзивної компетентності, інклюзивної культури, навичок безбар’єрного спілкування учасників освітнього процесу, впровадження зразкових інклюзивних практик.
 
Представники НУБІП України окреслили актуальні питання щодо ролі університетів у суспільстві, стратегії формування та впровадження інклюзивного підходу, сприяння кар’єрного розвитку студентів з ООП та інвалідністю в форматі інтернаціоналізації освіти тощо. Було визначено ключові параметри конкурентоспроможності інклюзивного фахівця та вказано на актуальні шляхи та програми, що провадяться кафедрою соціальної роботи та реабілітації гуманітарно-педагогічного факультету Національного ун-ту біоресурсів і природокористування України. Піднята тема викликала жваве обговорення загалу, зважаючи на її актуальність.  
Долучена до заходу наукова спільнота отримала структуроване та цілісне уявлення щодо актуальних питань подальшого менеджменту за проєктом та висвітлила досвід провадження надсучасних стартапів, поділилися проєктними ідеями та поглядами. 
 Завдячуючи організації зустрічі у змішаному форматі провідні фахівці висвітлили досвід з актуальних питань та отримали новітні робочі інструменти провадження кращих світових практик в ракурсі соціальних інклюзивних інновацій у соціальних вимірах освітніх процесів. Таким чином, ми отримали можливість впровадити та примножити інноваційний досвід світового зразка, який має здійснюватися в раціональному поєднанні з інноваційним досвідом українських науковців, що ефективно долають надскладні виклики сучасного суспільства.
Сформована наукова думка, відкриті новітні можливості співпраці, розкриті питання, надані ідеї для роздумів мають активізувати діяльність фахівців у сфері інклюзії, з точки зору громадянської соціально згуртованої позиції Університетів, що матиме позитивний вплив на розвиток Нашої Держави!
Переосмислення викладання в перспективі універсального дизайну підтримує зміну переконань, поглядів і практики викладачів університетів і має, як кінцевий наслідок, покращення якості інклюзії та соціальної згуртованості на контекстному рівні.
Результати заходу інтегрують до наступної міжнародної онлайн та офлайн конференцій в рамках проєкту. Переконливо працюємо над ІДЕЄЮ та СТРАТЕГІЄЮ, щоб отримати РЕЗУЛЬТАТ!
професор кафедри соціальної роботи та реабілітації, 
Дар’я СУПРУН
Набір на навчання (синій)_2015Регіональні навчальні заклади (синій)Захисти дисертацій

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook