Перші самостійні кроки у професії: студенти спеціальності «Соціальна робота» проходять навчальну ознайомчу з фаху практику
Перші самостійні кроки у професії: студенти спеціальності «Соціальна робота» проходять навчальну ознайомчу з фаху практику
June 16, 2022
У цьому неспокійному воєнному році перша в житті майбутніх соціальних працівників практика, що розпочалась 13 червня і триватиме два тижні, потребувала від її організаторів (керівники практики – Альона Альтанова та Ірина Сопівник) ретельної підготовчої роботи, гнучких підходів та багатоаспектного бачення ситуації.
Пам’ятаючи про першочерговий пріоритет – безпеку наших студентів, ми, в той же час, відчували прагнення наших першокурсників по-справжньому, а не дистанційно, зануритись у щоденні радощі і клопоти майбутньої професії та приміряти на себе конкретну роль фахівця. Ми просто не мали морального права позбавити їх цього першого неповторного враження!
Тому організаційна підготовка до практики почалась майже за два місяці до її початку. Студентам було запропоновано, щоб вони, перебуваючи на місцях свого нинішнього розташування, поряд зі своїми батьками, обрали собі безпечне місце практики, де їм будуть раді і готові допомогти у професійному становленні. Першокурсники радилися з батьками і куратором, опановували мистецтво самопрезентації перед керівниками установ, на власні очі оцінювали, де саме працюватимуть і чим займатимуться впродовж практики.
Як результат, маємо широку географію укладених договорів практики з профільними установами Києва та Київської області, а також Черкаської, Житомирської, Вінницької, Сумської, Полтавської, Миколаївської, Хмельницької, Волинської, Чернігівської, Чернівецької, Закарпатської та Тернопільської областей.
Такою ж різноманітністю вирізняються цьогорічні бази практики й з точки зору спрямованості їхньої професійної діяльності. Є в цьому переліку й освітні установи, де фах соціального працівника затребуваний на посадах соціального педагога та соціального менеджера. Зокрема, студенти відпрацьовують професійні вміння в закладах дошкільної освіти, ліцеях, спеціальних школах, навчально-виховних комплексах, закладах загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів.
Марія Вовченко, яка працює у Великосевастянівській ЗОШ І-ІІІ ступенів, поділилась своїми спостереженнями: «Через війну в країні та заради безпеки дітей, літній пришкільний табір не функціонує. Проте проводяться особисті заняття та консультації задля психологічного розвантаження діток, що перебувають на інклюзивній формі навчання. Такі діти потребують особливої уваги, тож всі мої сили направлені на те, щоб допомогти їм адаптуватися до життя в умовах війни, а також просто відпочити. З дітками ми встановили міцний контакт і тепер вони, як і я, кожного дня з радістю і великим бажанням приходять на наші заняття».
Валерія Прокопенко, працює в Новомартиновицькій ЗОШ І-ІІІ ступенів: «Повертатися до стін рідної школи – це завжди приємно, особливо коли розумієш, що люди, які тебе навчали, тепер твої колеги. Діти були раді мене бачити, я запропонувала їм провести «День ігор». Новою грою для них була «Хто я?» – це гра на знайомство. Потім ми поділилися на команди і грали в стандартні ігри на подвір’ї школи».
Другий напрямок роботи сучасного соціального працівника – реабілітаційний, і відчуваючи потребу розвитку саме в цьому напрямку, значна частка першокурсників обрали місцем своєї першої практики заклади саме такого профілю, зокрема, Київський міський Центр гендерної рівності, запобігання та протидії насильству, Інклюзивно-ресурсний центр Паланської сільської ради (Черкаська область), Центр соціально-психологічної реабілітації кафедри соціальної роботи та реабілітації НУБіП України, Грабарівський психоневрологічний будинок-інтернат (Полтавська область).
Наприклад, Катерина Боднар, яка працює в Центрі надання соціальних послуг Новоушицької селищної ради, ділиться своїми враженнями: «Зустріли мене добре, працювала в соляній кімнаті, робила з дітками вправи».
Відчуваючи потребу і цікавість до роботи з молоддю, студенти виявили бажання працювати у відділі освіти, культури, молоді та спорту Корнинської селищної ради (Житомирська область), Балаклеївській сільській раді (Черкаська область), Романковецькому старостинському окрузі Сокирянської міської ради (Чернівецька область).
Окремий напрямок діяльності соціального працівника, який зараз є надзвичайно популярним у нашому суспільстві – волонтерство. Тому вчитись професійно волонтерити, а також займатись волонтерським менеджментом, так би мовити «від А до Я» наші студенти пішли до громадських організацій «Час для нас» (Чернігівська область) та «ДіяМи» – ініціатива змін (Житомирська область).
Наприклад, Ангеліна Ничипорук, яка працює в ГО «ДіяМи» – ініціатива змін», ділиться своїми думками щодо волонтерства: «Оскільки з початку повномаштабного вторгнення я є членом громадської організації, вирішила, що тут і буду проходити практику, так як зі специфікою роботи ознайомлена. Мені необхідний досвід, а іншим – моя допомога. Наразі проблема одна – зустріч переселенців, розселення, забезпечення спілкуванням, підтримкою. Спланувати роботу наперед неможливо, адже тримаємо руку на пульсі, у телефонному режимі отримуємо інформацію, миттєве обговорення – і по можливості, максимально швидке вирішення проблеми. Дотримуємося думки, що благодійність там, де відсутні камери і мікрофони, все решта – реклама».
