Український форум якості освіти UQAF-2024 – в Національному університеті біоресурсів і природокористування України
Сьогодні на базі нашого університету – з дотриманням необхідних заходів безпеки – розпочав свою роботу Український форум якості освіти UQAF-2024, організований Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти і НУБіП України. У ньому взяли участь більше 800 учасників з багатьох регіонів України, увазі яких до початку роботи були запропоновані постерна сесія з презентацією зразкових практик, екскурсійні маршрути університетом, зокрема його родзинкою – ботанічним садом та сучасними навчально-науковими лабораторіями, здобутки вчених університету тощо.
Вибір місця для проведення такого представницького заходу, звичайно ж, випадковим не був. Вже багато років поспіль НУБіП займає топові місця у рейтингу вишів України, має потужну наукову базу. От і зараз факультети гуманітарно-педагогічний, юридичний, захисту рослин, біотехнологій та екології, землевпорядкування, агробіологічний та ННІ лісового і садово-паркового господарства представили свої досягнення та здобутки. Унікальність, інноваційність наших лабораторій, зразкові освітні програми, передові методи та методики навчання, комфортне освітнє середовище та матеріально-технічна база – все це робить наш університет зразковим майданчиком для подібних заходів.
Програма першого дня форуму, котрий учасники розпочали з хвилини мовчання на вшанування пам’яті захисників України, які полягли в боях з російським агресором, передбачала пленарну сесію «Майбутнє освіти в Україні» і панельну дискусію «Новий дизайн системи зовнішнього забезпечення якості в Україні». Їх модератором був голова Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти Андрій Бутенко.
З вітальним словом до учасників звернувся Голова Верховної Ради України Руслан Стефанчук, який відзначив актуальність тематики, винесеної Нацагентством на розгляд громади. У своєму виступі зазначив, що перед нами стоять виклики й задачі щодо гармонізації законодавства України та ЄС у сфері освіти і науки. І ці зміни важливі передусім для нас, адже освіта важлива для майбутнього України. Також Голова Парламенту зосередився на кількох пріоритетних питаннях. Передусім це повернення до офлайн навчання і створення умов для безпечного навчального процесу. Це і питання ментального здоровʼя, проблеми професійного вигорання науково-педагогічних працівників, посттравматичних розладів у студентів та викладачів. Окрема увага – темі справедливої оплати праці працівників освіти, яку ми маємо порушувати, хоча й з урахуванням головного пріоритету держави – забезпечення оборонного сектору України. Акцентував також на важливості звʼязку освіти і науки з бізнесом та роботодавцями. Наші навчальні заклади мають випускати фахівців, професії яких затребувані на ринку. Важливим є і питання акредитаційної експертизи. Тут мій заклик дуже простий: лише зміст, а не кубометри паперу та паперової звітності, є мірилом якості. Також наголосив на темі конкурентноздатності наших вищих навчальних закладів, передусім на світовому рівні. Український Парламент ухвалив Закон України «Про застосування англійської мови в Україні», must have для кожного з нас. Тож закликав освітні заклади скористатись цим шансом інтелектуальної трансформації. Наостанок Руслан Стефанчук акцентував на темі ШІ в освіті і на тому, як штучний інтелект може слугувати покращенню якості навчання.
Міністр освіти і науки України Оксен Лісовий підкреслив: за нинішніх умов у вищій освіті вкрай потрібно утримати в країні студентів та науково-педагогічних працівників, повернути додому тих, хто у лиху годину змушений був виїхати за кордон.
Міністр Кабінету Міністрів Олег Немчінов у своєму виступі зазначив на важливості піднятих тем і закликав використати майданчик для плідної дискусії та напрацювання дієвих рішень.
