Василь Шинкарук: Якість освітнього процесу – головний і вже традиційний пріоритет університету на старті нового весняного семестру 2021-2022 навчального року
7 лютого стартує новий весняний семестр. Напередодні ми звернулися до проректора з науково-педагогічної роботи Василя Шинкарука із низкою запитань, що стосується його перебігу та особливостей.
Василю Дмитровичу, освітянську родину університету – як студентів, так і викладачів цікавить питання: як ми розпочнемо цей семестр?
— Відразу зазначу: у зв’язку з епідемічною ситуацією, що склалася на сьогодні в нашій державі, ректорат університету вніс зміни до графіка освітнього процесу на другий семестр 2021-2022 н.р. Прийнято рішення з 7 по 25 лютого проводити навчання в дистанційному форматі для усіх здобувачів вищої освіти денної та заочної форм навчання усіх курсів, освітніх ступенів та програм підготовки бакалаврів і магістрів. Така дія вимушена та виконується за рекомендаціями Міністерства освіти і науки України для дотримання карантинних обмежень. Маю на увазі відповідний лист МОН.
Університет повністю готовий до старту освітнього процесу, розклад навчальних занять для всіх академічних груп студентів, а їй у нас понад 500, підготовлено та оприлюднено на головній вебсторінці університету, а викладачі з нетерпінням очікують початку занять та зустрічей зі студентами.
Головним та незмінним пріоритетом залишається якість освітнього процесу, що, звичайно, потребує особливої уваги в складних умовах змішаного та дистанційного навчання. Хоча до таких викликів ми готові.
Що Університет робить для поліпшення якості освітнього процесу?
— Ми системно та щорічно практикуємо низку заходів, що охоплюють весь ланцюжок підготовки фахівців усіх освітніх ступенів та програм, починаючи від вступу і до випуску.
До таких можна віднести системну профорієнтаційну роботу, підготовчі курси та олімпіади для наших абітурієнтів. Тільки-но нове студентське поновлення переступає поріг університету, для нього проводяться безоплатні курси з природничих та фундаментальних дисциплін шкільної програми – математики, фізики, хімії, біології, іноземних мов для підвищення рівня їх знань, швидкої адаптації до складних навчальних програм вищої школи.
Постійно оновлюємо та оснащуємо новим сучасним обладнанням аудиторії і лабораторії, проводиться постійний контроль за якістю викладання всіх навчальних дисциплін на лекційних, лабораторних та практичних заняттях. Тут ми практикуємо проведення відкритих лекцій, щорічне оновлення навчально-методичних комплексів дисциплін, силабусів тощо. Усі такі матеріали є у відкритому доступі на офіційній вебсторінці університету – як для студента, так і для викладача.
Для того, щоб мати зворотній зв'язок з учасниками освітнього процесу, та, як то кажуть, тримати руку на пульсі, системно проводимо різні види анонімного анкетування студентів на усіх етапах навчання, аналізуємо їх та враховуємо слушні пропозиції й зауваження. На повну потужність використовуємо всі можливі сучасні засоби навчання, електронний навчальний портал, дистанційні та відеолекції.
Не забуваємо і про викладачів: для них ми постійно проводимо курси підвищення кваліфікації, семінари-навчання, стажування. Особливо хочу відзначити, що в університеті щороку постійно нарощується чисельність англомовних фахових дисциплін: на сьогодні маємо їх вже близько 280, зростає і кількість англомовних викладачів, які забезпечують їх викладання. Так, упродовж 2021 року атестацію на предмет оцінювання рівня знань іноземної мови успішно пройшли 23 наших колеги, 6 з яких мають сертифікат володіння мовою на рівні В2 та вище. Загалом же в університеті працюють 187 англомовних науково-педагогічних працівників, серед яких і завідувачі кафедрами та гаранти освітніх програм.
Якість освітнього процесу оцінюється багатьма критеріями, одним з найвагоміших є одержання акредитаційного сертифіката. Три останні роки акредитацію освітніх програм в Україні проводить Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. Яким досвідом проходження акредитації володіє наш університет?
