Професор Лариса Шевченко та доцент Віта Михальська: «Зворотній зв’язок зі студентами важливий для оцінки дисципліни за вибором»
Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти в Методичних рекомендаціях щодо акредитації освітньо-професійних програм зазначає, що один із ключових критеріїв оцінки освітньо-професійної програми в процесі її акредитації за новими принципами – це навчання та викладання. В цьому аспекті важливим є студентоцентрований підхід ЗВО України до навчального процесу. На сьогодні слід зазначити, що адміністрація НУБіП України та керівництво факультету ветеринарної медицини з залученням кураторів академічних груп активно пропонують студентам вибіркові курси навчальних дисциплін, які формують професійні компетенції.
Слід відмітити, що в процесі спілкування викладача і студента аудиторна форма навчання є найкращим способом донесення необхідної інформації про зміст курсу, методи контролю та результати оцінювання. Враховуючи, що нині не лише Україна, але й весь світ знаходиться в умовах карантину через поширення коронавірусу, навчальну інформацію у короткій та доступній для сприйняття формі студенти отримують через електронні навчальні курси, розміщені на платформі Elearn.
Однією з дисциплін за вибором студента є «Кормові нутріцевтики», яка викладається студентам 3 курсу факультету ветеринарної медицини спеціальності 212 «Ветеринарна гігієна, санітарія і експертиза».
Відповідно до підкритерію 1.2 Методичних рекомендацій для експертів Національного агентства щодо застосування Критеріїв оцінювання якості освітньої програми студенти і випускники освітньо-професійної програми завжди є стейкхолдерами. Виявлення та врахування позицій і потреб стейкхолдерів має бути задокументованим – це можуть бути протоколи спільних зустрічей, результати опитувань або аналізу відкритих джерелі та ін.
Враховуючи ці вимоги, було розроблено програму опитування студентів 3 курсу спеціальності 212 «Ветеринарна гігієна, санітарія і експертиза» ОС Магістр з дисципліни «Кормові нутріцевтики» з використанням ресурсу «Зворотній зв’язок», яка розміщена за адресою https://elearn.nubip.edu.ua/course/view.php?id=2554.
На 3 курсі навчається 19 осіб, 13 з яких взяли участь в анонімному опитуванні, що становить 68 % від числа студентів на курсі. Опитування складалося з 7 запитань різних типів, на які студенти давали коментарі, оцінювали якість електронного навчального курсу, а також рівень викладання даної дисципліни.
Питання 1. Наскільки корисним для вас є цей курс.
8 % студентів вважають, що цей курс корисний на 50 %, 23 % - на 70 % і 69 % зазначили, що ця цифра становить 100 %. Студентів, які оцінили б корисність курсу нижче 50%, не виявилося.
Питання 2. Наскільки корисною для вас є інформація лабораторних занять (дайте коротку відповідь)?
Відповіді студентів всі позитивні, вони наведені в оригіналі нижче.
- Інформація цікава та корисна
- Доброю
- Піднімаються актуальні теми і проробатується корисна інформація для майбутнього лікаря ветеринарної медицини
- Корисне
- Корисно
- 90%
- Дуже корисною
- Корисна
- Інформація корисна, лабораторні заняття дуже корисні
- Неймовірно корисною
- Знання, які я можу використовувати у власному житті
- Дуже корисна
- Дуже корисна
Питання 3. Наскільки зрозумілою і доступною є для вас інформація лекційного курсу (дайте коротку відповідь)?
Відповіді студентів, наведені нижче в оригіналі, свідчать про позитивну оцінку лекційного курсу.
- Досить доступною
- Інформація є доступною і цікавою
- Лекції цікаві, добре поданий матеріал
- Зрозуміла і доступна
- Так
- Зрозуміло
- Все доступно
- Більше опрацьовую практичний матеріал
- Все чітко і зрозуміло.
- Є досить зрозумілою
- 100 %
- Все зрозуміло
- Достатньо зрозуміла
Питання 4. Оцінювання з курсу дисципліни відбувається…
8 % студентів вважають, що оцінювання з курсу дисципліни «Кормові нутріцевтики» відбувається несправедливо, ще 8 % зазначають, що оцінювання відбувається не завжди справедливо. Справедливо і доброзичливо оцінювання курсу відмітили 84 % опитаних. Це свідчить, що не всі студенти погоджуються з зауваженнями до зданих робіт, а частина студентів має недостатній рівень для самостійного опрацювання матеріалів курсу. Однак в цілому можна вважати, що більшість студентів задовольняє відношення викладача до оцінювання робіт, які виконуються і здаються дистанційно.
Питання 5. Наскільки приклади розрахунків та завдань з дисципліни Вам зрозумілі?
Відповіді студентів на питання 5 пояснюють статистику відповідей на питання 4. Оскільки для 8 % студентів виявились зрозумілими розрахунки та завдання в лабораторних роботах курсу лише на 10%, тоді як для 69% опитуваних зрозумілими є 100 % і 23% опитаних задоволені поясненнями до розрахунків на 70 %. В цілому, 92 % студентів, які прийняли участь в опитуванні, задоволені поясненнями та прикладами, які наведені в навчальному курсі дисципліни.
Питання 6. Чи достатньо у вас можливостей для виконання самостійної роботи?
З опитуваних студентів 54 % мають достатньо можливостей для виконання самостійної роботи, 23 % не достатньо забезпечені, і 23 % частково забезпечені необхідними ресурсами. Така ситуація пов’язана в першу чергу з карантином, який обмежує доступ студентів до необхідних ресурсів, а також не завжди достатньою якістю наявних інтернет-ресурсів. Особливо це стосується студентів, що проживають в сільській місцевості.
Питання 7. Ви радили б іншим студентам вибрати з переліку дисциплін «Кормові нутріцевтики»?
Студенти, які взяли участь в опитуванні, у 92 % рекомендували б іншим студентам зробити свій вибір серед дисциплін на користь «Кормових нутріцевтиків», і лише 8 % не рекомендують. Це дозволяє вважати позитивну оцінку студентів розробленому курсу, але вдосконалювати його в подальшому, зважаючи на висловлені зауваження.
Вважаю також за доцільне удосконалити і деталізувати перелік питань для зворотного зв’язку зі студентами як стейкхолдерами освітнього процесу, а також поліпшити і доповнити ресурси, які викликають у студентів труднощі з виконанням завдань.
Підсумовуючи вищесказане, хочемо подякувати всім студентам 3 курсу факультету ветеринарної медицини спеціальності 212 «Ветеринарна гігієна, санітарія і експертиза», які взяли участь в опитуванні.
Лариса Шевченко,
відповідальна за курс, професор
Віта Михальська,
куратор групи, доцент