Академічна доброчесність у цифрову епоху – тема семінару у Бережанському агротехнічному інституті
Академічна доброчесність у цифрову епоху – тема семінару у Бережанському агротехнічному інституті
8 березня 2025 року
Чесність без знань – слабка і безглузда,
а знання без чесності – дуже небезпечні
Семюел Джонсон
Академічна доброчесність є однією з основних засад, на яких базується високий рівень освіти, наукових досліджень та підготовки майбутніх фахівців. У сучасному світі, коли технології швидко розвиваються, а доступ до інформації стає майже необмеженим, забезпечення академічної доброчесності є важливим завданням не лише для закладів вищої освіти, а й для всього суспільства.
06 березня 2025 року на факультеті економіки і туризму відбувся семінар «Академічна доброчесність у цифрову епоху: нові виклики та можливості для учасників освітнього процесу».
Учасників семінару привітала декан факультету економіки і туризму, к.е.н., доцент Любов ЯРЕМА і зосередила свій виступ на нормативно-правовому аспекті академічної доброчесності. Доповідачка наголосила, що відповідно до пункту 8 частини другої статті 16 Закону України «Про вищу освіту» наявність внутрішньої системи забезпечення якості освітньої діяльності та якості вищої освіти є обов’язковою у закладах вищої освіти, що передбачає забезпечення дотримання академічної доброчесності працівниками закладів вищої освіти та здобувачами вищої освіти, у тому числі створення і забезпечення функціонування ефективної системи запобігання та виявлення академічного плагіату. Любов Василівна акцентувала увагу на статті 42 Закону України «Про освіту», яка регламентує поняття та принципи дотримання академічної доброчесності в Україні.
Під час заходу учасники ознайомились з основними нормативними документами, що регламентують питання академічної доброчесності в інституті, а саме: Положенням про академічну доброчесність у ВП НУБіП України «Бережанський агротехнічний інститут», Положенням про політику використання штучного інтелекту у ВП НУБіП України «Бережанський агротехнічний інститут», Положенням про порядок перевірки наукових, навчально-методичних, магістерських, бакалаврських та інших робіт на наявність плагіату, Кодексом академічної доброчесності ВП НУБіП України «Бережанський агротехнічний інститут».
Любов ЯРЕМА наголосила на обов’язках здобувачів вищої освіти з дотримання академічної доброчесності, підкреслюючи важливість чесності, довіри, відповідальності, справедливості та етики в освітньому процесі. Вона зазначила, що здобувачі освіти повинні відповідально ставитися до своїх академічних досягнень, бути самостійними, уникати плагіату та інших порушень, що підривають довіру до результатів навчання.


Галина ХРИСТЕНКО, к.е.н., доцент, завідувачка навчального відділу ознайомила учасників заходу з поняттям академічної доброчесності, її ключовими принципами, якими повинні керуватися всі учасники освітнього процесу; видами порушень академічної доброчесності, зокрема: академічний плагіат, фабрикація, фальсифікація, необ’єктивне оцінювання, самоплагіат, списування, допомога чи створення перешкод здобувачам освіти, обман, хабарництво, вплив у будь-якій формі на науково-педагогічного працівника.
Під час семінару було розглянуто види академічної відповідальності учасників освітнього процесу.
Старший викладач кафедри інформаційних технологій та вищої математики Богдан РОМАН презентував доповідь на тему «Плагіат: методи виявлення та засоби протидії». Спікер підкреслив, що плагіат є однією з найбільших загроз для академічної доброчесності. В своєму виступі доповідач закцентував увагу на видах плагіату та шляхах його уникнення.
Богдан Євгенович ознайомив учасників заходу з програмним забезпеченням та онлайн-сервісами перевірки текстових документів на плагіат.



У ході семінару було розглянуто найтиповіші приклади порушень академічної доброчесності учасниками освітнього процесу, а також надано поради щодо цитування і використання об’єктів права інтелектуальної власності.
Жвава дискусія, цікаві міркування присутніх свідчили про високий рівень зацікавленості до питання академічної доброчесності й готовності студентів бути активними учасниками у процесі трансформації системи вищої освіти та її імплементації на європейському рівні.
Галина ХРИСТЕНКО,
завідувачка навчального відділу