— На сьогодні вже маємо 22 акредитаційні сертифікати (терміном на п’ять років), видані НАЗЯВО, які підтверджують високий рівень надання освітніх послуг за акредитованими освітніми програмами. Відокремлені структурні підрозділи також підтверджують високий рівень освітньої діяльності: за три останніх роки вони отримали 9 таких сертифікатів. Такий досвід унікальний, тому що він дає можливості вносити відповідні корективи до реалізації не лише акредитованих, а й всіх освітніх програм, що функціонують в університеті. На сьогодні це 118 освітніх програм, з яких 50 – освітньо-професійних бакалаврських, 61 освітньо-професійна магістерська та 7 освітньо-наукових магістерських.
На наступний навчальний рік, який вже незабаром, в університеті планується проходження 9 акредитаційних експертиз, з яких 6 – бакалаврські освітні програми, 3 – магістерські. Надалі, у 2023-2024 навчальному році, планується проходження ще 20 акредитаційних експертиз, 14 з яких бакалаврські. Найбільш напруженим у цьому аспекті виглядає 2024-2025 навчальний рік, адже під чергову акредитацію потрапляють 54 освітні програми, 49 з яких магістерські.
Які, на Ваш погляд, етапи реалізації освітньої програми найвідповідальніші в роботі її гаранта?
— Звичайно, вона непроста. Важливими її складовими є розроблення освітньої програми та її акредитація, де необхідно об’єднати зусилля всіх зацікавлених стейкголдерів. Але й подальша реалізація освітньої програми передбачає низку важливих етапів, серед яких можна виокремити проведення самоаналізу освітньої програми, (яке в цьому році завершується 21 лютого), щорічний перегляд освітніх програм за участі представників дорадчої групи (що традиційно буде проходити в квітні), затвердження оновлених освітніх програм вченою радою університету та оприлюднення їх на офіційному сайті НУБіП України для ознайомлення потенційних вступників 2022 року.
Важливою також є увага до вибору студентами бакалаврату та магістратури вибіркових дисциплін за уподобанням. Ну і, звичайно, найбільш інформативним для гаранта щодо визначення рівня задоволеності споживачів освітніх послуг є фінальне анкетування випускників бакалаврату, що традиційно проводиться кожного червня, та магістратури – кожного грудня.
Підготовці магістрів наш університет приділяє особливого значення. Відповідно і питання – розлоге. Що в їх підготовці Ви можете виокремити та які напрями подальшого розвитку підготовки магістрів передбачаєте? Власне, що мають зробити в цьому плані всі учасники освітянського процесу?
— Як я вже згадував, у 2021 році у нас успішно акредитовано та отримано сертифікати із 11 освітніх програм, що забезпечило своєчасне замовлення і вручення дипломів випускникам. Успішно ліцензовано підготовку магістрів за спеціальністю «Журналістика», тож очікуємо перший, маю надію, вдалий набір у цьому році.
У 2021-2022 навчальному році успішно стартувало виконання магістрами комплексних кваліфікаційних проєктів міжгалузевого, внутрішньогалузевого та внутрішньопрограмного спрямування. Таку інновацію підхопили студенти та керівники факультетів – механіко-технологічного, харчових технологій та управління якістю продукції АПК, економічного, ННІ енергетики, автоматики і енергозбереження та ННІ лісового і садово-паркового господарства. Такий досвід ми поширюватимемо і надалі, як і традиційні вже, саме для нашого університету, практики загальноуніверситетської конференції студентів магістратури з представленням результатів досліджень у форматі постерних презентацій, ведення сторінки на офіційному сайті університету тощо.
Щороку колективи кафедр оновлюють перелік вибіркових дисциплін, які б найкраще сформували у студента перелік необхідних навичок, відомих як хард скілс та софт скілс. Так, для вивчення у другому семестрі поточного навчального року серед 79 запропонованих студентам дисциплін із загальноуніверситетського списку вони обрали 28. Найпопулярнішими стали «Психологія стосунків», «Бізнес-курс англійської мови», «Конфліктологія», «Інтернет маркетинг». Такий вибір ще раз підтверджує, що наші студенти слідкують за тенденціями на ринку праці й намагаються розвивати в собі необхідні навички, щоб бути конкурентними.
Ми надалі спрямовуватимемо зусилля та ресурси для покращення якості підготовки магістрів, посилення контролю за підготовкою кваліфікаційних робіт та дотримання вимог академічної доброчесності. З цією метою підготовлено ряд наказів та вносяться зміни до існуючих положень, в яких окреслено вимоги та відповідальність усіх учасників освітнього процесу. Зокрема, це і створення репозитарію кваліфікаційних робіт магістрів із відкритим доступом, і чіткий алгоритм взаємодії здобувача, керівника, гаранта, інших відповідальних від структурних підрозділів осіб за кожним із етапів підготовки кваліфікаційної роботи, атестації здобувача перед екзаменаційною комісією та його подальше працевлаштування.
А скільки ж фахівців університет випустив за 2021 рік?
— У 2021 році ми підготували та випустили 4423 висококваліфікованих фахівців та відкрили їм шлях для підкорення нових обріїв професійного зростання і самовдосконалення, з них магістрів – 2171 та бакалаврів – 2252. Дипломи з відзнакою за високі академічні досягнення отримали 566 випускників.
Нещодавно, у грудні 2021 року ми урочисто вручили дипломи магістрів 1995 випускникам, з яких за державним замовленням навчалися 804, за контрактом – 1191. Хочу підкреслити, що дипломи з відзнакою отримали 369 молодих фахівців – фактично кожен п’ятий випускник магістратури.
Тож, випустивши ще одне покоління наших студентів, ми повинні вже зараз турбуватися про нове поповнення університету, щоденно приділяти особливу увагу профорієнтаційній роботі та вступній кампанії – 2022.
Які, до речі, виклики ставить вона перед колективом університету?
— Наш університет здійснює підготовку бакалаврів та магістрів ветеринарного спрямування за 45 спеціальностями з більш як 20 галузей знань. Вступники на основі повної загальної середньої освіти вступають до закладів вищої освіти за результатами зовнішнього незалежного оцінювання. Для їхньої підтримки та підготовки до складання тестування організовано консультаційно-підготовчі курси, які дають можливість поліпшити рівень знань із загальноосвітніх предметів та отримати додаткові бали при вступі.
Для перевірки рівня знань при складанні ЗНО організовано проведення традиційних щорічних Всеукраїнських олімпіад НУБіП України для професійної орієнтації вступників. Наразі триває їх реєстрація. Участь, до речі, безкоштовна і також дає додаткові бали, які може використати вступник при подачі електронної заяви.
Для випускників коледжів та технікумів організовано інформаційно-консультаційні курси, які підготують їх до складання фахового іспиту зі спеціальності.
Університет здійснює підготовку і магістрів – за 43 спеціальностями (62 освітніми програмами). Цьогорічним викликом стало введення Єдиного фахового вступного випробування на спеціальностях галузей знань «Соціальні та поведінкові науки», «Журналістика», «Управління та адміністрування», «Право», «Публічне управління та адміністрування», «Міжнародні відносини».
Вступна кампанія 2022 року ставить перед колективом університету нові виклики, до яких ми готуємося заздалегідь. Мова йде про запровадження Єдиного фахового вступного випробування для вступу на освітні програми за спеціальностями «Право», «Економіка», «Психологія», «Облік і оподаткування», «Фінанси, банківська справа і страхування», «Підприємництво, торгівля і біржова діяльність», «Менеджмент», «Маркетинг», «Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії», «Публічне управління та адміністрування», «Журналістика». А також і складання Єдиного вступного іспиту з іноземної мови всіма вступниками до магістратури.
Колективи факультетів та інститутів повинні зробити правильні висновки з уроків вступної кампанії 2021 року і, незважаючи на пандемію, щоденно опікуватися профорієнтаційною роботою, залучати абітурієнтів на підготовчо-консультаційні курси та предметні олімпіади університету. Повинен тривати постійний діалог зі студентами випускних курсів бакалаврату щодо подальшого вступу до магістратури.
З метою підготовки вступників до успішного складання ЄВІ з іноземної мови організовано онлайн-курси для підвищення рівня володіння іноземною мовою. Зусиллями колективу гуманітарно-педагогічного факультету вже котрий рік поспіль проводяться підготовчі курси для складання ЄВІ з іноземної мови та весняний інтенсив. А цього року кафедра філософії та міжнародної комунікації, вже у січні, запровадила для наших студентів безоплатні онлайн-курси для підготовки до складання ЄФВВ із загальних навчальних компетентностей. Подібні курси з фахової підготовки до ЄФВВ впроваджуються на усіх факультетах, де є зазначені спеціальності з особливими умовами вступу.
І така системна робота триватиме і надалі.
Що напередодні нового семестру побажаєте всім науково-педагогічним та педагогічним працівникам і студентству університету?
— Скажу коротко: вдалого старту, нових здобутків та міцного здоров’я!
Розмовляв Валентин Обрамбальський