І звичайно ж, «класика жанру» у професійній діяльності соціального працівника – це робота в різноманітних профільних установах, таких, як:
- районні центри соціальних служб,
- центри соціальних служб міських рад,
- центри надання соціальних послуг селищних та міських рад,
- центри надання адміністративних послуг селищних рад;
- територіальні центри соціального обслуговування (надання соціальних послуг) міських територіальних громад та міських рад;
- міські територіальні центри соціального обслуговування,
- відділи з питань праці та соціального захисту населення міських рад,
- відділи соціальної роботи сільських рад;
- управління соціального захисту населення РДА та міських рад.
Окрему подяку висловлюємо провідній базі практики – Київському міському Центру гендерної рівності, запобігання та протидії насильству, його директору Тетяні Зотовій та очільниці відділу Вікторії Кутіловій. З цією базою у кафедри соціальної роботи та реабілітації налагоджене повне взаєморозуміння та гармонійна співпраця у вирішенні спільних проблем. Колеги є частими гостями НУБіП, де розповідають про роботу центру; магістрантка нашої кафедри Наталія Фріауф вже успішно працює в цій установі та отримує тільки схвальні відгуки. А цього разу Центр уклав угоду щодо практики першокурсників і Вікторія Кутілова щиро і творчо ділиться з майбутніми колегами своїм професійним досвідом.
В цілому, практику проходять 77 першокурсників, а з університетом було укладено порядку сорока угод. І це все – нові можливості для співпраці і профорієнтації!
Зі студентами в перший день практики було проведено організаційну конференцію, де їх ознайомили з наказом, завданнями практики, надали рекомендації щодо виконання завдань самостійної роботи, оформлення документації та спілкування з керівниками практики від установ та отримувачами соціальних послуг, нагадали про етичні моменти професії.
Не забули й про інструктаж з техніки безпеки, особливо щодо поведінки з вибухонебезпечними предметами.
Адже наші студенти мали усвідомити, що приступивши до практики, наприклад, в літніх оздоровчих таборах, що наразі функціонують при закладах освіти, вони несуть відповідальність не тільки за різноманітність і цікавість методів роботи, що сприяють гарному настрою і розвитку дітей, але й в першу чергу, несуть відповідальність за безпеку – власну і своїх вихованців.
Отримавши настанови, наші студенти приступили до справи. А ми, їхні наставники, поцікавились,чим же були наповнені ці перші два дні практики? Якими діями, емоціями, відчуттями? Отже, цей допис, став своєрідним звітом студентів про свої перші кроки у професію.
Віталія Козачок, працює вУправлінні соціального захисту населення Новоград-Волинської РДА: «За ці два дні я познайомилась з колективом, а також зі своїми обов'язками. Мені доручили архівну роботу. На даний момент я працюю з документами в архіві».
Артем Лук’янцев і Владислава Маноха, працюють у Центрі надання соціальних послуг Згурівської селищної ради: «Зустріли нас дуже добре. У перший день нам провели інструктаж та екскурсію по центру. Сьогодні ми ознайомились з документами, як з ними працювати. Все йде за планом, працівники центру нас навчають новому та консультують. Спілкувались із сім’єю переселенців, які потребували допомоги у знаходженні житла та забезпеченні їх продуктами. А ще ми знайшли волонтерів, які будуть опікуватись ними. На даний час, мабуть, тільки такі проблеми і будуть, на жаль».
Вікторія Сімченко, працює в Ямпільському територіальному центрі надання соціальних послуг: «Ознайомилась із соціальними послугами, які надає установа, з якими клієнтами вони працюють, які випадки були, які документи вони заповнюють. Домовились, що я піду разом із працівниками в сім’ю, яка перебуває в складних життєвих обставинах, та буду спостерігати, як відбувається соціальний супровід».
Леся Євстратенко, працює у відділі з питань праці та соціального захисту населення Яготинської міської ради: «Зустріли мене гостинно, відчулось, що працівникам приємно бачити нових молодих людей в своєму колі. Ознайомили з документацією, мала змогу спостерігати за прийомом громадян різних категорій. Люди зверталися з різними проханнями, а саме про призначення соціальної допомоги, компенсацій та пільг. Тепер я вже й сама можу спілкуватися з отримувачами соціальних послуг та допомагати їм. Щоправда, поки під наглядом».
Юрій Бойко, працює в управлінні соціального захисту населення Звенигородської РДА: «Допомагав оформлювати заяви на субсидії. Проводив з людьми роз’яснювальну роботу. Мені сподобалось».
Аліна Лисенко, працює в Городищенському центрі надання соціальних послуг: «Познайомилася з людьми, які тут працюють, вони хороші. Ознайомилась з актом оцінки потреб сімей та дітей. Після цього мені дали готові акти перевірених сімей і я їх заповнювала. Уже знала, як. Разом із працівником робила аналіз документів щодо малозабезпеченої сім’ї».
Альбіна Брусліновська, працює в центрі соціальних служб Звенигородської міської ради: «Два дні я працювала з психологом. У більшості випадків за допомогою звертаються переселенці. Людям, які приїхали з Донецька, Луганська, Чернігова, Маріуполя, потрібна моральна та психологічна підтримка, а також допомога продуктами харчування».
Ось такими насиченими в організаційному, інформаційному, змістовому та психологічно-емоційному планах виявились ці дні першої практики. І вкотре студенти довели, що навчаються не формально, а готуються до справжнього життя і готові брати на себе відповідальність за себе та усіх інших, хто потребує їхньої допомоги.
Альона Альтанова,
старший викладач кафедри соціальної роботи та реабілітації,
керівник практики студентів 1-го курсу