Ректор НУБіП України Вадим Ткачук подякував за вибір нашого університету як платформи для такої надважливої дискусії на правах співорганізатора. Висловлюючи думку університетської громади, він зазначив: для забезпечення якості вищої освіти в Україні в умовах війни варто сконцентруватися на наступному. Перше: завершити інституціональну реформу і сформувати справжню автономію університетів. Друге: запровадити кращі практики цифровізації управління галуззю, закладами вищої освіти та взаємодії зі здобувачами вищої освіти. Третє: створити умови взаємовигідної співпраці університетів та бізнесу. Четверте: сприяти підвищенню рівня викладачів - як особистісного, так і професійного. П’яте: створити і реалізувати державну програму підвищення конкурентноспроможності університетів на міжнародному рівні.
Вадим Ткачук представив гостям 126-річну історію університету, його нинішні можливості і перспективи – як на національному, так і міжнародному рівні. Його гордість – наші випускники (а їх за цей час підготовлено понад 250 тисяч), серед них два голови парламенту, віце-прем’єри, багато міністрів і депутатів ВРУ різних скликань, керівників великих підприємств і об’єднань. Професор Анатолій Швиденко у складі групи науковців-експертів з питань змін клімату отримав Нобелівську премію миру. Ми маємо де і кому навчати: 356 сучасних лабораторій, понад тисячу науково-педагогічних працівників з науковим ступенем та вченим званням.
Щодо рейтингів: НУБіП на 7-му місці у національному рейтингу ТОП-200 Україна, третій – у рейтингу прозорості WEBOMETRICS, активно позиціонується у міжнародних рейтингах QS і The times Higher education. Університет реалізує на сьогодні 50 бакалаврських, 70 магістерських і 37 докторських програм підготовки, 4851 навчальний електронний курс доступний студентам на університетському освітньому порталі elearn.
Наша формула забезпечення якості освіти передбачає сучасну матеріально-технічну і лабораторну базу (яка щороку оновлюється у співпраці з бізнесом), актуальні навчальні плани та зміст дисциплін, функціонування рад роботодавців та кар’єрне консультування, практико орієнтоване навчання, інклюзивне середовище, залученість до наукового пошуку, реалізація можливостей міжнародної співпраці. Базами для практик студентів є лідери ринку галузей. Університет на сьогодні має 42 міжнародні угоди про мобільність через програми Еразмус+, НАВА, Мевлана на суму понад 500 тисяч євро, активно розвивається співпраця з двома альянсами європейських університетів – ЮНІ ГРІН і ІУГРІН; виконуються три проєкти ГОРИЗОНТ ЄВРОПА, проєкти Твіннінг, 8 програм подвійних дипломів, у т.ч. у межах спільної школи біоресурсів з Університетом Ліньї (Китай). І предмет особливої гордості колективу - реалізація програми «Фахівець. Громадянин. Патріот», що формує національну свідомість, патріотизм, пропагування національної культури, традицій, цінностей, мотивацію і відповідальність у сьогоднішніх студентів, а в майбутньому – лідерів на своєму місці, у своїй країні.
Серед спікерів форуму були і голова Державної служби якості освіти України Руслан Гурак, співзасновник Української студентської ліги Кирило Демченко, президент Національного університету «Києво-Могилянська академія» Сергій Квіт, заступниця голови Нацагентства Наталія Стукало.
По перерві робота форуму продовжилася у формі панельних дискусій, до яких долучилися президент НУБіП Станіслав Ніколаєнко, очільниця Української асоціації студентів Поліна Гомбалевська, декан Києво-Могилянської бізнес-школи Олександр Саврук, ректор Маріупольського державного університету Микола Трофименко, в.о. ректора Запорізького національного університету Микола Фролов та багато інших.
У ході Українського форуму якості освіти UQAF-2024 активно обговорювалися нові тренди європейських вишів та адаптація українських університетів до рівня європейської освіти, грантова допомога тощо. Також варто уваги те, що у межах форуму було презентовано й обговорено успішні практики за такими напрямами, як використання інформаційних технологій, досвід акредитації наших освітніх програм іноземними агентствами, організація навчання, орієнтованого до реальних вимог часу, інноваційні системи оцінювання, особливості сучасної освіти під час воєнного стану.
Дискусії тривають, Форум продовжує свою роботу.
Пресслужба