Початок навчального семестру на кафедрі екології агросфери та екологічного контролю: приклади застосування методів та форм навчання

February 11, 2023

 На кафедрі екології агросфери та екологічного контролю навчальний процес в умовах воєнного стану розпочався своєчасно та відповідно до розкладу занять, який був завчасно викладений на сайті університету й факультету захисту рослин, біотехнологій та екології. Науково-педагогічні працівники кафедри продемонстрували свою організованість та відповідальність.

Досить важливим у підготовці висококваліфікованих фахівців є забезпечення набуття студентами соціальних та комунікативних навичок. Саме тому на перших заняттях доценти кафедри проінформували студентів про заходи, які будуть проведені на базі університету, факультету та кафедр, під час яких студенти можуть удосконалити свої комунікативні та соціальні навички (soft skills). Викладачі ознайомили студентів із запланованими важливими подіями кафедри, такими як конференції, семінари та круглі столи. До таких заходів слід віднести Міжнародну конференцію «Продовольча та екологічна безпека в умовах війни та повоєнної відбудови: виклики для України та світу», присвячена 125-річчю заснування Національного університету біоресурсів і природокористування України (травень, 2023 р.), Міжнародну конференцію «Екологія – філософія існування людства» (квітень, 2023 р.), а також Науковий семінар, присвячений Всесвітнім Дням Землі, Води, Лісів, який планується організувати співробітниками кафедри екології агросфери та екологічного контролю (березень, 2023 р.). Викладачі сфокусували увагу і на доцільності діяльності наукового гуртка кафедри «Екологія довкілля», у якому активна участь студентів дозволить їм підвищити рівень своїх знань та вмінь і сприятиме розвитку наукових здібностей, креативності, поліпшенню комунікативної складової.

З метою ефективності проведення занять на кафедрі постійно організоване взаємне відвідування пар науково-педагогічними працівниками. Подібні заходи дозволяють оцінити ступінь методичного забезпечення дисциплін, наповнення їх відповідними сучасними матеріалами, а також оцінити ефективність застосування викладачами методів унаочнення й форм подання тої чи іншої теми. Відзначаємо, що доцент кафедри Євгеній Бережняк протягом першого тижня навчання відвідав заняття доцента кафедри Віти Строкаль, зокрема із дисциплін «Вступ до фаху» та «Екологічна паспортизація територій та підприємств» для освітнього рівня «Бакалавр». Аналізуючи заняття, Євгеній Михайлович відзначив високий професійний рівень підготовки доцента кафедри Віти Петрівни, вміння використовувати сучасні інформаційні технології для ефективності засвоєння студентами пройденого матеріалу, а також вміння тримати активність студентів протягом всього часу заняття. Після відвідування пар провів інтерв’ю з доцентом Вітою Строкаль.

Віта Петрівна, які саме методи та форми навчання Ви використовуєте під час занять? Чому саме їх?

Для проведення занять використовую платформи Cisco Webex та Zoom. Під час лекційних занять, окрім стандартних методів навчання я намагаюся використовувати методи, які дозволяють активізувати творчу активність студента на занятті («мозковий штурм» – на перших хвилинах заняття), стимулювати до вивчення матеріалу («дискусії» – перегляд короткого відео-фрагменту дискусійного питання і його обговорення). Прикладом вищенаведених методів навчання є застосування програми Kahoot для проведення «мозкового штурму», а також використання відео-фрагментів для проведення «дискусій» під час лекційного заняття з дисциплін «Вступ до фаху» та «Екологічна паспортизація територій і підприємств».

 

 Під час розробки лекційного матеріалу використовую сучасні інформаційні технології, такі як Canva, що одночасно дозволяє застосувати на лекційному занятті різноманітні інтерактивні вправи (відео, кросворди тощо) для активізації активності студентів та їх мотивації.

 

 Особливу увагу приділяю практичним заняттям, на яких використовую метод ділових ігор (дебати) та різноманітні інтерактивні вправи, під час яких студенти мають змогу виокремити власну позицію проблеми, обґрунтувати свою точку зору та на основі лекційного матеріалу – продемонструвати набуті знання у вирішенні конкретної екологічної проблеми. Для розробки ділових ігор використовую програму Padlet, яка дозволяє розділити студентів у підгрупи, надати їм відповідні завдання та одночасно слідкувати за прогресом їхнього виконання. Також з метою ефективного закріплення матеріалу та набуття умінь й навиків з певної теми занять, використовую програми Worldwall та LearningApps для розробки кросвордів.

 

  

 

 Вважаю, що застосування під час занять вище зазначених методів та форм навчання максимально сприяє засвоєнню матеріалу, дозволяє активізувати студентів до творчої дискусії та змотивувати їх до вивчення матеріалу. Слід зазначити, що всі теоретичні та практичні матеріали розміщені на платформі Elearn.

Віта Петрівна, яким шляхом Ви тримаєте комунікацію зі студентами під час онлайн навчання та всього навчального процесу?

Звісно що комунікація між викладачем та студентом під час онлайн навчання є досить важливим важелем для ефективної організації навчання та реалізації освітнього процесу в цілому. Зв'язок зі студентами тримаю через створені групи у Viber чи в Telegram каналах. Старости груп завжди мають зв'язок зі мною. Якщо у групи виникають питання, старости груп і самі студенти можуть зв’язатися зі мною, телефонуючи на мобільний телефон, листуватися через електронну пошту або ж контактувати безпосередньо через чат на платформі Elearn. На перших заняттях завжди демонструю свої контактні дані, а також надаю електронні покликання, де студенти можуть знайти інформацію викладача (сайти кафедр тощо). Зокрема, у другому семестрі 2022-2023 н.р. розробила короткі відео для студентів з конкретних дисциплін, в якому окреслила основні організаційні моменти початку навчання, надала інформацію про свої контактні дані та продемонструвала коротко програму дисципліни. Дані відео були розіслані старостам всіх груп за тиждень до початку навчання, щоб вони мали змогу дізнатися про викладача, методи та форми навчання, структуру дисципліни і знали, де знайти покликання на заняття. Вважаю, що такий підхід був досить ефективним, оскільки, по-перше, це дозволило організовано і своєчасно розпочати заняття; а по-друге, під час першого заняття, студенти уже володіли короткою інформацією про курс та були ознайомлені із контактними даними викладача.

 

 Дякуємо Вам за змістовну і вичерпну розмову й можливість відвідати заняття. І наостанок бажаю подальших успіхів на тернистій освітянській ниві!

 

 

Євгеній Михайлович Бережняк, доцент

кафедри екології агросфери та екологічного контролю

Набір на навчання (синій)_2015Захисти дисертаційРегіональні навчальні заклади (синій)

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook