«Як вивезти зерно в Європу?»

11 June 2022, 15:04

Для того, щоб надавати якісні освітні послуги викладач повинен бути як висококласним науковцем, так і володіти знаннями стосовно практичної діяльності в професійній сфері. Співробітники кафедри продовжують підвищувати свої професійні компетенції на вимогу часу з використанням широкого кола інструментів. Так, 10 червня 2022 р. доцент Тетяна Мірзоєва стала учасником практичного мітапу в онлайн режимі, основною темою обговорення якого стало питання «Як вивезти зерно в Європу?». Проблема надзвичайно гостра як для держави, так і для виробників. В Україні вже на підході жнива, а сховища все ще заповнені зерном врожаю минулого року через військову агресію. 

Зазначений захід зібрав більше 100 фахівців, основними спікерами були Кирило Миронов, заступник генерального директора з логістики «Агрейн» та Олександр Соловей, директор Spike Brokers ‒ комерційного агента (брокера) на ринку зернових та олійних культур України.
 
 
У ході обговорення фахівці наголосили, що зазначена проблема надзвичайно гостра ще й тому, що аграріям вкрай необхідно вивезти і продати, щоб поповнити оборотні кошти для ведення бізнесу. При цьому, дрібні та малі фермери, які завжди залежали від трейдерів, нині взагалі знаходяться у надзвичайно складній ситуації, так як не мають потужностей для транспортування і не знайомі з нюансами митного оформлення вантажів. Тому все ж таки потрібно звертатися до трейдерів.
Представники зернотрейдерів у свою чергу відзначили, що реалії дуже складні, проте вони до них адаптуються і підвищують свої компетенції. Найскладніше було в березні, трішки легше в квітні і ще легше в травні. Потужності з вивезення зернових дуже поступово, проте нарощуються. Хоча, звичайно, це не потужності морських портів. Окрім того, фахівці акцентували увагу на таких моментах:
-         на сьогоднішній день українське зерно купується зі значним дисконтом, оскільки є факт непередбаченості, тому виробникам потрібно бути готовим до зниження рівня доходів;
-           як свідчить практика останніх років ЄС дуже якісно захищає свої перевізників і виробників, тому Україні важко туди потрапити – просто немає достатньої кількості дозволів на пересування вантажівок Європою. В умовах війни ситуація змінюється, але дуже повільно;
-         ефективність перевезення зернових вантажним автотранспортом досить низька ще й тому, що нині для держави в пріоритеті завезення пального. Через це зерновози змушені стояти на кордоні в чергах і пропускати бензовози, для яких відкрито «зелений коридор». Окрім того, не вистачає автопарку, у Європі дефіцит водіїв вантажівок, а українські водії можуть перебувати на території Європи тільки три місяці упродовж півроку.
Є певні складнощі і з організацією транспортування зернових залізничним транспортом, оскільки має місце неспівставність ширини залізничних колій і допустимого навантаження на вісь вантажного вагону в Україні та Європі.
Загалом, на думку фахівців потрібно 6-8 місяців активної роботи для того, щоб забезпечити можливість вивезення значних обсягів зерна з України. При цьому необхідним є комплексний підхід, який би врахував можливості використання залізничного, вантажного автомобільного, річкового та морського (за умови розблокування портів) транспорту. Але фахівці стверджують, що з часом ефективність логістики буде підвищуватися. Хоча «ця гра» швидше за все надовго.
Разом із тим, на фоні існуючих проблем із вивезенням зернових за кордон, в Україні з’являються можливості для розширення диверсифікації сільськогосподарського виробництва. Так як ситуація навряд чи покращиться у найближчій перспективі, то фермери, які вирішують чи сіяти в цьому році озимі зернові, можуть переорієнтуватися на нішеві культури і таким чином відійти від виробництва, сконцентрованого на моно-культурах.
ВСЕ БУДЕ Україна!
Доцент Тетяна Мірзоєва
Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015Регіональні навчальні заклади (синій)

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook